Sv: Kotledsinformation, läker det alltid?
alltså det beror ju på hur leden påverkas (nu pratar jag inte om orsaken till inflammationen). det kan ju vara bara så att ledvätskan blir inflamerad och man sanbbt åtgärdar detta och då brukar alla hästar bli bra, vissa efter 2 eller tre behandlingar men dom blir bra iallafall. men hästar som går med inflmmationen länge kan ju få värre skador inne i leden. tex att brosket slits, brosket förbenas eller att ledkapseln bildar flimmerhår, då snackar vi ju om lite mer kroniska saker. om det bildas flimmerhår på ledkapselns insida kan man gå i i leden och skrapa den och då blir hästen ofta bättre, men det kan behövas göras emmellanåt, det gör man oftast bara på travhästar som tävlar bra - tror ingen lägger ned de pengarna på en ridhäst, den blir nog utdömd. men om ledbrosket påverkas brukar dom få mer eller mindre kronisk hälta.
så man skall vara försiktig med inflamationer och åtgärda dem innan det gått för långt. vissa säger att man inte ska behandla leder för mycket för att man förstör brosket, och det håller jag halvt om halft med om. kortison påverkar brosket negativt och sakll inte annvändas i för stor utsträckning men om man annvänder tex tuppkam som är ett kroppseget preparat eller adequan så brukar man kunna behandla leder väldigt mycket med bra resultat. men jag säger inte att man inte ska söka det verkliga problemet som påverkar leden så negativt, det är en självklarhet! men vissa hästar blir dåliga iallfall. jag vet många travhästar som man sprutar lederna på efter varje start, alltså var 14 dag ungefär och dom tävlar på elitnevå på det sättet i flera år... sen är det ju en annan sak om vad som är skonsamt mot hästen.