Kotledsinflammation

O

ohmylord

Hej allihopa. Besiktigade en häst som markerade 3 grader vänster fram. Det visade sig att hon har kotledsinflammation/vrickning. Hon har nu behandlats och markerar numera bara ½ grad och haltar inte alls (tidigare haltade hon jättemycket). Hon ska på återbesök om 3 veckor och om hon är helt återställd då ska hon tillbaka en månad senare för att se om hon kan ridas regelbundet utan att inflammationen kommer tillbaka. Anledningen till inflammationen är att hon stått ett halvår och sedan sattes igång som vanligt direkt. Veterinären är mycket positiv och tycker att hon har svarat väldigt bra på behandlingen. Om vi köper henne iaf får vi en garanti - kommer den tillbaka så har vi rätt att frånta oss allt ansvar och skicka tillbaka henne. Min fråga är, om hon blir helt återställd och vet. säger att det är riskfritt att rida henne regelbundet, kan jag köpa henne eller är det stor risk att det kommer tillbaka?
Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kotledsinflammation

Det beror helt på hur man rider, i gång sättning och själva ridandet, hur hästens hovar skötts om osv. Sedan så finns det de hästar som har dåliga ben överlag och lätt blir skadade.
Har ni inte tagit plåtar på hästen ben så rekomenderar jag det, för att se så där ev inte finns några pålagringar eller annat som kan ha framkallat inflamationen

Självklart glömmer man alltid att skriva någonting.
Ja, hon är röntgad. Där är absolut ingenting på leder och brosk.
Hon har blivit igångsatt och de har gjort exakt som vet. har sagt åt dem - hon ska börja galopperas om någon vecka. När de köpte henne röntgade de henne, det fanns ingenting på benen då heller, så det har inte skett någon förändring på det sättet. Det är en vrickning för att hon blev igångsatt för hårt, då dottern tappade intresset för hästen och de sedan hyrde ut henne. Självklart kommer jag att göra allt för att förebygga att inflammationen återkommer, så jag tar gärna emot tips om vi köper henne.

Senast ändrad av en moderator:

föerbyggande tips.
Utt och skritt jobba mkt så att hästen blir stark i leder och ligament, efter hand som hästen blir stark så kan man skritta på asfaltvägar.
Klätring i backar, dock med måtta då det i för stora mängder kan slita på hästen.
Börja lära dig tömkörning och jobba hästen från marken, man kan komma åt dem så mkt lättare då och de får svårare att fuska, mkt bra träning för hästen!
Träna för en bra dressyrtränare så att hästen och du får den att jobba korekt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka