Kotledsinflammation

S

Saxo

Hej , Min Häst har haft kotledsinflammation höger fram nu i snart två månader .. Han haltar inte längre så jag hoppas att den har gått över.
Ska ringa Vet å be han komma ut å kolla på han igen .

Först när fick han inflammationen å så fick han Fenylbutazon (Lr va d nu heter) 50 påsar (2½ om da´n). Sen blev han bra =D men.. så hade han inte bakskor så när han hade ont fram så belasta han bakbenen så mkt å började ömma å fick ont där istället. Så då började han belasta frambenen mer pga det så inflammationen kom tillbaka :S å nu Har han fått Medicin igen (20 påsar 2½ om da´n) å bakskor ;) så antagligen kom inflammationen tillbaka pga belastningen han gjorde fram .

Jag hoppas verkligen att det inte ligger någon gammal skada lr något bakom , han e ju fd travhäst . Köpte han på hösten när han va 6 ½ år han slutade gå på travet på våren samma år (pga att han slog i det andra benet när han spang FORT) . Nu Fyller han 10 i år =D å Annars har han inte vart halt lr några andra problem .

Så jag undrar om nån annan som har haft nån häst med kotledsinflammation hur lång tid det tog innan det blev bra , lr om det var något annat som låg bakom det . Självklart vet jag ju att alla hästar inte repar sej lika fort, men det e kul å veta hur lång td det tog för era hästar =D:)

Sv: Kotledsinflammation

Vi har nyligen fått reda på att vår polle har kotledsinflm på h-f....
Han har samma behandlning som din och har vila i 3 veckor tills återbesök på kliniken igen,han kommer troligen behöva bli sprutad och behandlad Igen..:(

Frågan är nu bara ifall han blir helt återställd eller ej?
Jag hoppas verkligen att han inte fått akut/kronisk inflammation:crazy:

Av "egen" erfarenhet (och vad jag läst/hört) så är det väldigt få hästar som återhämtar sig till 100% igen efter en inflammation-och det skrämmer mig mest!

Det ser ut som att vår polle kommer att få sig en bra låååång vila nu...

Kotledsinflammtioner är en sk sekundärskada, dvs en överbelastningsskada. Varför hästen har fått detta problem är också bra att ta reda på, det ger en bättre prognos för tillfriskandet.

kanske kan du prova att ge glukosaminer oxå.
Äppelcidervinäger är ju oxå bra för leder,jag ger mina hästar det i dricksvattnet.:bow: lycka till!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur