Kotledsinflammation??

Gilette

Trådstartare
Ngn som har ngn erfarenhet av det?
Har hört att det kan vara väldigt lång läktid?
Händer det ofta att hästen aldrig återhämar sig?
Hästen i fråga har fått kotledsinflammation i båda frambenen. Han är 8 år och dressyrhäst på högre nivå. Han har fått som rekommendation att vila i 2 månader till att börja med - boxvila med tio minuters promenad om dagen.
Kan han bli frisk på den lilla utsatta tiden? (har hört att det har tagit upp emot år för hästar att bli friska från kotledsinflammation)

:confused:

Sv: Kotledsinflammation??

2 månader tycker jag låter som en ganska lång tid. hur behandlades hästen? är ju olika från fall till fall hur snabbt de blir bra.

Min ponny som hade det sprutades som 5 åring och vilade i 4 veckor sen var han igång 4 veckor efter och efter det har han aldrig haft problem med det. Men då tog vi tag i grundproblemet också som var spänningar i rygg/nacke.

Min storhäst fick också kotledsinflamation som symtom av en annan skada i ett bak knä på samma ben och eftersom vi aldrig fick rätt på skadad i knäet så kom kotledsinflamationen och alla andra symtom som ryggont, hälta på fler ben med mera tillbaka.

Tycker du? jag vet ett flertal hästar som har varit tvugna att vila mellan ett halvår upp till ett år! En var de tvugna att ta bort efter ett år pga att den aldrig återhämtade sig

Blev det bara rekommenderat vila så kommer nog inte två månader räcka till. Stor risk att den då blir halt igen en tid efter igångsättning. Behandling OCH två månaders vila/igångsättning låter bättre i mina öron. Ska hältan helt vilas bort får nog hästen ställas av mellan ett halvår och två år, beroende på vad som orsakat hältan och vilken grad den är.

Visst sjutton kan hästen bli bra igen, om det inte finns några röntgenförändringar eller andra problem som säger något annat, och om man ändrar på det som gjort hästen halt (överansträngning = annat träningsupplägg tex).

vad kan man behandla med? jag vet faktiskt inte om den får bahnadlingar eftersom de inte är min häst. ska fråga

Min häst fick kotledsinflammation förra våren. Hon har blivit behandlad med sprutor i lederna ca 10 ggr. Det har tagit 1 år för henne att komma tillbaka. Hon är nu under igångsättning och beräknas vara återställd i april. (förhoppningsvis). Hon fick problem pga hovarna som var snea och hon fick strykskador. Hovarna håller nu på att räta upp sig.
Kotledsinflammation är ofta svår att bli av med och har lång läke tid. Man måste vara ytterst försiktig med igångsättning. Det finns risk att hästen får återkommande problem.

Man kan spruta lederna med olika preparat, det är väl det vanligaste. Jag vet inte vad ni andra har för grader på hältor, men jag har då aldrig haft en hälta på en häst som inte försvunnit på mellan en och tre behandlingar. Tre-fyra veckors konvalecens på varje behandling, så säg 3-4 månader innan hästen är helt återställd. Oftast tar det på en behandling, men då har jag lärt mig hitta igen ev hältor innan dom är över en grad. Blir dom inte bra på tre behandlingar och det inte finns några andra fel som är orsak, då är det nästan bara lång vila som gäller, för min del i alla fall.

Men vilket tid det tar innan hästen är återställd beror ju på varför den fått inflammationen, och hur kraftig den är.

Igångsättningsschema brukar man få av veterinären. Vanligen box ett par dagar, sedan sjukhage med korta skrittpromenader i en vecka, därefter succesivt ökad träning med målsättning att ha hästen i full gång efter en månad lite drygt. Alternativt boxvila, sjukhage och återbesök innan man får börja belasta hästen övht. Viktigt är att undvika allt för djupa, mjuka, gropiga och knöliga underlag. Perfekt med en gammal grusväg eller skogsstig. När det gäller en ridhäst så ska böjda spår undvikas i början.

okej, jag vet inte riktigt varför han har fått det. kanske för mjukt underlag:S

Inte mjukt underlag i sig, men fel (för intensiv) träning på det underlaget. I princip kan man träna häst på vilket underlag som helst, bara man gör det rätt efter individen och de förutsättningar som gäller. Mjuka underlag är jobbiga att röra sig på, vilket lätt ger hästen mjölksyra i musklerna. När mjölksyran är för stor orkar inte hästen med musklernas hjälp längre dämpa kroppens rörelser - lederna tar stryk - gör det här för många gånger och hästen blir totals sett överansträngd och tar stryk. Lika kan du få om du sitter och nöter på små volter hela tiden, för intensivt arbete som belastar hästens leder hårt - överansträng hästen för många gånger och den blir halt.

Sen kan det för all del ha en stor del av det hela om hästen av naturliga orsaker eller pga felaktig skoning tex är sned i sin benställning, det sliter extra mycket på lederna. Eller utrustning som gör att hästen springer undan - inte kan arbeta korrekt.

Trauma av en eller annan sort kan också orsaka fel på hästen som gör att den snedbelastar sig och blir halt, tex vrickningar, muskelsträckningar mm.

Orsakerna är många, men oftast får man skylla på sig själv av någon anledning. Hästar blir sällan halta av att bara stå rätt upp och ner i en hage, om inte trauma är orsaken. Kanske någon som har koll på statistik, men jag skulle tro att de flesta inflammationer inte orsakas av trauma.

kan det orsakas av att hästen bara visats i en rastpaddock 1 h per dag, står resten av dygnet i boxen och utöver det tränas hårt?

Gilette skrev:
Ngn som har ngn erfarenhet av det?
Har hört att det kan vara väldigt lång läktid?
Händer det ofta att hästen aldrig återhämar sig?
Hästen i fråga har fått kotledsinflammation i båda frambenen. Han är 8 år och dressyrhäst på högre nivå. Han har fått som rekommendation att vila i 2 månader till att börja med - boxvila med tio minuters promenad om dagen.
Kan han bli frisk på den lilla utsatta tiden? (har hört att det har tagit upp emot år för hästar att bli friska från kotledsinflammation)

:confused:

Hej,

Jag behandlade min Lukas (kallblods travare, ej gått på travet) för det i måndags. Han sprutades med tuppkam och nåt annat i kombination (minns ej vad) och skulle ha 2-3 veckors boxivla/sjukhage och sedan på återbesök. Han röntgades och det visades inga pålagringar eller annat.

Jag räknar dock med att ge honom god tid att läka ut. Han är ju i första hand en kär familjemedlem och sådan tar man hand om :love:

Jag har inte mycket annat att komma med just nu, men som du ser är du och din häst långt ifrån ensamma...

~Ingrid

Klart det kan, antagligen är hästen för hårt tränad, sen i kombination med mycket övrigt stillastående som inte främjar mjukhet och cirkualation så speciellt mycket.

Man får väl se över hästens totala situation. Ges den tillräckligt med vila mellan träningspassen? Hur, vad och hur ofta tränas den? Vilka underlag? Vilka rörelser, såna som hästen lätt klarar (är tränad för)eller såna som är svåra och fysiskt krävande? För långa träningspass? Hur trött är hästen efter ett träninspass osv.

anhe skrev:
Klart det kan, antagligen är hästen för hårt tränad, sen i kombination med mycket övrigt stillastående som inte främjar mjukhet och cirkualation så speciellt mycket.

Man får väl se över hästens totala situation. Ges den tillräckligt med vila mellan träningspassen? Hur, vad och hur ofta tränas den? Vilka underlag? Vilka rörelser, såna som hästen lätt klarar (är tränad för)eller såna som är svåra och fysiskt krävande? För långa träningspass? Hur trött är hästen efter ett träninspass osv.

Jag tror den tränas dressyr ca 4 dagar i veckan. En hopp dag, en uterittsdag och en skrittdag. Tränar i dressyr på Medelsvår nivå.
Ridhusunderlag, i ena ridhuset är det väldigt mjukt.
Det är nog endast rörelser som hästen är tränad för.
Rätt så fysiskt krävande - hästen brukar få träningsverk.

En fulltränad häst ska inte få träningsvärk enligt mig (inte ofta i alla fall), då är det något som inte stämmer. Tyder ju på att träningen är lite för intensiv eller att det är något fel på hästen. Mina fulltränade hästar får i princip aldrig träningsvärk, inte ens efter tävling.

Gilette skrev:
Jag tror den tränas dressyr ca 4 dagar i veckan. En hopp dag, en uterittsdag och en skrittdag. Tränar i dressyr på Medelsvår nivå.
Ridhusunderlag, i ena ridhuset är det väldigt mjukt.
Det är nog endast rörelser som hästen är tränad för.
Rätt så fysiskt krävande - hästen brukar få träningsverk.

Vad får den stackarn göra de andra 3 dagarna den får vila?
Står den i boxen 23 tim då eller?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 915
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30