Kotledsinflammation

susu

Trådstartare
Hej :) Behöver lite råd från er med erfarenhet av kotledsinflammation.

Min 21 åriga arabvalack som jag haft sedan föl har alltid varit frisk men nu blivit halt och fått den här diagnosen på klinik. Han är behandlad med kortisonspruta båda fram en gång, och efter 14 dagar en gång till höger fram samt ätit en kur Metacam i 14 dagar.

Fick ett schema på 6 veckor för igångsättning, men tycker det känns för snabbt? Åsikter om det?

Har förstått att KLI är ofta ett symtom på annat, men hur ska jag ta reda på vad som orsakat det?
Ska jag ta hjälp av massör eller kiropraktor för att luska ut varför han fått KLI?
Sadeln är nyligen bytt, då han ändrat lite ryggform med åldern. Kan det vara den gamla sadeln som är boven?
Har ridit för tränare lite sporadiskt genom åren. Är ingen stjärnryttare, men har alltid ridit sansat och med hästens bästa för ögonen. Givetvis kan det ju ändå bero på min ridning att han fått KLI.
Han skos av en duktig och utbildad hovslagare.
Behöver lite hjälp med att reda ut mina tankar lite om vad som kan vara orsaken och vad jag ska göra nu? Mest anklagar jag bara mig själv för att min kära vän blivit halt och att jag borde märkt något innan det gick så här långt. :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 143
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 966
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 314
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka