Kotledsinflamation

L

Lattjo

Jag har sökt här på buke men orkade inte leta längre......

Så nu frågar jag
Kan en häst ha kotledsinflamation utan att visa hälta?
Symptom???

tacksam för svar

Sv: Kotledsinflamation

Jag sökte lite på andra ställen.....

Jag hittade lite fakta om det men allt blev bara snurrigt

Kan en häst ha detta utan att visa symptom?? :confused:

Jag tror att mkt handlar om vad man menar är symptom. En häst kanske börjar vägra i hoppningen, beter sig ovilligt vid ridning, tjurar osv utan att den är märkbart halt. För en person som inte är erfaren, eller andra med för den delen, kanske man inte tolkar dessa beteenden som något hältrelaterat utan bara tycker hästen är istadig...

Jag har iofs ingen större erfarenhet av just den saken. Med åkomman är ju relativt vanlig och de hästar jag stött på med kotledsinfl. har ändrat sitt beteende mer eller mindre. Finns garanterat de som inte gör det också.
En ponny på ridskolan jag var uppstallad vid för 10 år sedan tex. Hon var alltid sur, vävde enormkt mkt och visade alla tänkbara obehagstecken som helst. Jag kan iofs inte påstå att hon ändrade sitt beteende eftersom hon alltid var sådan i boxen... Det visade sig iaf att hon var lika halt på båda fram, därför hade hon inte haltat.
Men man blev inte förvånad över att den hästen hade ont om man tittade på hennes exteriör, arbetsbelastning samt utstrålning. Men ja, folk är ganska duktiga på att ta på sig skygglapparna när "alla barnen tycker ju om att rida på henne" och ridskolan förlorat inkomst av att ställa av henne....:grin:

Svaret är ja.
Man behöver inte upptäcka att hästen ha kotledsinflammation.
Det är vanligt att de har det på båda fram och är då inte direkt halta.

Har man varit med om det blir man uppmärksam på de symtom bortkommen skriver om men man kan även se tendenser på longering.

Böjer man ena benet eller bedövar ena kotan blir det tydligt.

Tack för era svar..

Han visade inget på böjprov...
Har inte förändrat sitt beteende

Blir bara så :confused: när någon kommer fram till mig och säger att han har detta.... (ej okänd person)

Jag får ta ut vet igen och kolla honom

Svar ja. Jag hade en häst som visade detta genom att hon började fatta fel galopp. Hon visade ingen hälta alls, men hade dock kotledsinflammation på båda fram + knäldesinflammation.

Brukar visa på böjprov, men har hästen gått med det länge kan det vara lurigare. Särskilt om det är dubbelsidigt.

Ofta brukar man få ta till bedövning innan det märks någon skilland, och inte sällan dyker det då upp andra hältor.

Med min häst så började det med vägringar på tävling och sen träning. Hästen hade aldrig vägrat på en träning på 3 år så då förstod jag att något var fel. Märkte inte av hälta men hon var försiktig vid hårt underlag.

Håller med Mynta2, ja de kan ha det utan hälta.

Har precis varit inne och hältutrett min 4.5-åring. Hon visar ingen som helst hälta vid ridning på böjt eller rakt spår. När vet böjde henne ryckte hon lite men hältan som kom fram var knappt 1 grad.

Visade sig att det primära var knäledsinflammation i båda bakknäna där hon inte heller visade hälta vid böjning MEN efter bedövning såg man att hon tog ut steget mkt mer så det kan vara väldigt lurigt med vissa hästar.

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 847
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar