kotledsinflamation/pålagringar?

Messy

Trådstartare
ohalt häst, mjuk i bägge varven, bjuder framåt...

gallig bägge bak = gräs + proteinrikt foder skulle jag tippa

gallig höger fram i kotan (leden) och böjsenan (bara nere)
ingen puls, ohalt..
veterinären var i stallet å jag passade på att fråga..
han nämnde kotledsinflamation å pålagringar...
kan säga att det kom både en och två tårar i ögonen i bilen på vägen hem...
kan man ställa en sådan diagons/gissning på stallbacken?
hon travade fram och tillbaka en gång, inget böjprov...

hon har startat 23 gånger, senast för 2.5år sen, vilat ett år... inte halt i min ägo (bara oren pga muskelproblem i bogen)...

skulle ni åkt in å röntgat? eller bara piano å ridit som vanligt å se om det går åt något håll?

hon fick gräs å vila idag iaf... å nu ska man vara glad på studentfirande... jag vill ligga under täcket å dööööö... :cry:

Sv: kotledsinflamation/pålagringar?

Nej, man kan INTE ställa någon av de diagnoserna på det sättet. Visst kan en gallighet vara tecken på någotdera.

Men kotledsinflammationsdiagnos kan bara ställas efter böjprov och ledbedövning. Dvs när man konstaterat att hästen är halt och smärtan kommer från kotleden.

Pålagringar krävs det rtg för.

Eftersom du uppenbart blev väldigt orolig och ledsen av diagnosen skulle jag åka in och kolla upp på klinik, då VET du. Eftersom du har en ledgalla kan det ju vara bra att få den uppkollad med.

Men, om hästen är fräch och ohalt tror jag inte du behöver måla fan på väggen, men det känns som om du inte kollar upp nu kommer du noja en hel massa?

Kan du låta bli att noja och oroa dig över veterinärens - i mitt tyckte korkade - uttalande så åk inte in.

ja du om någon vet ju hur mkt man kan nojja å hur otursförföljd man kan vara :(

tack för svaret!

jag håller på å ringer till atg, vill minnas att jag röntgade frambenet en gång, men tror att det var vänster... då borde de ju kunna kolla om det fanns något på g då... (kollade på kort nu, det är vänster de UL när de övade på henne.. så det var nog vä som var skadat gången innan, så skulle de se om de såg spår av det, ny UL-apparat)...

ja, jag kommer nojja... men som du å min kompis sa, man kan lixom inte ställa sådan diagons bara så där (ifs sa att han det KAN vara det... men jag hörde typ "hästen kommer döööööö")... :(

sen har man ju hört att vissa dömmer ut fullblod på stående fot oxå, så man ska gärna gå till en vet som kan fullblod...

kan vara värt 1500 bara för å få svar... ska avvakta å se vad som händer vid normal ridning... (går ju lugnt)...

ja du om någon vet ju hur mkt man kan nojja å hur otursförföljd man kan vara :(

Jo tack, och än värre är det ju med fbldonnan.. Jag ser spöken och lösa benbitar och allvarliga fel såfort hon vilar ena bak två ggr i rad, eller är lite gallig i kotsenskidorna, eller... För om hon har en lös benbit eller pålagring eller liknande, ja då täcker ju inte försäkringen.. Har haft typ akut magsår båda ggrna vi rtg framknäna på henne, först det ena pga skada, sen det andra pga skada. LIVRÄDD att det skulle dyka upp ngt läskigt, som ingen vetat om, på plåtarna..

SÅ jag har fått en helt ny dimension på nojandet jag :devil: Däremot så skulle jag inte åka in/nojat för en vet sa så som du fick höra. Däremot skulle jag åkt in redan innan för att kolla ledgallan, just ledgallor tycker jag INTE om och vill gärna ha kollade och veta om det finns någon underliggande orsak, eller om det 'bara' är att betrakta soms könhetsfel.

Hur förändras gallorna av arbete förresten? Går de ner är de sällan någon fara, ökar de däremot är det värre..

frambenet är samma före som efter... bakbenen blir varma (men å andra sidan lindar jag bakbenen i fleece vid ridning så det är ju inte konstigt om de blir varma...

sen kyler jag + kylbalsam

här om dan när det var "kallt" ute, (läs: mulet å regnet hängde i luften) så var bakbenen såååå fina, glasklara...

frambenet kom i onsdags kanske...
hon reagerade på maskmedlet (svullna upp vid ganasherna) så benen blev lite då oxå (lymforna sitter väl läte här å var)...

nu ska jag ta en lunchsup *studentfirande * hehe ;) å glöömmmmaaaaa

Då skulle jag avvakta och se var det tar vägen. MIn fbldonna har haft rena, torra ben hela vintern, just nu kör hon rejäla kotsenskidegallor bak, och fyller även i lite fram. Lite stasad båda bak med. Misstänker värmen och betet helt enkelt (hon är ohalt och sval i benen etc). Ingen aning var de tar vägen vid ridning då hon ju konvalescentar för griffelbenet. De går ner när hon har skydd på sig dock (dvs motsvarande lindning)

Jag skulle göra en rutin check på en klinik och kolla upp det för säkerhets skull. Gjorde det själv på min häst, dock har hon varit väldigt ofräsch en tid och bara blivit värre. Men det visade sig vara kotledsinflammation i 3 kotor. Och vad jag tror har hon haft det ett tag men ändå kämpat och varit glad. Har knappt märkts. Har varit super glad när man hoppat osv. Så hästar står, tyvärr, ut med en hel del ibland utan att "säga" till. Som tur var märktes det nu på henne och det är jag glad över! Eftersom att jag nu äntligen vet vad det är som varit knasigt med henne och dels att hon får behandlig och kommer bli bra igen :)

Hoppas det inte är något med din häst, men ett tips är som sagt att kolla upp det iaf för säkerhet skull. Lycka till!

*kl*

nu har jag mailat vet. hoppas på tid snarast...

pratade med min GUD-kompis, hon tyckte jag skulle ligga steget före pålle så det kanske blir skitgrej istället för ångest-panik-grej...

så hoppas på tid nästa vecka...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 052
Hästvård :cry:Skulle behöva lite synpunkten och peppning efter gårdagens veterinärbesök. :cry: För drygt tre veckor sen var jag in med min kille...
2
Svar
25
· Visningar
5 962
Senast: Neinor
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 814
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka