Kotledsinflamation m.m.

Sv: Kotledsinflamation m.m.

Hon är stor, närmaren 145 i mankhöjd...

annars är hon i bra hull och bra musklad. (även enligt vets utlåtande)

Hon är inte fet, utan bara ovanligt lång och hög för att vara isis.

det är mycket häst man sitter på när man sitter upp...
:love:
(det finns säkert massor med stora, men hon är nog en av de maffigaste jag har setat på)

Skulle kunna vara spatt, som är en torr hasledsinflammation, till skillnad mot serös (vätska=galla). Men det borde vet. sagt. Spatt har ju tyvärr inte speciellt bra prognos i den delen av hasen enligt mina böcker.
//En som håller på att lära sig men ännu inte kommit längre än anatomin...

lissa skrev:
Skulle kunna vara spatt, som är en torr hasledsinflammation, till skillnad mot serös (vätska=galla). Men det borde vet. sagt. Spatt har ju tyvärr inte speciellt bra prognos i den delen av hasen enligt mina böcker.
//En som håller på att lära sig men ännu inte kommit längre än anatomin...
I den delen av hasen? Har jag missat något i tråden? Berätta gärna mer! *nyfiken*

//Alice

Jag kan säga att jag känner igen mig i ditt fall och jag känner precis igen din oro! :crazy:
Min häst fick diagnosen kotledsinflammation för några veckor sedan. Hon blev behandlad med cortizon i lederna och så fick hon gå på fenylbutazon i 7 dagar. Jag var på ÅB förra veckan och då hade det satt sig i båda framhovarna.. Men hon fick börja på "butta" igen och nu ska vi tillbaka på tisdag och slå på specialdojjor. Hoppas jag inte avskräcker dig nu! Kotledsinflammation behöver inte alls vara livshotande:smirk: Det är helt olika från individ till individ hur snabbt de läker och självklart också hur LÄNGE dom har haft kotledsinflammation. Men det löser sig nog ska du se:D

tibiotarsalleden är stora hasleden. sen finns det även glidleder i hasen och det är dessa som drabbas vid spatt.
din häst har alltså hasledsinflammation.

min ponny som jag hade hade kotleds inf när jag hade henne.. hon fick en spruta och återbesök 4 v efter det men va inte helt ok så hon blev behandlad 2 ggr till.. det tog altså 3 månader för henne att bli frisk... hon fick det för hon va för fet:angel:

min ena häst (tävlingshäst) hade det i höstas pga från ansträngda muskler/senor/ligament till dagen efter helt vila i 3 v (pga hovböld)
åkte till klinik då han inte kändes fräsh när jag satte igång honom och då på kliniken så sprutade dom honom och på åter besöker efter 2! veckor så va han helt frisk.. det va i okt/nov och har aldrig märkt av ngt efter återbesöket.. (peppar,peppar)
så ja.. det tar olika lång tid beroende på varför den har fått det... men när jag praoade på en klinik vid en trav bana så kom det in ca 10 st hästar/dag (mest travhästar) som hade ledinflammation(er)
jag frågade unjefär hur månda sprutor det går åt på en månad och det va minst 150 st enl veterinären...

Min ponny fick kotledsinflamation i slutet av sommaren -04. Vi bad veterinären att röntga henne "för säkerhets skull" när vi var på återbesök för hennes förkylningshosta (hade med friskintyg vid köpet för förskring att göra) eftersom att hon hade genomgående gallor på ett framben. Visade sig att hon hade pålagringar, men hon var inte halt och det syntes inte ngt på hennes rörelsemönster eller liknande. Det tog ett år för henne att komma igång som vanligt, men då tog vi det väldigt lugnt, just för att hon skulle hålla och inte överanstränga sig. Nu går hon bättre än någonsin!

Hon fick sammanlagt 3 behandlingar, så kallad tuppkam.
Vi masserar nu benet med blått linement före varje träningspass och hon har senskydd på sig som stadgar upp kotan (linda dem var tydligen inte speciellt bra enligt min veterinär), efter varje ridtur masseras benet med linement igen och så står hon lindad med back on track-paddar om nätterna och får glucosamin (möjligen felstavat :o)
Back on track har verkligen gjort stora underverk, benet håller sig jättefint nu och hon rids som vanligt, men än så länge hoppar vi henne ganska sparsamt då det nog är bäst att gå långsamt fram så att man inte öeranstränger benet. Dressyren går tio gånger bättre nu än då och hon är jättefräsch.

Detta är mina erfarenheter av kotledsinflamation och jag hoppas att det går bra med din häst. Rätt behandling och lite sunt förnuft och mycket kärlek kan göra underverk :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Vet inte om det här är hästvård eller något annat. Novan har varit konstig i sitt rörelsemönster på sistone. Hon har rört sig ganska...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Shaggy
·
C
Hästvård Hej! Under våren har jag haft en medryttare på min häs p.g.a att jag har varit borta och pluggat. Det har gått jätte bra för dom, men...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Smalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka