kotledsbrosk

aglaonema

Trådstartare
Vad innebär det egentligen att hästen har en liiten "broskförändring på kotleden" som veterinären kan se på röntgen? Är det artrit eller artros eller nånting annat? Har försökt söka på sidor om ledinflammationer och broskskador men hittar inte riktigt något svar....

Sv: kotledsbrosk

Artirt är en inflammation av ledens medans artros är sjukliga förändringar av ledens brosk. Brosket kan få förslitningsskador och kan till slut försvinna helt. Det kan också bildas sk. slipfåror i brosket, eller pålagringar.

Vilken typ av förändringar som finns på just den aktuella hästen måste du nog ta med din veterinär för att få ett säkert svar :) Men det ska också sägas att röntgen inte alltid visar hela sanningen, min häst hade små (vet. trodde först att det ej hade betydelese) förändringar i en led. Vid atroskopi visade sig stora delar av brosket vara gravt nerslitet.
Har hästen några kliniska symptom?

Det började med att hästen kändes stel och hackig att rida. Sen började hon halta i trav och kunde inte gå i vänster galopp. Hältan syns dock inte på rakt spår endast på volt. Hon har blivit behandlad mot hältan och har blivit bättre men jag tror inte hon är helt symtomfri. Jag frågade veterinären om det var en kotledsinflammation, nej det var en liten broskförändring. Jag frågade om hon hade obotliga skador på leden, det hade hon inte. Enligt veterinären blir hästen frisk, själv är jag dock inte alls lika säker:angel:

Artros är detsamma som benpålagringar och är långt gångna förändringar i ledytorna. Man kan säga att det är en sorts end stage på långvariga ledinflammationer (artriter) där leden till slut söker läka genom en sorts kroppsegen "steloperation". Broskförändringar behöver inte vara detsamma som artros. En förändring i ledytan kan t ex vara en osteochondros i tidigt skede; brosket blir underminerat och kan ev lossa och bilda en sk ledmus.

En förtunning av ledbrosket kan uppstå vid långvarig inflammation och dålig nutrition (pga försämrad viskocitet på ledvätskan och försämrad diffusion). Processen kan avstanna om grundproblemet åtgärdas och när inflammationen lägger sig kan smärtan upphöra.

Det låter ju inte roligt precis, men din klinikveterinär bör ju veta vad hon/han pratar om.

Lycka till.

Senast ändrad:

Då hästen gick på finadyne före den behandlades som skulle ta bort hältan tillfälligt försvann hältan men hästen vägrade galoppera i vänster varv. Det som jag inte förstår är om det då var kotleden som ändå gjorde ont trots smärtstillande eller kan det finnas nåt annat problem i hästens kropp som gör att hon inte kan galoppera i det vänstra varvet, i höger varv fungerar galoppen utmärkt.

Jag tror att hästen fortfarande trots behandling inte kan galoppera men att man inte mera ser någon hälta. Hästen fick förresten finadyne i 5 dagar från och med 1 juli. 8:e juli fick hon cartrophen spruta + 1 spruta till en vecka senare. Nu går hon mest i hagen och skrotar förutom lite skrittpromenader då och då. Det är endast i vänster varv på volt som hästen haltat nu är det dock antagligen bara galoppen i detta varv som är konstig. Jag har inte vågat longera för att se hur galoppen funkar då hon bara får skritta och inte gå på böjt spår. Då man skrittar henne från ryggen snubblar hon ännu lite men inte lika ofta som före hon fick behandling. Innan hon fick nånting mot hältan snubblade hon ofta och det högra frambenet liksom vek sig när man skrittade henne.

Hade tänkt rida dressyr med denna hästen några år till även om hon snart är 21 men det går ju inte så länge hon går konstigt på volt. Hur länge borde man vänta innan all rörelsestörning är borta. Det har nu gått nästan 1 månad sen hon fick den första sprutan. Är det vanligt att hästar med kotledsproblem har problem med galoppen även om hältan försvunnit efter behandling eller blir galoppen ok först efter att skadan läkt ordentligt? Det jag skulle vilja komma fram till är om galoppvårigheterna beror på kotleden eller om det kan finnas andra orsaker.

Blir så trött på detta. Tror att hästen gick med hältan länge innan hon fick behandling eftersom jag minns tydligt när hon började gå hackigt och ojämnt. Jag trodde att det var vanlig stelhet pga ålder eller att jag bara inbillade mig. Var som att hon hade svårt att galoppera men det trodde jag var för att manegen var så liten då hon gick mycket bättre ute. Men då hästen senare började halta på riktigt insåg jag att nånting var fel. Råkade då först ut för en veterinär som tyckte man skulle strunta i att hästen haltade eftersom hon var gammal och inte värd att lägga några pengar på vilket gjorde att det tog ännu längre innan hon fick behandling.

Ringde en annan veterinär som ville ta hästen till klinik och röntga benet. Detta blev lite väl långt men jag har varit bekymrad över detta så länge nu. Vet inte vad jag ska göra om hästen inte blir bra.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka