Kotledinflammation läker lättare är hovledsinflammation?

W

Willoxx

Finns det några belägg för att hovledinflammation är svårare att läka ut än kotledsinflammation?

Sv: Kotledinflammation läker lättare är hovledsinflammation?

Finns det några belägg för att hovledinflammation är svårare att läka ut än kotledsinflammation?

Ja, det där har jag hört med. Ju längre ner problem i en led sitter desto värre. Men vad det finns för forskning om det är jag också intresserad att höra om.

Hälsning Maja

Tyvärr vet jag inte många hästar som har överlevt en hovledsinflammation. :(

Men det gör jag!
D.v.s. de som verkligen fått tid på sig att komma tillbaka, 6 månaders konvalescens + 3 månader mjuk igångsättning, cirkus.

Man kan få dem friskförklarade redan efter 3-4 månader men de behöver längre tid än så på sig, så att sätta igång med en gång efter friskförklaring leder i regel till snabbt återfall.

Men det gör jag!
D.v.s. de som verkligen fått tid på sig att komma tillbaka, 6 månaders konvalescens + 3 månader mjuk igångsättning, cirkus.

Man kan få dem friskförklarade redan efter 3-4 månader men de behöver längre tid än så på sig, så att sätta igång med en gång efter friskförklaring leder i regel till snabbt återfall.

Men det gör jag!

Men det gör jag!

Hovleden tar emot första dämpningen när hoven landar, och för varje led uppåt minskar vibrationen. Detta när häster är går i ett högt tempo.

Hovleden är ju väldigt känslig för ojämnt underlag och därför skall den stå på box eller boxhage så inte inflammationen kommer tillbaka. Ger man hästarna tid att vila så skall det inte bli några problem.

Min häst hade ½ grad på HF och mindre än ½ grad VF. Min veterinär som behandlade båda lederna sa 2 dagar i box eller sjukhage, sedan fick jag lov att släppa ut i stora gräshagen igen. Den är inte helt jämn såklart. Men han är lugnare där, kanske drar en repa 60 meter 2 ggr i dagen. I sjukhage och om jag promenerar blir det bara studs och stök.
Han har också ett behandlat bakkbä HB som inte mår bra av sjukhage, box. Behöver vara i rörelse. Så jag antar att man i detta fall tar risken...

Min fick en hovledsinflammation precis före sommaren. Han blev behandlad med det där medlet som är ren Clucosamin (kommer inte i håg namnet nu, A? nånting).
Jag gav det för att han skulle kunna gå på bete hela sommaren och inte gå ensam i en hage och sova inne ensam på nätterna.
Han vilade hela sommaren och är idag helt frisk.
Blev bra på ca 6 veckor och nu ,senaste månaden, är han igång som vanligt.
Så det finns hästar som överlever en hovledsinflammation.:bump:

Enligt min uppfattning NEJ utan det beror enbart på hästens extriöra förutsättningar samt en del "andra" faktorer.

Jag tror jag nämde ngt om kotledsinflamatoner i detta inlägg.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6505256&postcount=9

Och även i detta.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6517054&postcount=30

Vad beträffar hovledsinflamation så har jag försökt delge även det i detta inlägg.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6359379&postcount=4

och även i detta inlägg.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6326340&postcount=10

Sedan fanns det en tråd om den sk. s.o.s. skon fast den försvann när bukefalos blev "kapat" och jag orkar inte ta det en gång till.

Summa sumaru: Sök alltid för den enskilda individen en så fysiologisk skoning som möjligt så kan du vara säker på att den i alla fall utifrån vårat yrke är korrekt verkad/skodd. Vad som sedan händre har vi hovisar mkt svårt att känna skuld över.

Favorit i repris: Skos hästen bara i balans så är den balanserad, rids och hanteras den sedan inte i balans så är den trots balanserad skoning i obalans.;)

p.s. detta va jätte jobbigt att leta fram, tro mig jag har verkligen försökt hjälpa dig. Inte kunde jag ana att jag hade skrivit sååå många inlägg här. *phuuu*

Senast ändrad av en moderator:

Måste fråga dej "hovis "som verkar vara insatt i problemet med kotledsinflammationer.
Vår ena ponny fick diagnosen kotledsinflammation i bägge framknäna för några veckor sedan,han står nu under behandling.
Men,vi lät även röntga alla benen och då upptäcktes en gammal spattskada i vänster bak som han antagligen har haft länge ,förmodligen flera årvilket inte harmärkts.Vi har tävlat honom och tränat som vanligt.
I din länk innan tolkar jag det som att ev.inflammationer kan orsakas av felbelastning på grund av en skada bak?Menar du så?

Tack för info.
Vill tillägga angående denna tråden och den andra i samma ämne att jag ser det som två olika frågeställningar.
1. Om hovledsinflammation är mer svårläkt än kotledsinflammation.
2 Den andra tråden, hur lång konvalicens andra har erfarenhet av.

Därav en tråd till.. Hoppas det är ok.

Om din veterinär ställer diagnosen kotledsinflammation i ett framknä skulle jag omelbart byta veterinär eller skicka honom på en kurs i anatomi.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar