Kotled/knäledsinflamation!!

angelicakarlberg

Trådstartare
Min valack -02 blev dålig i juli 2012, kunde inte sätta fingret på vad som var fel men han var inte sig själv. Kallade dit gårdsveterinär som gissade på borellia. Blodprov togs med visade inget onormalt. Fick då metacam i två veckor sen skulle han sättas igång. Började skritta lite smått ca 2-3 dagar i veckan korta sträckor.
Men tyckte inte han blev sig själv så åkte till en klinik i oktober. Då gjordes böjprov och han var halt på tre ben. Högsta graden.. Fick åter igen metacam och vila. Efter ca 1 månad började jag skritta han för hand och började rida igen i januari. Inga hårda pass utan luffsade runt i skogen.
Men han känndes trög och ville inte jobba framåt så ringde veterinär igen. Gårdsveterinären kom och han var halt på höger fram. Veterinären trodde han kunde ha vritit benet då han hade brodd på sig. Så bokade en ny tid den 1 mars, ingen förbättring visades.
Så bokade tid tid på ny klink, fick tid den 21 mars. Mycket riktigt så var han halt på höger fram och höger bak. Veterinären sa kotledsinflamation i höger bak och kotledsinflamation höger fram och knäledsinflamation höger fram. Hästen fick kortison och tuppkam i leden + ny kur med metacam. Han stod i sjukhage fram till återbesöket den 15 april men ingen förbättring alls vid återbesök.
Vi valde då att röntga benen men det visade inget fel alls. Då gjordes en ny behandling med kortison och butta.
Han har nu gått i sjukhage (han kan ej vara i stallet själv) sen i februari och det börjar bli ohållbart då han tappar mer och mer i vikt och är galen i hagen. Han gör utfall mot alla inklusive mig. Stegar, sparkar och bitts. Och ingen kan hantera han. Men vågar inte släppa ut han i stor hage då kan springer mycket.
Veterinären sa på sista besöket att han hästen inte borde ridas alls just nu och att han är orolig för att han inte kommer bli bra eftersom han inte visar någon förbättring.
Vi ska på återbesök den 16 maj.
Om han inte är bättre vad gör man? Han har för mycket energi för att bara stå i en hage och va sällskapshäst, men tror ni han kan hålla som promenadhäst? Tror inte han kommer trivas mned att inte få springa. Vill hans bästa men ändå inte att han ska ha ont. O_o
vad krävs för triangelmärkning m.m?

Senast ändrad:
Sv: Kotled/knäledsinflamation!!

Hej,

Vilken tråkig och jobbig situation för dig och din häst! Hur gick det på återbesöket för er?

Har han några röntgenförändringar?
OM inte - nu har nog veterinärerna kanske gjort vad de kan, då kan det vara läge att ge de alternativa metoderna en chans också. Sök bland dina vänner och bekanta lokalt, så att du kan hitta en bra alternativare som kan hjälpa till att kolla och behandla hästen. Först om/när även alternativare misslyckas är det dags att ge upp.

Jag har själv haft några stycken hästar som LÄTT hade blivit utdömda av veterinär om jag inte haft min :love: akupunktör, som identifierat de egentliga problemen och behandlat bort dem. De såldes för 5 resp 8 år sedan och båda har använts fullt ut hela tiden...

Även om borrelia provet visar noll skall även erlichia (fel stavning) prov tas för det kan ställa till med en massa konstiga åkommer..
En kompis hade sin häst för utredning i ett par år för beteende och rörelse störning, då veterinärer sa att hästar inte kan få erlichias av fästing, när det var försent att rädda hästen visade höga halter av det.
Jag håller även på med min häst efter kotleds, höft och knäinflammation.
Nu har jag fått tag på en kiropraktor som hjälper mig få ordning på roterat bäcken samt låsningar i rygg och nacke.

Mitt råd, ta nya prover.

Fortsätt kolla rygg, nacke, kors. Min häst har bekymmer med bog och SI-led, så hon behandlas av equiterapeut 4 ggr/år, utan det kan hon också få kotledsinflammationer och allt det där, men det är sekundärt.

Först vill jag beklaga din jobbiga situation. Sitter själv med en häst med kotledsinflammation och skadad sena (trauma).
Det jag ville säga var att en bekant till mig fick kotledsinflammation båda fram på sin som relativt ung. Den blev inte heller bra trots div. behandlingar. Hästen gick heller inte att ha på boxvila eller i sjukhage. Den blev galen. Eftersom ägaren inte tyckte sig ha något att förlora, förutom hästens liv självklart, så släppte hon ut den i stor hage och ja, den sprang som en tok till en början, men det lugnade ner sig vartefter. Det tog 2,5 år för den hästen att bli bra och den har fungerat fullt ut sedan dess i både hopp och dressyr. Hästen är idag 27 och lever alltså än.
Om du har tid, råd och möjlighet så kan det kanske vara ett alternativ att helt enkelt släppa din häst i större hage och bara låta den vara ett tag.
Att ta prover för andra fästingsjukdomar är naturligtvis inte fel.

Jag önskar dig lycka till!

Om inga röntgenfynd osv finns säger jag som övriga : leta efter grund orsaken högre upp . Oftast sitter orsaken där på en återkommande ledinflammation ...
Tipsar om eurovets . De är verkligen bra och har tänkt utanför lådan ...

Hej.
Återbesöket gick inte bra. Min prins var inte det minsta bättra :(
Veterinären skickade med papper för att dömma ut han. Men jag har inte skickat in dom. Har kontaktat min häst massör så han ska komma ut och titta på han igen.

Jag säger som övriga, kolla högre upp! Kanske att en massör inte "räcker", equiterapeut/hästfysioterapeut har jag fått för mig har en djupare och bredare utbildning.

Det kan ju vara så att han måste tränas på något speciellt vis också, att lufsa i skogen kanske är helt fel för just den individen. Min unghäst var tex för omusklad för att lufsas runt, så han blev halt. Nu har vi fått ett strängt träningsschema innan jag får börja rida igen, och då är det garanterat inget lufs i början.

Hoppas det löser sig för din häst!
Jag tycker inte att man kan döma ut en häst innan HELA hästen är kollad, primärt av veterinär. Kanske skulle du kollat med en annan klinik som har bra rykte.

Han är kollad för både borellia och erlichia. Visade inget på något av proven.
Han är även röntgad i ben & knä och röntgen visar inga förändringar.
Vid böjprov var han nästintill blockhalt denna gången. Men när jag kom hem från veterinären i torsdags släppte jag han i en STOR gräshage. Han får gå själv men kompisarna går i hagen brevid så nu äter han gräs och bara njuter av livet!!!

Jag har läst en del om just SI-leden. Hade aldrig hört talas om den fören för ca ett år sen. Om han åker runt i hela sverige, räcker det med en bahandling eller måste hästen få flera? Då kan det ju dra iväg rejält prismässigt. kanske det då är bättre att kolla med någon som är närmare. Vet någon på ett ungefär vad han kostar?

Men tänk om man behandlar med en et och hästen har skador tex Kissing spines och man enbart använder et hur påverkar det hästen!? Och om den tex har kotledsinflammation behöver inte det fixas av veterinär?

Om en veterinär har ok:at ET utredning är det ju helt i sin ordning. Eftersom veterinärerna på denna häst inte kan hitta ngt ser jag inga större problem med att som sista utväg låta en ET titta på den. En seriös ET manipulerar inte en häst de bedömer vara för skadad.

Själv blir jag mörkrädd när jag hör om svenska veterinärer ibland... "Alla" hästar har just kotledsinflammation! Har själv bott utomlands och jobbat med hästar i 13 år och har hört talas om många konstiga hältor, men väldigt sällan har någon haft just kotledsinflammation. Känns lite som att det är en "svensk" diagnos som man får när veterinären inte riktigt vet. Då säger man att det är kotledsinflammation, ger metacam och beordrar vila och hoppas det är bra en månad senare...
Har någon veterinär bedövat din häst i samband med böjprov, för att se exakt var hältan sitter? Eller gjort ultraljud för att kolla att alla band och ligament ser OK ut? Vi hade tex en häst som var halt, främst på böjt spår. Han hade torra, jättefina ben, röntgenbilder bra osv. Det visade sig att han hade skadat några ligament som gick mellan kot- och kronbenet. I Sverige hade det nog varit en kotledsinflammation, även om det inte hade något att göra med kotleden i sig!!
Och om jag får lov att vara lite petig så har din häst nog diagnosen karpalledsinflammation fram, knäleden sitter i bakbenet på hästen...;)

Skulle vilja komplettera din kritik med ytterligare kritik i att en låg hälta , om vi pratar belastning och inte yttre trauma i sig , oftast kommer högre ifrån . Dvs kärnan till en låg hälta om det inte handlar om yttre trauma, kommer högre ifrån och reaktion lågt är sekundärt ....

I övrigt bortsett från detta är du lite vilt ute utifrån saknad av insatthet som du skriver, och sen ändå spekulerar runt .

Självklart görs utredning och hältan släcks i den kotled eller lägre hälta du påtalar .
Metacam har du nog lite snedvriden uppfattning om utöver det - det ät ett milt allmänt medel . Inga leder sprutas osv . Så om din kritik är metacam i sig är det mkt lindriga symptom vi pratar om , om inga andra åtgärder bedöms behövas som första insats ?

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ställa diagnos på en häst på sociala media .

Senast ändrad:

I vissa fall ja, men som i exemplet med vår häst var ligamenten faktiskt skadade=orsaken satt lågt.
Min generella erfarenhet av svenska veterinärer är att dom inte undersöker lika noggrant som veterinärerna här nere. Det i kombination med hästägare som ofta är hobbyryttare, och därmed inte dagligen har kontakt med veterinärer och ser många olika hästar med olika problem,gör nog ofta att diagnosen blir lite diffus. Till exempel: "Kotledsinflammation" = vila & antiiflammatoriskt. Vila i kombination med antiinflammatoriskt hjälper mot mycket, så efter 1-2 månader är ofta hästen fräsch igen och man börjar rida ordentligt igen men efter ett tag är hästen halt igen för problemet kanske inte alls satt i kotan utan i kronleden, hoven, någon sena, band... Ja, whatever!! och man är tillbaka på ruta ett, dvs. åker till veterinären och börjar om....
Hos våra veterinärer här kollar man ofta igenom mycket grundligare. Hårt & mjukt underlag, rakt fram och volt, longerar, rider, hoppar om det skulle behövas ( självklart inte om hästen är HALT, men om ngt känns "konstigt"). Böjer, röntgar, ultraljud, bedövningar. Kort sagt, vad som krävs för att hitta EXAKTA orsaken till problemet.
Vill åter påpeka att detta är MIN GENERELLA erfarenhet, och jag hoppas och tror att det visst finns ett par svenska veterinär som faktiskt är riktigt bra. Men när jag pratar med folk hemma hör man väldigt ofta att hästar får just diagnosen kotledsinflammation...

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama