Lejonelle
Trådstartare
Sårskada i hö bak ledde till svullnad och värme i vä kotled på framsidan på båda sidor om sträcksenan (dvs troligen ledkapseln). Bedömde att det berodde på överbelastning av det skadade benet, tänkte att det ger med sig när hästen belastar jämnt. Hade fel, såret på hö bak läkte men svullnad och ngn värme kvarstod i vä kotled. Hästen EJ halt men varmare och mer svullen efter arbete.
Jag gjorde nu bedömningen att det kan vara lätt artrit, men vill ge hästen en chans att läka ut själv istället för att omedelbart åka och spruta. Skrittmotion dagligen vid hand eller i skrittmaskin men ej ridning, efteråt kylning. Utevistelse i rasthage. Ger biosynov som innehåller glukosamin och gurkmeja för att hämma inflammationen. Hur skulle ni ha gjort? Hur lång tid ska jag ge det innan det blir klinikbesök?
mvh
Lejonelle
Jag gjorde nu bedömningen att det kan vara lätt artrit, men vill ge hästen en chans att läka ut själv istället för att omedelbart åka och spruta. Skrittmotion dagligen vid hand eller i skrittmaskin men ej ridning, efteråt kylning. Utevistelse i rasthage. Ger biosynov som innehåller glukosamin och gurkmeja för att hämma inflammationen. Hur skulle ni ha gjort? Hur lång tid ska jag ge det innan det blir klinikbesök?
mvh
Lejonelle