Kota över??

simpan

Trådstartare
Nån som kan berätta lite om vad som egentligen händer när en häst kotar över.

Vad gör man åt det? Går det att göra nåt åt?

Hur pass allvarligt är det på en treåring, kan det växa bort?

Sv: Kota över??

Om hästen kotar över innebär det att den av någon anledning inte vill sätta i hoven korrekt. Det beror på att hästen har någon form av rörelsestörning.

Om jag vore dig, så skulle jag be en veterinär kolla på hästen för att utesluta att det är något allvarligt.

Sv: Kota över??

Tog hand om en 2 års hingst som kotade över fram. Vi tog ut vet för att se om det var ngt allvarligt men det enda som var är att det kunde slita med tiden. Han blev dock tränad (travare) med stadiga skydd som går ner och stödjer kotan och fick steel joint mineraler som stärker musklerna. Dock efter ett år blev han ridhäst då han inte höll för travet (för snabbt för frambenen så han fortsatte "falla över") dock verkar han må mkt bättre nu :) Så länge han inte rusar på för mycket så kotar han inte över alls :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Kropp & Själ Min man var ut för en allvarlig olycka på jobbet i mars, han förlorade alla tår på en fot, knäckte fotleden, spräckte en kota i ryggen...
2
Svar
20
· Visningar
1 754
Senast: Snowball
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 816
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka