Kostnadsfråga...

T

TotallyLost

hej alla distansryttare!!!
Är lite sugen på att börja med distans men tänkte höra med er vad det kostar (ungefär) att vara med i en tävling... Totalt då för jag antar att ni måste stanna över helgen och sånt!!!
Tacksam för svar :D
//TL :banana:

Sv: Kostnadsfråga...

Om du ställer upp i en tävling i närheten av där du bor så behöver du inte stanna över natten. Det bästa är ju att försöka åka på en tävling över en dag i början. På fem- och åttamilare är det vanligast med förbeiktning på tävlingsdagen. Anmälningsavgift och ev kostnad för boende hittar du på propositionen. Boende för egen del skiljer en del i pris beroende vart du åker. Det får man ordna själv, men hjälp av de förslag som tävlingsarrangören lämnar på propositionen.

Ett överslag för tävling på 20 mils avstånd (ganska vanligt)
Jag brukar då sova över 2 nätter om jag ridit åtta mil men åka hem på kvällen efter tävlingen vid fem mil.
Räknar på en övernattning

Anmälningsavgift 5 mil: vanligt pris 350-450kr
Stallplats häst: vanligt 150-200 kr/dygn
Övernattning ryttare + 1 groom genom arrangör vanligtpris 150-250 kr per person dvs ca 500kr
Bensin 40 mil med släp drar minst 1 liter per mil alltså minst 400-500 kronor bensin.
Mat till ryttare/groom under tävling och resa räkna med ca 300-400. (ni kanske stannar och äter efter vägen också)

Det blir alltså en kostnad på ca 2000 kronor för en 5 mils tävling om du sover över.
Då tillkommer ju dessutom kostnad för licens osv som ju gäller för hela säsongen.

*lånar knapp*

Så billigt får jag det bara till om jag åker över dagen och har min sambo med. Typ... :crazy: (obs kanske lite överdrift men ändå...)

Förutom det där med stallplats, boplats för groomar och anmälan så drar min bil 2 liter milen på landsväg med släp :crazy: Lite mer vid blandad körning. (har dock en jeep som tar sig och släpet ur vilken snödriva eller lerig havreåker som helst) Maten för oss går på 300-400 kr per DAG. Om vi är snåla då...Och begränsade till tre styck vilket vi sällan är... Det ska vara matsäck för tävlingsdagen, mat på vägen, mat efter ritten, frukost, godis, dricka, mat på hemväg - rubbet. Efter ritten - om vi sover över samma kväll så bjuder jag gärna mina groomar på restaurang om jag inte är heeeelt luspank. Det var ju trots allt deras och hästens förtjänst som gjorde att jag klarade mig bra!

så om nån sponsor med fet plånbok sitter och läser detta så hör gärna av dig ;) :D :)

Camilla

Ja det var kanske väl lågt räknat för maten :)
Man är väl lite optimist....och vill inte se kostnaderna svart på vitt för då blir man ju mörkrädd!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
693
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar