Kostnader kring betäckning

malinzko

Trådstartare
Detta är säker en av massa samma trådar, men jag startar den ändå!
Jag är ny på detta med avel, och har ungefär 10 000 frågor :D
Jag köpte in ett dräktigt sto för ett tag sedan, och väntar nu på att hon ska föla. (Jätte spännande).
Jag går i tankarna att betäcka om henne, och har tittat runt lite på hingstar och så.
Ponera att jag nu hittar en hingst på språngrulla som jag tror skulle passa henne. Hur fortsätter jag därifrån sen? Vad UNGEFÄR kostar seminstationerna? Veterinärkostnaderna kring betäckningen? Bara så jag får ett hum om den direkta kostnaden vid själva betäckningen.

Konstruktiv kritik är alltid bra, men negativa komentarer undanbedes bestämt! Jag är här för att lära
 
Sv: Kostnader kring betäckning

Vad seminstationerna kostar är olika från station till station, den jag själv använder har en fast kostnad för semin/säsong och en för veterinärkostnaderna/säsong. De fasta kosntaderna är olika för semin med färsk sperma och fryst, med fryst betydligt dyrare. Dock så tillkommer självklart kostnader från veterinären om stoet måste behandlas eller dylikt under säsongen. Kostnaderna för att seminera med färsk sperma semin+vet ligger runt 3-4 tusen, sen tillkommer det 100 kr/dygn som stoet står uppstallad på plats.
Räkna även med att ha några extra plus på postskick från hingsten, men ett sto som strular lite/inte vill släppa ägget tickar även dem kostnaderna på.

Mitt föl som ska fölas nu snart kommer ligga på ca 24000 efter att jag betalat levande föl-avgiften. Men då var hon en riktigt krångelmaja att seminera förra året också. :p Och jag räknar då inte med kostnaden för att hålla stoet/extra kostnaderna för den extra maten hon äter.
 
Sv: Kostnader kring betäckning

Avgifterna är väldigt varierande, du får gå in på de stationer du är intresserad av och kolla deras proser. Likadant med hingstarna där det kan skilja 10 000:-. Sen ska du räkna in eventuella transportkostnader för sperman också. Avgifterna för hingstarna kan vara uppdelade på olika sätt. Många betalar di för vid språng och därefter en högre avgift vid dräktighet eller levande föl. Andra betalar du en mindre avgift för vid dräktighet och en större vid levande föl. Ytterligare andra betalar du en hög avgift för sperman och sen inget mer oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.

Vill du ha en uppskattad kostnad ligger den mellan 10 000:- och 30 000:- eftersom det inte går att vara exaktare.

Tillägger att både hingstar och stationer hittar du här http://sprangrulla.se/ om det gäller halvblod.
 
Sv: Kostnader kring betäckning

Jag betäckte mitt sto för två år sedan.

Inseminering, undersökning etc landade på ca 5000:-
Hon stod ej kvar på seminstället utan vi körde henne fram och tillbaka för varje gång, så bensinkostnaden tillkom också.

Stoet tog sig direkt så det blev en billig betäckning.
 
Sv: Kostnader kring betäckning

Tack så mycket.
Jo att hingstarna kostar olika är jag helt med på. Ville ha en uppskattning på vad seminstationerna tar på ett ungefär.
Men där alltså runt 3-5 tusen+ uppstallning!?!

Hur gör man när man hittat sin hings då? Haha idiotfrågor på hög nivå här :P Men hur ska man kunna få veta nått om man inte frågar! :D :P
 
Sv: Kostnader kring betäckning

Många stationer tar bara en stationsavgift om du väljer en hingst som står uppstallad på stationen, väljer du en som står på annan station tillkommer ytterligare kostnader.

Man väljer station, väljer hingst, kontaktar stationen och så brukar de hjälpa dig. Glöm inte att registrera stoet på språngrulla!
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 175
Senast: ginnies
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: Habina
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 936
Senast: sandrafors
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp