Kostnader hund!

KungTulle

Trådstartare
Ni som nyligen vaccinerat eller försäkrat en hund?

Vad kostar det på ett ungefär att grundvaccinera en hund vaplsjuka etc? Den ska ha tre sprutor eller? Och sedan efter det en spruta per år?

Och vad ligger en genomsnittlig försäkring på?

Vad tar jordbruksverket för sitt register? ( Som jag har förstått är obligatoriskt att vara med i för alla hundar).

/KT
 
Sv: Kostnader hund!

1:a vaccineringen vid 8 veckor är mot parvo och den andra mot parvo, kennelhosta och valpsjuka (sk trippel) Sedan behöver inte hunden vaccineras förrän den fyller 1 år och då är det en trippel igen.

Därefter:
Vaccinering mot kennelhosta varje år, parvo vartannat år, valpsjuka vart 4:e.

Vad försäkringen kostar beror på ras, liv och vet.vårdsbelopp och var man bor, så allt mellan 700 och 2500:- / år

Tror det är 70 eller 75:- som ägarregistreringen kostar nu i sjv och det är en engångssumma.
 
Sv: Kostnader hund!

Tack.

Orsaket till att jag kollar är att en familj jag känner inte kan ha kvar sin lilla hund och vad jag kan utläsa på vaccintyget har den bara fått första sprutan. Och hunden är typ 7 månader.

Ska ringa och dubbelkolla med ägaren ikväll.

Suck jag tror INGEN vill köpa en hund innan den är grundvaccinerad, hur charmig och bedårande hunden än nu är.:crazy:

Min mamma hade som barn en valp som dog i valpsjuka och enligt henne så var det hemskt! ( Mest för hunden förstås).

Hade nu inte min sambo varit allergisk så hade jag tagit över den själv för det är en väldigt trevlig hund.

/KT
 
Sv: Kostnader hund!

Colliekillen vi äger vaccinerades första gången vid 8v då mot Parvo. Vi har sedan vaccinerat honom vid 12v mot Parvo och valpsjuka, sk DHP spruta. Den kostade 370kr..
Han ska vaccineras nästa gång vid 1 års ålder och efter det vartannat år.. Enl veterinären vi var hos behöver man inte vaccinera mot kennelhosta såvida man inte håller på mycket med utställningar, tävlingar och dylikt där det vistas mycket hundar..
Om man vill vaccinera mot kennelhosta måste man vaccineras varje år enl. henne. Vilket hon ansåg vara onödigt då det vaccinet är inte 100& säkert (?)

Han är försäkrad i Svedala, första året betalar vi 950kr.. Sedan får vi välja lite beroende på vad vi vill ha för självrisk, maxkostnad för veterinärvård osv.. Men det är precis som Gnist skriver olika från hund till hund så att säga:)
 
Sv: Kostnader hund!

Så om jag förstått det rätt så måste hunden ha första sprutan igen och sedan inom "rätt antal" veckor spruta 2. Sedan en spruta igen om ca 5 månader när den fyller 1 år.

Dvs 2 sprutor måste fixas plus ev försäkring innan hunden kan anses "lämplig" att överlåta till ett nytt hem? Dvs försäkringskostnad, vacckostnad plus regkostnad hos jordbruksverket samt kostnad för veterinärbesikning innan försäkring är det dom får räkna med innan dom kan försöka omplacera den?

Jag antar att en del människur skulle tycka det var ok att ta över en oförsäkrad hund i synnerhet om den fortfarande är såpass ung som den är, men...tja...

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader hund!

Spruta 1 vid 8 veckor
Spruta 2 vid 12 veckor
Spruta 3 vid 1 år

Ger de hunden en trippelvaccinering nu, så behöver den egentligen ingen spruta förrän om ett år igen.

Försäkra får väl nya ägaren göra. man tar ju sällan över en hundförsäkring. Däremot bör de veterinärbesikta den senast en vecka innan köp. Besiktningsintyget får alltså vara max en vecka gammalt!
Ägarregistrering kan också den nya ägaren skicka in till sjv, om det inte är gjort.
 
Sv: Kostnader hund!

ok!

Tack Gnist och ni andra för all vänlig info. Det jag försöker göra är att hjälpa hundägaren att på ett optimalt vis finna ett nytt hem, och ge dom info om hur dom ska förbereda sin hund så att det så enkelt som möjligt går att hitta en bra ny ägare.

Alltid tråkigt det här med omplaceringar.

Är själv typ "slasktratt" för diverse djur som behöver nya hem, nu senast en liten minigris. Men hundar och katter kan jag ju inte ta själv eftersom vi ute i stallet har katter som inte vill ha nya kompisar samt min sambo är allergisk så att vi inte kan ha pälsdjur inomhus.

Men inne bor 6 vattensköldpaddor!

Min gård kan liknas vid ett zoo mer eller mindre!:D

Men jag tar inte emot djur som jag inte 100% vet att jag själv kan ta hand om på ett bra vis under resten av djurets liv.

/kt
 
Sv: Kostnader hund!

Colliekillen vi äger vaccinerades första gången vid 8v då mot Parvo. Vi har sedan vaccinerat honom vid 12v mot Parvo och valpsjuka, sk DHP spruta. Den kostade 370kr..
Han ska vaccineras nästa gång vid 1 års ålder och efter det vartannat år.. Enl veterinären vi var hos behöver man inte vaccinera mot kennelhosta såvida man inte håller på mycket med utställningar, tävlingar och dylikt där det vistas mycket hundar..
Om man vill vaccinera mot kennelhosta måste man vaccineras varje år enl. henne. Vilket hon ansåg vara onödigt då det vaccinet är inte 100& säkert (?)

Han är försäkrad i Svedala, första året betalar vi 950kr.. Sedan får vi välja lite beroende på vad vi vill ha för självrisk, maxkostnad för veterinärvård osv.. Men det är precis som Gnist skriver olika från hund till hund så att säga:)


Kennelhosta orsakas av flera olika agens, både virus och bakterier och det går inte att vaccinera mot alla, därför är vaccinet inte 100%.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 341
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 798
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 745
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp