Kostnader för stallplats?!

R

RebeckaKihlberg

Hur mycket är ni villiga att lägga på en boxplats åt er häst?
Vad som ingår i hyran osv. varrierar ju mycket från ställe till ställe, ibland kan man ju köpa till vissa tjänster.
Sen var man bor i landet spelar ju också ganska stor roll.

Vad föredra ni..(dum fråga kanske)

Fullservice (strö,grovfoder,kraftfoder,mockning,alla foderingar,insläpp/utsläpp, täckesbyte,ridhus/ridbana...istort sett allt utom själva ridningen av hästen)

Delservice (Delservise kan ju innebära allt ifrån att bara morgon fodring och utsläpp ingår..till att allt utom mockning ingår i priset)

Vad tycker ni kan vara rimligt att betala:
1.Om du haft en stor häst?
2.Om du haft en d-ponny?
3.Om du haft en a-ponny?

Spåna gärna vidare!..anledningen till att jag skrivit denna tråd är att jag får hem min shettis nu i höst och letar efter stallplats och kom på mig själv lite när jag kollade på ett stall för 2500kr/mån...fullservice inkl ridhus/ridbana/skrittmaskin osv.
Hur ofta kommer jag använda skrittmaskinen?...kommer max vara i ridhuset 1gång/veckan (såvida de inte pissar ner med regn)...är jag verkligen villig att lägga så mycket pengar/mån ...de är lika mycket i månaden som jag köpte ponnyn för ....men stallet är fint, ligger närms mig av alla stallen jag kollat på, att man kan få "allt" för dom här 2500kr ...(mockningen känns lite väl..det tar max 1,5sek att mocka ponnyns box)..men jag kan välja bort mockningen osv.
Det hade servicemäsigt passat perfekt...men kostnaden?..jag har råd de är inte de, men visst låter det mycket...för en shetlandsponny...eller?

Sv: Kostnader för stallplats?!

Nu har jag så många hästar att det enda alternativet för mig är att hyra ett eget stall, för annars skulle jag inte ha råd.

Fast hade jag endast en häst, så skulle jag gärna stå på helinackordering, där foder, fodringar, mockning och in och utsläpp ingår. Jag har aldrig stått i närheten av ridhus, så det har jag inget större behov av och skulle alltså inte vara beredd att betala högre stallhyra pga att det finns tillgång till ridhus. Men däremot en belyst ridbana är ett krav. Och så ska det finnas många fina ridvägar i anknytning till stallet.
Jag skulle kunna tänka mig att betala max 3000 kr för D-ponny, 3500 kr för häst, för A-ponny vet jag inte riktigt 2000 kr kanske.

Hade jag massor med pangar, heltidsjobb, man och barn hade jag nog velat ha fullservice för att överhuvudtaget ha möjlighet att ha häst. Det kan få kosta. Absolut. 3500 kr? 4000 kr?

Men i dagslägetär det annorlunda. Jag är timanställd, ung och lägger massor med tid (och pengar) på hästen och VILL göra det också. Har det helt perfekt, jag rider, mockar och fixar mat åt min häst och jag vill göra det. Att det finns goda träningsmöjligheter (gärna ridhus, men ej krav. KRAV är dock en BRA, belyst paddock) och bra ridvägar är viktigt. Dessutom ska stallet hålla en viss standard i form av spolspilta, uppvärmd sadelkammare, varmvatten mm.
Allt det här har jag idag och jag bara älskar det. Lägger 2200 kr i månaden på det och det är värt varje öre.

Ullis

Tilläggas bör att en av anledningarna till att jag älskar stallet är saker som mycket god stämning bland hästhållarna, bra hagar osv. Självklart finns det stall som uppfyller alla krav men man ändå aldrig skulle betala för att stå i.

Ullis

Jag tycker det är omöjligt att svara på din fråga, eftersom det är så väldigt många faktorer som spelar in.
Men jag kan berätta om de två senaste ställena min häst bott på:

1. Nybyggt ridhus, belyst ridbana 50x50, bra stall, gräshagar, allt foder ingår, fodring morgon och kväll, utsläpp och intag. Tyvärr ingen terräng alls att rida ut i - och på tok för lite utevistelse. 2300:-/månad, med kvitto.

2. Ridbana med belysning 20x80, stora gräshagar, fodring morgon och kväll men inget foder ingår, täckesbyte vid behov, utevistelse från maj t o m oktober, bra stall, mockning vid uppstallning, underbar ridterräng inpå knuten. 1500:-/månad, utan kvitto.

Immer

Jag betalar hellre en slant för att få så mycket service som möjligt än att behöva göra det själv - enkelt förklarat. :smirk:

Nu står jag i ett stall där jag betalar 1 500 kr i kallhyra och då ingår boxen, tillgång till hage, isolerad manege 25x65 m (alltid till förfogande, helt privat anläggning och bara fyra hästar som är inackorderade), paddock, in- och utsläpp samt fodring fyra gånger per dag. Mocka får man göra själv och helgerna ligger på rullande schema. Jag köper spån, hö och kraftfoder själv och jag brukar landa på en total stallhyra på ungefär 2 500 kr.

Skulle som sagt gärna betala lite mer för att mockning och helger skulle ingå men så är det inte i det här stallet och eftersom allt annat är minst sagt superbra så är jag ganska nöjd ändå...

Jag värdesätter service enormt då jag inte kommer ha tid att hjälpa till med insläpp/utslätt, fodringar osv. annat än vissa helger...

Jag har aldrig haft egen häst på stall med fullservice, så det känns lite vemodigt...nästan som om j"ag är för lat för att hjälpa till" och egentligen inte "har häst på riktigt" om jag inte bor i stallet...
vet flertalet som tycker fullservice är för folk med gott om pengar och som bara vill komma och rida lite på sin häst. ..får väl dränka den tanken och inse att de får vara så här om jag ska ha hästen kvar..sen ska väl folk bokstavligttalat skita i om jag lägger 3000kr/mån på min ponny el. 150kr/mån?!

Ska åka och kolla på några stall i veckan...har ett speciellt i kikaren, kostar,men har den servicen jag behöver..finns bra rid/körvägar ..sen tillhör stallet ett väldigt vackert slott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 686
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 088
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 562
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar