Sv: Kostnader för häst?
Att ha häst är dyrt!
För det första har du stallhyran (om du inte har eget stall men jag utgår från att du ska stalla upp den hos någon). Den kan variera väldigt men mellan 500-2500 brukar de flesta ligga och då är det ju olika saker som ingår.
Just nu betalar jag 1000 kr i månaden i stallhyra, då ingår hö,strö, in/utsläpp och alla fodringar -vilket är ett rätt bra pris!
Nu till hösten komemr jag dock att flytta till ett annat stall där jag komemr betala en kallhyra på 500:-/mån
Sen kostar hästens hö ca 300:-/mån (hon äter 6kg om dagen, 1 kg kostar 2:-)
Som strö kommer jag använda spån eftersom det är så lättmockat, det kostar mellan 50-80:-/bal och man använder 4-5/mån
Krafftfodret betalar jag några hundra för varje månad (jag använder fibergi, havre och betfor)
Sen har du hovlagaren som komemr på besök var6-8e vecka. När man frågar vad det går på så nämner dom ofta inte körersättning och moms så det får man fråga en gång extra!
För mig kostar verkning 300:- skor fram 600:- skor runt 900:- + körersättning 100 :-
Avmaskningsmedel är inte så dyrt men någon hundralapp när det ska till..
Vaccinationen för stelkram och hästinfluensa fick jag senast betala 750 spänn för! varav själva sprutan endast kostade 200! så där har du ett tydligt exempel för hur mycket allt annat kostar (körersättning, grundkostnad till vet, moms..)
Tandkontroll ska göras en gång om året, jag betalade runt 300:- när han var här nu för någon vecka sedan.
Sen är det ju det här man kan välja själv.. träningar, tävlingar, hyra transport osv.. men det vet jag inte så mycketo m då detta inte är något jag sysslar med
Tror jag fått med det flesta regelbundna kostnader jag varit med om hitills sen jag skaffade hästi april!
Måste tillägga att det är värt kostnaderna när man väl står där med sin första häst !