Kostnader fodervärd?

Sv: Kostnader fodervärd?

Det jag menar är att man ska räkna med att minimumkostnad per månad är minst 4000:-, under det ska man inte räkna med tycker jag. Sen att det kan diffa under och över den kostnaden är givet..Det är en realistisk absolut minimumkostnad om jag säger så i stället.

Sen är det är alltid bättre att räkna högre än för lågt/tro att man alltid har bestående kostnad på exakt summa varje månad för så är det aldrig.

Jag känner folk som har kostnad på 1000kr totalt för häst per månad och andra kan ha 8000kr per månad för häst i bara stallhyra..Det är mycket som spelar in vilken slutsumma man hamnar på därför tycker jag det inte finns något bra svar på vad det "exakt" kostar för en häst i månaden men att man bör räkna med en minimumsumma för att ens klara av det ekonomiskt. Vi alla vet hur snabbt oförutsägbara utgifter tillkommer och det är ingen vidare bra idé att stå där med skägget i brevlådan utan man bör tänka klokt ekonomiskt före.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Jag har samma kostnader för min egna ponny som för den jag har på foder. De kostnader jag betalar själv är

Stallplats
Grovfoder
Kraftfoder och tillskott, lucern är med i denna kategori även om det är grovfoder
Strö till boxarna - torv och halm. Torven betalar jag 90kr/balen för och halm har jag köpt för 4kr/kg men hoppas halmen blir billigare iår.
Utrustning så som sadel, träns, borstar, täcken, sadelgjordar, flughuvor och allt annat som kan behövas
Tandläkarbesök
Vaccinering
Övriga veterinärkostnader
Analys till grovfodret
Träningskostnader
Tävlingskostnader
Bensin till den som är snäll och kör
Träckprov
Avmaskningsmedel
Diverse behandlingar vid behov som massage, akupunktur osv
Innan min pappa köpte egen transport betalade jag hyran för att låna annans transport

Jag betalar inte försäkring och hovslagare själv men hovslagaren tar 1000kr för helskoning. Jag betalade heller inte veterinärbesiktningen för foderponnyn. Det är en del kostnader, och jag har säkert glömt av många av dem.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Men då är det väl bättre att räkna med de kända kostnaderna och inte en schablonsumma som kanske inte räcker till (eller kan hålla 2 hästar) och räkna upp den med en ordentlig marginal.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Jag läste det dels här när jag sökte runt på kostnader av olika saker etc. samt av andra hästägare... men det kanske inte stämmer då? Men runt 2000kr är väl rimligt? eller?
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Men om du tittat på kostnaderna som jag skrev upp tidigare (som jag nu har förhört mig med stallägaren med erfarenhet) och sen inkl. oberäknade kostnader samt veterinär, tandläkare etc.
Hörde med några som har sina hästar uppstallade på gården och de har ungefär samma månadskostnad. (+ ev. licenser etc.)
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram det, hur som haver är det jag menar att det finns ingen exakt tabell för vad en häst kostar per månad eftersom att det skiljer sig nåt enormt bara vars i landet du bor, om hästen är uppstallad i eget stall, inhyrd i ett stall i skogen eller inhyrd på en flashig ridanläggning. Men att man måste räkna med en realistisk minimumkostnad också kanske redan när man funderar på häst som i det här fallet.
Att anta att x betalar så och y betalar si i dagsläget säger ingenting om en månad eller ett år framåt egentligen.

Man gör det bra ifall man totalt sett kommer under 2-3000:- i månaden för samtliga kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Men det är just det jag säger, att det inte finns någon tabell så att komma med en schablonsumma på exv 4000 kr gör att pengarna inte räcker till stallhyran för en del medan andra blir det över. Det funkar bättre att räkna med verkliga kostnader och lägga på en ordentlig marginal.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Då antar jag vi är relativt överens men du måste hålla med om att det är svårare att klara av att ha häst på 1000:-/månad än minst 4000:- ?

Valet av stallplats blir mycket svårare vid lägre summa tex bara det.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Givetvis så stämmer det för det mesta men inte alltid, men jag föreslog de uträknade kostnaderna + 1-2000 kr och jag har svårt att se att någon lyckas få ner sina kostnader till 0 kr ( + 1000 kr).
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Ifall du menade ang hovslagarkostnad så ja, då är det mer rimlig summa mot att du väljer en duktig och utbildad hovslagare.

De som tar minimalt betalt, är oftast inte sådär jätteduktiga/tveksamt utbildade..alternativet är att man fått ett kompispris för att man känner hovslagaren eller dylikt.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Är hovslagaren bra utbildad/godkänd verkligen eller får du billigt pga närstående/svart?
Det lät nästan för billigt för att vara bra..

Jag har aldrig kommit under 600:- i enb hovslagarens arbete, altså exklusive skor etc som billigast
hos utbildad hovis som ej har det som yrke och därav lägre pris samt svart/utan moms.

Hos yrkesverksam hovis här kostar det aldrig under 800 - 900:- för en enkel skoning vitt - utan skor eller annat material inräknat + momsen..Lägger man till kostnad för skor och annat material kostar en helskoning minst 1000-1200:- ink moms

(en bra hovis kostar och är ingen kostnad man bör snåla in på)

Tar man dessutom en foderhäst, vill jag verkligen understryka vikten av att ha kvitton från en utbildad hovslagare. Vill det sig riktigt illa så kan det komma att kosta rejält om något går på tok utan kvitton, hästen måste tas bort och försäkringsbolaget inte vill betala ut ersättning.:crazy:
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Håller med.
Man kan inte bara se på den kostnad man har i ett speciellt stall, med en viss hovslagare etc. Vad händer om du av någon anledning inte kan stå kvar i det tänkta stallet? Om den billige hovslagaren flyttar? En plan B om förutsättningarna ändras bör därför rymmas i ekonomin. Och framförallt ska man ha råd att betala allt vitt (även om det ibland inte "går").

När vi köpte vår första häst hade vi gjort upp med en stallägare om plats+kostnad. Vid ett besök i stallet några dagar innan hästen skulle komma insåg vi att allt inte stod rätt till längre. Resulterade i annat stall till mycket högre kostnad. Vi har sedan genom åren både haft stallägarbyten, upprustningar och stallbyten som i de flesta fall resulterat i högre kostnader.

Samma med flera andra kostnader. En del hästar har dyrare "vanor" än andra. Vissa kan skos var 8:e vecka andra måste verkas var 5:e. Påverkar kostnaden stort. Inte heller lätt att förutse vilken häst som skadar sig lätt, vilken som har sönder täcken etc.

Sedan var väl jag, till skillnad från mer insatta, lyckligt ovetande om att sådant som inte ens fanns 20 år tidigare numera är nödvädigt...
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Stallplats - 600kr / mån
Hö - 2kr /kg (600kr / mån för just den hästen)
Kraftfoder - ca 200kr /mån (mineral balja ändas då han ej är "igång" för tillfället i tävling och träning)
Halm - 100kr / mån
Hovslagare / verkning - 250kr / ca 7e vecka
Träning - gratis
Ev. Veterinär kostnader - Xkr
Besikt - xkr
Ev. Utrustning

Ca . 1800kr /mån inkl. oväntade kostnader som veterinär eller annan vård
(Vid ett stall i kristianstad)

Hoppas att du menar exklusive veterinärvård? En marginal på 50 kronor för veterinär räcker inte långt. Antar att vissa kostander är låga för att det är i Skåne där det är billigare än i storstadsområden. Men; är det vitt? Har stallet/anläggningen en standard som du kan tänkas acceptera under hela fodervärdsperioden? Vad blir foderkostnaden när hästen är igång (då räcker kanske inte 10 kg hö per dag. Om du ska sätta igång den behöver den kanske få kraft redan från början för att bygga muskler (har inte sett någon höanalys från i år än).

Vill inte alls verka negativ, vill bara hjälpa dig att inte göra en drömkalkyl som inte håller, vilket kan bli jättetråkigt. Mycket bättre att räkna med rejäl marginal och få pengar över till något roligt (nya hästsaker t ex).
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Jag håller på och undersöker kostnader för fodervärdskap - jag tror jag kan det mesta men det skulle vara bra med lite mer specifikt och vad det kan kosta.

Stallplats, kraftfoder, hö/hösilage, hovslagare, besiktning av häst, träning etc.?

Boxplats
Hovslagare
Ev grovfoder + kraft (Beror på om det ingår i hyran)
Strö
Veterinär
Utrustning (kan hända att du inte får med någon utrustning alls)
Avmaskning
Träningar + tävlingar om man vill ha det
Försäkring (om inte ägaren står för det)
Små utgifter, någon salva där osv.

Generellt så kan man säga att det kostar lika mycket att vara fodervärd som att vara ägare bara att du slipper kostnaden för själva hästköpet. =)
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Stallplats - 600kr / mån
Hö - 2kr /kg (600kr / mån för just den hästen)
Kraftfoder - ca 200kr /mån (mineral balja ändas då han ej är "igång" för tillfället i tävling och träning)
Halm - 100kr / mån
Hovslagare / verkning - 250kr / ca 7e vecka
Träning - gratis
Ev. Veterinär kostnader - Xkr
Besikt - xkr
Ev. Utrustning

Ca . 1800kr /mån inkl. oväntade kostnader som veterinär eller annan vård
(Vid ett stall i kristianstad)

Fasta kostnader på 1650 eller så i månaden ger inte många kr för oförutsedda utgifter 150 kr som ska täcka förbrukningsvaror, veterinärvård för en oförsäkrad häst. Det låter väldigt optimistiskt.

Kostnaderna för min häst på ett ungefär.

1500 kallhyra
800 kr hö och fodringar (ca 8 månader om året.)= 600kr
450 kr försäkring
500 kr ca skoning
100kr Kraftfoder
200 kr Vaccination + diverse
50 kr
------------------
3550


Inklusive allt lektioner bensin mm räknar jag 5000 i månaden, men det är sällan det går åt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
975
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 104
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp