Kostnader fodervärd?

jojjod

Trådstartare
Jag håller på och undersöker kostnader för fodervärdskap - jag tror jag kan det mesta men det skulle vara bra med lite mer specifikt och vad det kan kosta.

Stallplats, kraftfoder, hö/hösilage, hovslagare, besiktning av häst, träning etc.?
 
Sv: Kostnader fodervärd?

stall 1500-4000
kraft 100-300
hö 10x2x30--12x4x30
hovis 500-800
träning 500-2000

Dvs allt från 3000 till 8000 kr beroende på vad du väljer och hur mycket hästen äter osv per månad.

Jag står i ett billigt stall och jag gör bara basic med min ca 2000 /mån.
Ja sen är det försäkring också.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Jag menar mer vilka kostnader... Men Tack! Har nog blivit lite visare!
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Alla kostnader utom inköpet, försäkringen får ni avtala mellan FV och ägare. Och jag rekommenderar att du besiktar hästen innan du tar över, likaså när du lämnar tillbaka. Kolla också vilken utrustning som följer med, annars har du en del utgifter även där.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Stallplats, ev. stallhjälp om de tar extra för det.

Foder, grovfoder, ev. kraft-/extrafoder och mineralfoder, salt m.m.

Hovslagare verkningar, skoningar, skor, broddar, snösulor m.m.

Veterinär vid sjukdomar och skador, och om hästen ska vaccineras eller besiktigas m.m.

Träckprov träckprov 2-3 ggr /år och ev. avmaskning

Utrustning Trots att jag fick med allt som ägaren använt de senaste åren blir det en del som behöver köpas.

Träning/tävling Lektioner, transporter, ridhus/ridbanekort, tävlingsavgifter/licenser m.m.

Försäkring står oftast ägaren för men kolla det.

Eftersom alla kostnader varierar extremt mycket tycker jag att du ska kolla själv vad olika saker kan kosta. Vad kostnaderna är i det stall du ska stå, vilket foder hästen ska ha och ungefär hur mycket, vad hovslagaren tar och om du ska träna och tävla. Det är helt omöjligt för mig att säga vad det kan kosta. Men det här var nog de flesta utgifter som du kommer att få. Lycka till!
 
Sv: Kostnader fodervärd?

stall 1500-4000
kraft 100-300
hö 10x2x30--12x4x30
hovis 500-800
träning 500-2000

Dvs allt från 3000 till 8000 kr beroende på vad du väljer och hur mycket hästen äter osv per månad.

Jag står i ett billigt stall och jag gör bara basic med min ca 2000 /mån.
Ja sen är det försäkring också.

Det kan kosta betydligt mindre! Jag har 700 kr/mån för 2 hästar i stallhyra, den ena äter enbart hö och den andra extrafoder för ca 100-200 kr, hö 1.50 kr kg = 0-800kr/mån totalt , 400 kr per år för ridbanekort (båda två,) ibland någon extra lektion som jag brukar önska mig till födelsedag/jul, hovslagare 800-1200 kr för båda hästarna, ett antal hundralappar om året för utrustning. Ca 600-1000 kr/år för träckprov/avmaskning och 0 kr och uppåt för vet. Sen finns det säkert de som är 5-10 gånger så höga kostnader!! Jag och hästarna lever inte i lyx, men vi är nöjda ändå!:)

Det blir upp till 2300 i februari då det är som kallast, och 1100 i juli, för två hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Det är olika beroende på var i landet man lever. I Kristianstad, där TS bor, finns det ingen chans att kunna ha hästar så billigt oavsett hur spartanskt man har dem.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Låter extremt billigt. Betalas stallhyra, hovslagare etc vitt? Dessutom måste det väl handla om lättfödda ponnyer som endast äter 6-8 kg hö?

Har som minst haft kostnader på drygt 2000 för foder och strö för en ponny (utöver själva stallhyran och fördelat över hela året, dvs bete på sommaren).

Hovslagare kostar 1200-1600/gång (beroende på årstid) var 7:e vecka c:a

Till TS: En kostnad som jag var oförberedd på innan jag skaffade häst(ar) var kostnaden för täcken. Speciellt vintertäcken. Kostar 1-4000 och går åt minst ett per vinter. Men praktiskt att ha två när ett är genomblött. Man kan förstås också kombinera regntäcke med stalltäcke under. Men kan vara svårare (läs dyrare) att hitta en kombination som passar.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Det är få ställen man kommer undan med så låg kallhyra och foderkostnad, men har man tur så...men då lär det inte vara stall med bra busstrafik, det drar upp kostnaden en del.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Täckeskostnade beror mycket på vad det är för häst, jag har totalt köpt täcken för mindre än 2000 (3 år) och det lär bli billigare i framtiden när jag har basutbudet. Inget av dem är slitna direkt.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Eller snarare på vad hästen har för kompisar i hagen....

Jo efter några år när man har ett basutbud blir det billigare, speciellt när man vet vilket fabrikat och modell som passar vilken häst bäst. Tyvärr(?) har de dyrare täckena en tendens att passa bättre och hålla längre. Men ett eller ett par nya täcken per häst och år brukar det bli.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Täcken kan men måste inte vara en jättestor utgift, jag har klarat mig undan med billigare täcken genom att impregnera själv och dessutom spreja på anti-bit. Tänkte köpa mig ett rejält HW-täcke till vintern men hittade ett för 300 kr på Gekås istället, i en modell som jag vet sitter bra på min häst. Det täcket håller kanske bara ett år, men ändå.

Finns såklart täckesmarodörer och då kan täcken gå på en hel del. Som du säger, det är ändå minst någon tusenlapp per år som man inte tänker på. Rent generellt så är det så med utrustning, tycker jag! Att man tror att man ska klara sig på mindre än man gör. Jag är ändå hyfsat spartansk i mitt hästeri och har inte så mycket prylar, men efter sex år som hästägare så har jag ändå lagt en jäkla massa pengar på utrustning. Man hittar hela tiden saker man skulle vilja uppdatera med, just nu ligger ett par Kwikout-stigbyglar på önskelistan för mig t.ex.

Sadlar är ju ytterligare en sån där för jävlig utgift, som man dock förhoppningsvis slipper som fodervärd. Kan gå på hur mycket som helst när man hela tiden ska byta.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Eller snarare på vad hästen har för kompisar i hagen....

Jo efter några år när man har ett basutbud blir det billigare, speciellt när man vet vilket fabrikat och modell som passar vilken häst bäst. Tyvärr(?) har de dyrare täckena en tendens att passa bättre och hålla längre. Men ett eller ett par nya täcken per häst och år brukar det bli.

Har hästen sällan täcke på sig så är slitaget minimalt...vid en bra vinter (läs inget slask) så klarar min sig bra utan så länge det inte blir svinkallt och storm. Men snälla kompisar har hon haft mest hela tiden,. men det är bara ston och de leker väl inte så värst mycket.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Sant

Beror också på vad man har för hästar (har tyvärr ett par fryslortar av fullblodsmodell), var man bor och om man tränar så att de måste klippas eller om de kan vara långhåriga.

Visst ja - där kom en utgift till! Antingen för inköp av klippmaskin eller för att betala någon för att klippa.

Innan man har häst kan man int ei sin vildaste fantasi föreställa sig alla kostnader som kommer dyka upp...
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Kan man inte?

Jag har i vart fall hållit budget utan problem och kan inte tänka mig att inte många andra lyckats väl.
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Månadskostnad precis som en hästägares troligtvis.

Räkna med att det kostar minst 4000 i månaden, inte en orealistisk summa även om stallplatsen är billig/gratis men det är en buffert man ska räkna med som absolut minimum tycker jag.
Efter att ha haft häst ett antal år är det en stor skillnad att känna att man precis kan betala allt varje månad eller att man verkligen känner sig ha råd med häst..att leva på gränsen ekonomiskt kan inte vara roligt.

För det som är uppräknat sen tidigare vill jag lägga till: Transportmedel/bensin till stallet varje månad som är en kostnad många inte tänker på och kanske diverse anläggningskort
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Jag skulle snarast säga att man utgår från fast driftskostnad (stallhyra+skoning+försäkring+ foder, bensin) och lägg på 1-2.000 kr i månaden för lektioner och diverse inköp/behandlingar och oförutsedda utgifter. Förutom detta så bör man nog ha en 10-20.000 för att köpa nödvändig startutrustning såsom sadel, träns täcken, hinkar boots mm. Om man kommer billigare undan är det bra, men man ska inte räkna med det även om sadel ingår i hyra/köp. Det blir liksom konstigt att räkan med 4000 kr i kostnad om stallhyran går på 4.000 bara den och man har ett par mils resa som gör någon tusenlapp i bensinkostnader, liksom om man kan komma mycket billigare undan om man hjälper till med utsläpp mm i stallet eller väljer ett billigt alternativ med liten service och dessutom bor nära.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader fodervärd?

Stallplats - 600kr / mån
Hö - 2kr /kg (600kr / mån för just den hästen)
Kraftfoder - ca 200kr /mån (mineral balja ändas då han ej är "igång" för tillfället i tävling och träning)
Halm - 100kr / mån
Hovslagare / verkning - 250kr / ca 7e vecka
Träning - gratis
Ev. Veterinär kostnader - Xkr
Besikt - xkr
Ev. Utrustning

Ca . 1800kr /mån inkl. oväntade kostnader som veterinär eller annan vård
(Vid ett stall i kristianstad)
 
Sv: Kostnader fodervärd?

Hovslagare / verkning - 250kr / ca 7e vecka

Är hovslagaren bra utbildad/godkänd verkligen eller får du billigt pga närstående/svart?
Det lät nästan för billigt för att vara bra..

Jag har aldrig kommit under 600:- i enb hovslagarens arbete, altså exklusive skor etc som billigast
hos utbildad hovis som ej har det som yrke och därav lägre pris samt svart/utan moms.

Hos yrkesverksam hovis här kostar det aldrig under 800 - 900:- för en enkel skoning vitt - utan skor eller annat material inräknat + momsen..Lägger man till kostnad för skor och annat material kostar en helskoning minst 1000-1200:- ink moms

(en bra hovis kostar och är ingen kostnad man bör snåla in på)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 104
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp