Kostnadaden för nedtypning av transport har ändrats kraftigt

Boj

Trådstartare
I min jakt efter en annan transport dök jag på ett intressant objekt, säljaren berättade att jag behövde nog typa om den för att vi skull köra lagligt. Ja det skall väl inte vara några problem, kostar ju inte så mycket tyckte jag. Den 500-lappen tänkte jag räkna in i priset, och då hade jag en transport som jag hade råd att köpa.

Men men numera har vägverket höjt priset på omtypning kraftigt, från tidigare 500 kr till nuvarande 1800 kr. :eek: för lite pappersarbete. Orsaken sägs vara att vi skall låta bli att typa om våra transporter, vi är alldeles för flitiga på det och orsakar vägverket bläckbrist samt en massa extra arbete. :angel:

Sv: Kostnadaden för nedtypning av transport har ändrats kraftigt

VA!?!??! Oj, shit. Det måste skett vid årsskiftet eller? När jag kollade innan jul (när jag köpte transporten) så var det 480:- eller något. Fandå. Den ska bara typas ner 20 kg också....

Vilken tur att jag aldrig typade upp min transport. Funderade på att göra det för att få in lite mer lastvikt. Men jag tvekade eftersom den är mer lättsåld förhoppningsvis som nedtypad så att folk kan köra på B-kort.

Boj skrev:
....och orsakar vägverket bläckbrist samt en massa extra arbete.

Men snälla! Har du inte sett vad en liten sketen bläckpatron till en skrivare kostar!!! Det är inte konstigt att allt pappersarbete är dyrt numera! ;)

Men snälla! Har du inte sett vad en liten sketen bläckpatron till en skrivare kostar!!! Det är inte konstigt att allt pappersarbete är dyrt numera!

Ja ja, men det finns ju extrapriser också. :angel: Själv köpte jag en patron för 163 kr mot normala 365 kr.

Jag ringde vägverkt i fredags för att få hjälp med hur jag ska typa ner mitt släp och fick höra att det inte går att göra efter 1/1-05 :eek: Skumt undrar vad det är som gäller. Jag ska ha ner mitt släp till 930kg i totalvikt :angel:

Verkar skumt, viss går det att typa ner men är inte särskilt billigt numera. Jag har även ringt några firmor som säljer transporter för att höra om detta, och de svarade samma sak att det blivit mycket dyrare.

Säger detsamma, har just nu mitt blivande släp inlämnat för nedtypning. Dyrt, men i alla fall billigare och mindre tidskrävande än att ta E-kort...

De vore väl dåliga myndigheter eller liknande om de klarade att få tag på saker till lägre priser........ :angel:
Det är ju deras jobb att se till att det finns onödiga utgifter...... :angel: :devil:

/Carina :eek:

Det skulle ju kunna vara som så att det inte går att typa ned din transport så långt som du vill att den ska nedtypas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka