Kostnad per månad?

A

AmelieA

Jag hade tänkt hyra häst ett halvår, och skulle vilja veta vad det kostar ungefär per månad.. :laugh:

*Han är blandning mellan lite olika raser; Fullblod, arab, welsh, russ, halvblod... och är 153 cm i mankhöjden. 5 år.

Om man rider honom ungefär 1 timme / dag, 6 dagar / veckan, Hur mycket foder behöver han?

Där han står nu får han 2,5 kg hösilage / dag, och nåt som ser ut som gröna klibbiga pellets..

Enligt Hippocampus foderstatsprogram; http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Ska han få ungefär 7,5 kg Halm (Vete, korn, havre) / dag och 1,5 kg kraftfoder / dag, men jag förstod inte heller så mycket.. Havre är ju ett kraftfoder, men som ni ser fanns det vid grovfodret; Halm (Vete, korn, havre) :crazy:

Tycker ni jag ska ge som han får nu, eller kanske öka grovfoder givan lite? Han är blank i pälsen, ser pigg och glad ut, men e lite tunn.. fast inte mager.

* Hur mycket kostar ungefär hösilage, havre, betfor, vetekli, mineraler per kilo?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Kostnad per månad?

2,5 kilo hösilage är ju hur lite som helst.!!...........

Ojdå :o glömde skriva att han går i en jättestor hage på kvällarna och under natten (på sommaren) där han står nu. Så där käkar han massor av gräs också.

Tror att du kommer att få svårt att få i honom 7,5 kilo halm? Och varför halm? Hösilage eller hö då? Kraftfodret är inte särskilt väsentligt däremot att du har ett bra grovfoder. Du kan i och för sig ersätta hö eller hösilage med lucern som är ett grovfoder också men att helt ersätta detta blir nog inte så billigt.

Hästen behöver MINST ett kilo grovfoder torrsubstans per dag per hundra kilo. Det är alltså minst helst betydligt mer.

För hö eller högsilage får du nog ge upp till tre kronor kilo i år skulle jag tro. Kanske till och med mer. Från cirkus två kr kilo.

det finns olika sorters halm, vetehalm, havrehalm osv. men varför ska du ge 7.5 kg HALM och inte hö???:crazy: halm kan man ge om man har ett grovfoder med höga värden för att jämna ut och då kanske 1-2 kg av havrehalm, som jag (tror) är den halmen som är rekomenderad.

Ring till en foderrådgivare (hippo, krafft, SLU lr något) istället för att fråga här, det är bättre om ma inte är så kunnig och då får du garanterat bra svar.

Jo, jag tänkte ge honom hösilage, men man kunde inte välja det på foderstatsprogrammet, så jag provade att skriva in där det stod Halm istället, bara för att se hur många kilo han måste få.

Hyr jag honom, får han hösilage :)

ok, vart kan man få tag på deras nummer?

Jo då, du kan visst välja det. Det kommer först i foderstatsprogrammet (grovfoder). Men du ska också ha en analys annars kan inte programmet räkna ut hur mycket du ska ge.

Jag skrev bara in hur hög han e, hur mycket han tränas, och på grovfoder skrev jag in 7,5 kg, och det var lagom för honom :) Skrev inte in något annat, förstod inget annat :D

Jo, det står; "Eget grovfoder" Men när jag skrev in 7,5 kg där, så visade den att han inte fick något grovfoder alls. Jätteskumt :crazy:

Därför att du måste skriva in analysvärdet på grovfodret också. Om du skriver 7,5 kg och sen ingenting i näring..så får den ju noll i grovfoder också. Programmet kan ju inte gissa vad det ska vara för värden.

Jo, men det vet jag ju inte, hur mycket näring höet har. Jag hade tänkt hyra hästen nästa år, så har inte direkt köpt hö än :D
Det är därför jag frågar er - hur mycket hösilage behöver han ungefär per dag?

Vet inte om jag skrev det: Han kommer ridas ungefär 1 timme/ dag, 6 dagar / veckan, lätta pass - skogsritt eller lätt ridning i paddock, ingen tävling, inte så mycket hoppning.

Det är som sagt nästan omöjligt att svara på. Generellt kan sägas att som jag skrev minst 1 kg hö/100 kg häst. Det innebär 1,2 kg per hundra kilo med en torrsubstans på ca 84%.

Men ett hö är inte likt ett annat. Det är därför man inte kan få fram i ett foderprogram hur mycket en häst ska ha innan man har en analys. Därför måste du veta vad det är för värden i höet du tänker fodra med.

Jag skulle såhär utan att veta vad du har för värden på höet säga at du ska ge 9-15 kg hö beroende på om hästen är lätt/svårfödd och vad grovfodret har för värden.. Men ett foderstats tips om du inte får tag på analys är att ge en del av grovfodergivan som lusern.
ex. 9-10 kg hö och 2-3 kg lusern (gärna strå).

Är hästen lätt, normal eller svårfödd?
Är den matglad eller står den mest och petar i maten?

Jag vet faktiskt inte om han e lätt, normal eller svårfödd.
Han e massor av olika raser :S
Han e matglad :) Älskar godis! och äter alltid upp allt sitt hö :)
Han kastar inte i sig det, men petar inte i det heller. Han äter normalt helt enkelt. :)

Men tänkte på att.. nu får han ju 2,5 kg hösilage / dag + allt gräs han äter i hagen, men så du tycker att han ska äta ungefär 10 kg / dag ungefär? Blir inte det för mycket? Jämfört med vad han äter nu.. och han e inte mager.

Men hästen äter ju även GRÄS nu...den lär nog peta i sig åtskilliga kg gräs. 10 kg ensilage kan vara mycket eller lite, det beror helt på hur ts halten ser ut. NÄR ska du hyra hästen ? I höst ?

Varför kan du inte analysera grovfodret så du vet vad det innehåller den dagen du tar hem hästen ? Varför tar du inte reda på mer fakta om hästen, dvs du vet ju ingenting om den verkar det som.

Jo, men jag ska isåfall inte hyra honom förrän hösten 2009, inte ens säkert att jag får hyra för mina föräldrar. Dom vill att jag ska ta reda på vad det kostar först - och det e ju det jag behöver hjälp med :)
Hur analyserar man fodret då?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar