kostnad målning av lägenhet

tjenixen

Trådstartare
hoppas någon kan hjälpa mig då jag fått en salig röra olika bud av att googla.

någon som har hum om vad det kan tänkas kosta att måla om en lägenhet på ca 60kvm golvyta? funkislägenhet så räta vinklar och förhållandevis enkla ytor. omöblerat under målningstid.

2rok + hall
taken också
väggarna har målad strukturtapet som ska bort
allt ska "basmålas", dvs ingen tapet eller speciella färger osv. samma färg bara alltihop. de som flyttar in kommer dekorera själva allteftersom.

Senast ändrad:
Sv: kostnad målning av lägenhet

Jag fick ommålat i sovrummet i min lägenhet nyligen. Då hade jag själv rivit ner fler lager tapet så väggarna var väldigt ojämna.
Målaren bredspacklade hela rummet två gånger och målade sedan väggarna 2-3 gånger, strök dessutom över tak och lister. Det kostade drygt 8000:- med rotavdrag och då hade jag köpt färgen.

Så rätt dyrt tycker jag men det blev jäkligt bra. Funderar på att göra det i tv-rummet också men då göra lite mer jobb själv

Tack! Låter som en någorlunda liknande situation.
Ok, så ca 16000 per rum innan rot och exkl rot och materialkostnader?

Det man ska räkna på är m2 vägg, inte golvyta. Att ett rum kostar 8000 säger alltså inget om man inte vet hur mycket vägg det rör sig om. I ditt fall måste du ha ganska stora rum om två rum plus hall blir 60m2 golvyta. Om hallen är 10m2 så är väl övriga rum tex 25m2 styck, alltså ganska mycket större än ett normalt sovrum? Jag har för mig att man kan räkna grovt med ca 500 kr per m2 vägg (alltså ca 1200 kr per löpmeter vägg), inkl allt så ett rum som är 5x5 meter blir alltså nånstans runt 25-30 000 innan rot, beroende på hur mycket fönster och dörrar som plockar bort väggyta och vilket underarbete som krävs. Så säg nånstans runt 40 000 efter rotavdrag för 60m2 inkl underarbete o material som en gissning mellan tumme och pekfinger...

super, tack för detta!

självklart är det per m2 vägg, dock har jag inte tillgång till de siffrorna (eller mattehuvud för den delen ;)), så din uträkning var guld värd.

det finns ju ett kök, ett badrum också, dessutom en helvägg garderober i sovrummet. rummen är helt "vanliga" storlekar, så inget speciellt där.

allt verkar landa runt 50-60000 exkl rot o moms, vilket passar bra in i vår diskussion.

stort tack för hjälpen!

Oj vad dyrt det lät!

Mina föräldrar lejde hjälp för att göra iordning mitt gamla flickrum.
Min pappa är superpedant så målaren fick slipa och spackla om flera ggr in far min var nöjd.
Underarbete, tapetsering, målning av tak och lister samt slipning och lackning av garderobsdörrarna kostade ca 9000kr.
Det i Stockholmsområdet av känt företag så det var vitt och inga billiga polacker.
Rummet är väl ca 15 kvadrat stort så inget pyttelitet rum heller.

jag tror kruxet i det här fallet är vävtapeten. den j"#€%vla vävtapeten... det innebär i stort sett att hela lägenheten måste spacklas.

Jag måste hålla med Pulkaskurk, det låter väldigt dyrt, dessutom utan moms och efter ROT. Vad är bruttopriset, det hamnar ju i så fall över 100 000 för att måla om en tvåa inkl moms och före ROT?! Det kan inte vara rimligt, även om grundarbetet kanske är mer omfattande än normalt! Om man räknar på att de tar tusen kronor i timmen och jobbar 8 timmar om dagen så skulle det alltså ta en person 12 arbetsdagar, det lär det aldrig göra. Och 1000 kr i timmen är extremdyrt för en hantverkare med ett så pass okomplicerat jobb.

Jag skrev nog otydligt, jag menade 50-60000 innan rotavdrag och exklusive moms. Dvs runt 30000 i faktisk kostnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka