Kostnad för raspning

M

Martina78

Vart ligger priset för raspning och hur ofta bör man raspa/kolla tänderna?

Sv: Kostnad för raspning

Beror på var man utför ingreppet och vad de får göra. Runt 1000 kr brukar det ligga på, beror också lite på hur mycket sedering som krävs.

Vi inleder med att hälsokontrollera hästen när vi får den, därefter beslutas hur ofta tänderna ska göras vid. Någon har inledningsvis behövt 3 månadersintervall på tandkontrollen.

Jag har precis haft hemma hästtandläkren och hon tog 750 kr per häst.
Hon rekomenderade en koll varje år, nu hade det gått 1½ år och det var precis lagom för mitt sto. Gamlemannen fick bara en koll och vi väntar i ytterligare ett år med att raspa hans tänder, tyckte hon.

Slentrianraspning av tänderna har förstört oerhört många hästmunnar!

Ta ut, eller allra helst ta hästen TILL, någon som erkänt kan hästmunnar. Som ger lugnande, och som inte kör in raspen på rutin.
Gör en undersökning, och dom ska sedan kunna avgöra när de tror du behöver komma nästa gång.

Jag har en fantastisk vet. på en vet.station nära mig, som äver förklarar vad han gör när han undersöker hästen. Han hjälpte bland annat en shettis jag hade, som hade undersökts på atg-klinik(!) men där hade dom inte hittat stora foderinpackningar och roterade kindtänder. :grin:
När min gamle man var där förklarade han hur illa det hade gått om man hade kört in en rasp.
Istället använder han (och jag hoppas fler veterinärer skaffar det verktyget) en liten el-fil.

Se till att den som åtgärdar något på hästen är laglig och utbildad att göra det, dvs. att det finns veterinär där eller helst att det är en vidareutbildad veterinär.
Det är INTE lagligt för vem som helst att komma och raspa och ha sig nu om tiden!

Läs på lite mer på ämnet så hittar du info.
Men tänkt på din häst och vilken skada det kan göra om någon obehörig försöker ha sig.
Och lite inte på att någon är utbildad och laglig bara för att dom säger det, utan kolla upp det själv genom att ringa/ googla etc. och heller inte bara för att någon annan brukar ha dom/ är nöjd etc. utan se till att ta någon som är utbildad och faktiskt får göra det, för hsätens skull.
Det är tyvärr alldeles för vanligt att folk anlitar alla möjliga kvacksalvare och olagliga personer som gör skada på hästarna :(

Sök på "raspa tänder" här i forumet så får du upp både folks bra och dåliga erfarenheter.

Jag står precis i begrepp att raspa min hästs tänder. Länsvetten jag haft i många år har slutat och jag är så obeslutsam om vem jag ska våga anlita. Har nu hittat en Häst-tandtekniker i närheten. Han är utbildad i USA och driver sin verksamhet som ett AB.
Tänkte ringa till honom och höra mig för.
Vad jag vill se är referenser på hans arbete, och legitimation på hans utbildning.
Jag vill också veta hur lång erfarenhet han har av att behandla hästmunnar.

Har sett alltför många hästar som raspats ner totalt, vissa har blött ordentligt från munnen, och har även sett hästar där tänderna raspats helt sneda.

Detta är ett svårt kapitel, för det är ju meningen att hästens mun ska bli "frisk" och att den ska fungera i ridningen, samt inte få obehag av behandlingen.

Vilka krav ställer ni på en ny Häst-tandläkare innen ni anlitar den?

Inte raspa hästens tänder - kolla upp om hästens tänder behöver åtgärdas, t ex genom raspning, och isåfall hur!

hanbehöver raspas. Har hakar på hörntänderna bla.
HUR det görs vill jag kunna lita på att Hästtandläkaren vet.

vill man bara kolla tänder så allt ser fint ut så räcker det nog med 1-2 ggr om året..
Jag har en äldre d-ponny på 20 år som jag kollar 1 gpång varje år innan sommarbetet.
han har alltid haft fina tänder så honom räcker det för:) tror min hästtandläkare tar 600-700 kr? osäker men någon stanns där :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
611
Senast: __sofia__
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka