Kostnad för lektioner och kurser?

G

Gisburne

Det är några år sen jag red akademiskt på lektion, så jag undrar om priserna har gått upp, ner eller är oförändrade? Vad kostar en lektion för din tränare? Vad kostar helgkurser och dylikt för olika tränare, svenska som utländska?

Sv: Kostnad för lektioner och kurser?

Jag brukar betala kring 1000-lappen för en dagskurs - 2 ridpass och teori. Helgkurs omkring 2000 kr. Enstaka lektioner kostar nog kring 300-500 kr.

Ja, timpengen är nog ganska hög. Iaf för de som du nämner Migo. Som du säger, det är tur man inte tränar så ofta! Men jag tror att slår man samman den peng man betalar för att rida ett "vanligt" dressyrpass en gång i veckan, så hamnar man nog kring de summorna iaf. Kanske alla tränare borde sänka sin timpeng?? :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Lite beroende på vad stall och ridhus kostar så betalar vi omkring 8-900 för endagars kurs med två halvtimmes ridpass och en timme teori.

Låter som att det kostar ungefär som förut, med andra ord.

Ett par bekanta till mig har ridit en hel del för några Portugiser, och sa vid nåt tillfälle att de ibland betalar bortåt 10 000:- för en helgkurs med två hästar och två ryttrare... Yikes! Men visst, de är extremt begåvade och jag har följt deras utveckling under ca 5 år och det är en enorm skillnad. Så det är ju verkligen välinvesterade pengar.

Ni som har deltagit på kurser till fots, upplever ni att det är värt pengarna? Jag har funderat på att gå en kurs för BB till fots, men tänker såhär; när jag kommer hem och sitter upp för att prova det som han lärde ut på kursen, vad gör jag om det inte alls funkar med min häst? Om ett problem uppstår som inte uppstod på kursen? Hade jag då varit med till häst på kursen så hade jag ju kunnat få hjälp direkt, istället för att sitta hemma med lång näsa i efterhand... Men det är förstås bara en fasa jag har, och därför har det inte blivit av att gå till fots på en kurs än.

Om man vill rida för någon av de "större" namnen i branchen, får man vara med förutsatt att man anmäler sig i tid, eller måste man ha presterat nåt innan? Ibland har jag fått känslan av att vissa ryttare alltid får plats på kurserna, medan andra ryttare ofta får ett nej för att det är "fullt" redan. Man undrar ju.

För oss brukar priset för 2 ridpass + teori ligga på 500 kr. exklusive uppstallning. Jag brukar inte ta någon högre summa för fotfolk, runt 80 kr, mest p g a det inte är så mga som dyker upp.

Att gå som fotfolk på en Bentkurs tror jag är väl värt pengarna. Även om man inte själv inte alls ligger på samma nivå som de ryttare som rider där så tror jag att man får grymt med insperation och lite nytt tänk i ridningen om man får se hur det kan se ut för ekipage som har kommit långt. Det kan ju bli lätt hänt att man s a s fastnar i sina egna problem och inte tror att man kan utvecklas. Det är i alla fall av den anledningen jag tänker och åka och titta i sommar.

Ang. det att vissa ryttare har förtur till kurser, kan inte det bero på att tränaren har haft dessa sedan de började och prioriterar deras utveckling hellre än att ta in nya varje gång?

Jag är gnällig idag och har trianglat tråden pga ren reklam.

Att nämna summor är väl ok men inte i samband med namnen - i mitt tycke.

Jag håller med C_L och tackar för tipset, åtgärdat inlägget.

Som sagt, priser i allmänhet är helt OK, men CD, BB, HE och vad det nu används för initialer är tränare som många fakitskt vet vilka de är osv. Och därför blir priser och liknande väldigt mkt gratisreklam ändå.

Jag är ledsen om jag är lika gnällig som C_L, men jag har bara fått EN kopp kaffe än så länge idag och har heller inte hunnit vara ute o ratta bil för dagen. :bump:

mvh

IngelaH
moderator

Sitter jag på en ridskoleläktare och tittar när ett dressyrekipage tränar för traditionell tränare som lär sin elev att rida i passage och piaff, åker jag inte hem till min häst, hoppar upp och försöker göra samma sak. Utan för att jag ska försöka rida min häst i piaff och passage, ska jag RIDA för instruktör och inte vara fotfolk.

Är jag fotfolk på en clinic, vad det än vara månde, så är det för att få en TEORETISK grund för hur tanken bakom någonting är, inte en PRAKTISK grund, som gör att jag kan göra exakt likadant när jag kommer hem.

Och ja, jag tycker att det är väl värt att betala de slantarna jag betalar för att vara fotfolk på en kurs, då jag får vara med och diskutera, fråga och bolla mina tankar med tränaren. Att min tränare sen har en hemsida, med bloggforum där man kan bolla tankar och funderingar mellan kurserna gör heller inte saken sämre.

Jag tycker klart det är värt att vara fotfolk, iaf för vissa tränare.

Man får ofta nya infallsvinklar på sina egna funderingar/problem, och så massor av inspiration!

Det finns ju många tränare som är måna om att även staketryttarna ska få ut något för sina pengar.
En av mina favoriter har bla haft stor fokus på sitsen under några kurser, där h*n involverat publiken i både praktiska och teoretiska övningar(väldigt bra!).
I sånna lägen kan jag uppskatta fotrytteri mer än om jag har egen häst med mig. Som fotryttare har jag tid och ork att studera alla ekipagen och därmed få höra fler tips och tankar runt den aktuella övningen!

Däremot kurser där teorin består av förklaring av AR eller grundläggande hjälpgivning, och där ridpassen är helt osynkade övningsmässigt (alla tränar på vad ekipaget vill just då), då känns det ganska lamt att vara fotfolk.

/Migo
(förlåt Ingela för övertrampet, jag misstänkte att det inte var ok...:()

Sitter jag på en ridskoleläktare och tittar när ett dressyrekipage tränar för traditionell tränare som lär sin elev att rida i passage och piaff, åker jag inte hem till min häst, hoppar upp och försöker göra samma sak. Utan för att jag ska försöka rida min häst i piaff och passage, ska jag RIDA för instruktör och inte vara fotfolk.

Jag håller inte riktigt med. Visst kan man inte rakt av överföra någon annans lektion till sin egen ridning, men efter att under lång tid ha följt ekipage och instruktörer och sett deras utbildningsväg och teknik, så kan man ofta överföra mycket.
Jag har ridit två kurser på min Nordis, och vi har börjat trampa.
Inte är det för att vi har ägnat timtal på ridlektioner, utan för att jag kunnat studera andra ekipage och träna själv.

Senast ändrad:

Jag håller inte riktigt med. Visst kan man inte rakt av överföra någon annans lektion till sin egen ridning, men efter att under lång tid ha följt ekipage och instruktörer och sett deras utbildningsväg och teknik, så kan man ofta överföra mycket.Jag har ridit två kurser på min Nordis, och vi har börjat trampa.
Inte är det för att vi har ägnat timtal på ridlektioner, utan för att jag kunnat studera andra ekipage och träna själv.

Och här håller jag med och säkert flera av oss som sysslat med AR-inriktad ridning, som fotfolk eller uppsuttet, på samma häst, eller flera olika hästar, under flera år.

Men många yngre och nyblivna. hästägare räknar med att hoppa upp på sina hästar och rida piff, paff, puff och stegra sina hästar för att det är roligt och kännetecken på ömsesidig respekt mellan häst o ryttare, genom att läsa sig till, eller titta på hur andra gör i grannens hage, stall, genom hörsägen eller från en halvdags clinic som fotfolk.

Det var därför jag skrev som jag skrev. :idea:

och ursäkten är godtagen.

Senast ändrad:

Vet inte om jag faktiskt tycker att priserna har gått upp, eller så började jag helt enkelt för en väldigt billig tränare (trots att det var en riddare) tror knappast jag betalade mer än 500:-/dag de första ridtillfällena för ca 6 år sen (eftersom jag alltid var luspank och inte hade haft råd isf! ;) ). Och en tränare som jag först ridit för för ca 4 år sen har gått upp i pris med nån hundralapp per dag. Men jag tror inte det är tränaren som tar mer utan anläggningen som tar mer betalt för att hålla kurs där, kostar 850:-(?) per dag i anläggning A och för samma tränare 650:-/dag i anläggning B, inklusive uppstallning.

Den dyraste hittills kostar 1100:- för en dag, två halvtimmespass och teori. Får se om det känns värt det (har inte ridit för denne ännu). Alla tre har alltså varit riddare men priserna har ändå varierat såpass. Att jag tycker det senare alternativet låter dyrt i jämförelse är också för att det inte är en "dyr" anläggning utan privat med ridbana, inte ridhus, och uppstallning ingår inte.

En icke-riddare jag rider för till vardags tar 200:- per halvtimme (inte stenhårt på tiden utan kan dra ut upp till en timme något undantagsfall) vilket jag tycker är helt ok. Visst, bra timlön, men så får man ju tänka på tiden och bensinpengarna att köra dit och hem igen och kvalitén jag ändå tycker vi får på den tiden = jämförtbart med 45-60 minuterslektioner för tränare som inte komprimerar tiden på samma sätt.

Jag förstår att helgclinics och dagclinics kostar en del för de lite "större" tränarna och ffa om de har långt att åka. Däremot att rida för de "ännu större" där det kan kosta 5000:- plus för en helg, det har jag helt enkelt inte råd med även om vissa säkert är väl värda sina pengar. Faktiskt upplever jag det ändå realistiskt, att man får det man betalar för oftast, och skulle de "största" tränarna vara billigare hade det säkert varit omöjligt att få rida för dom istället! :p

Synd att man inte är rik! ;)

Om man vill rida för någon av de "större" namnen i branchen, får man vara med förutsatt att man anmäler sig i tid, eller måste man ha presterat nåt innan? Ibland har jag fått känslan av att vissa ryttare alltid får plats på kurserna, medan andra ryttare ofta får ett nej för att det är "fullt" redan. Man undrar ju.

Det beror på efterfrågan. De tränare som är mest eftertraktade och/eller kunnigast/ högst utbildade vill gärna lägga sin tid på de elever som har kommit en bit på väg mot det mål som den tränaren kan erbjuda.
Det finns andra tränare som inte är lika uppbokade som kan ta sig an de elever som inte kommit så långt ännu och kanske inte har lika stora krav på vidareutbildning hos tränaren.

Därför finns det ibland mer eller mindre uttalade krav på eleverna för att de ska få vara med.

Jag antar att det är på samma sätt inom andra hästgrenar oxå, mer utbildade och kunniga tränare har de duktigaste och ambitiösaste eleverna.

Låter som att det kostar ungefär som förut, med andra ord.

Ett par bekanta till mig har ridit en hel del för några Portugiser, och sa vid nåt tillfälle att de ibland betalar bortåt 10 000:- för en helgkurs med två hästar och två ryttrare... Yikes! Men visst, de är extremt begåvade och jag har följt deras utveckling under ca 5 år och det är en enorm skillnad. Så det är ju verkligen välinvesterade pengar.

Ni som har deltagit på kurser till fots, upplever ni att det är värt pengarna? Jag har funderat på att gå en kurs för BB till fots, men tänker såhär; när jag kommer hem och sitter upp för att prova det som han lärde ut på kursen, vad gör jag om det inte alls funkar med min häst? Om ett problem uppstår som inte uppstod på kursen? Hade jag då varit med till häst på kursen så hade jag ju kunnat få hjälp direkt, istället för att sitta hemma med lång näsa i efterhand... Men det är förstås bara en fasa jag har, och därför har det inte blivit av att gå till fots på en kurs än.

Visst får man med sig både kunskap och inspiration hem om man går till fots. Man kan ha ett annat fokus när man är utan häst som måste skötas, sadlas osv. Så man kan lättare följa tankebanorna och pedagogiken hos den tränare man är på kurs hos.

Vad gäller urval av deltagare så är det inte alltid tränaren själv som avgör vilka som är med. Det finns återkommande kurser där arrangören antingen bokar "först till kvarn" eller fasta deltagare där andra kan hoppa in vid återbud. Eller andra arrangemang. Men jag har tolkat det som så att trots att tränarna (de jag tänker på är välrenommerade riddare) är högt utbildade så är det viktigare att följa ekipagets utveckling än att ha elever med hög nivå.

Glädjen över att få följa en obalanserad, omusklad och spänd häst till en harmonisk, balanserad och välmusklad häst är nog större än att tillföra sig meriter med hög nivå på ekipagen. Sen är det ju jätteviktigt att nybörjare får rätt träning från början än att de rider för kreti och pleti i ambition att bli duktiga. De får ju ändå börja om när de kommer till de bättre tränarna.

Så har jag tolkat det iaf. :idea:

jobbar själv som instruktör och jag ska säga att lektionspriserna är för låga! Betänk att den lektionstimmen ni betalar skall sedan momsas och skattas, ung hälften av lektionspriset blir kvar för instruktören "att leva på". Skall instruktören sedan åka till olika ställen under en dag så försvinner tid i bilen som skulle kunna användas till lektionstid. Denna tid skall också på nåt vis betalas av lektionspriset.

det är inte lätt att bli fet på den lektionspenning som oftast råder.....

jobbar själv som instruktör och jag ska säga att lektionspriserna är för låga! Betänk att den lektionstimmen ni betalar skall sedan momsas och skattas, ung hälften av lektionspriset blir kvar för instruktören "att leva på". Skall instruktören sedan åka till olika ställen under en dag så försvinner tid i bilen som skulle kunna användas till lektionstid. Denna tid skall också på nåt vis betalas av lektionspriset.

det är inte lätt att bli fet på den lektionspenning som oftast råder.....

Precis, det är inte lätt att pressa priserna mer, när man kanske bara hinner med 8 ridande ekipage på en dag och det inte är säkert att man får in så mkt betalande fotfolk, som det skulle behövas för att få det hela att gå runt.

Jag tycker att ni gör ett kanonjobb, med tanke på att ni reser land och rike runt.

:bow:

Själv brukar jag betala 800 för ridkurs, om vi rider ute och 1000 om vi är i ridhus, sen tillkommer 100 kronor för box eller hage. Fotfolk betalar 100 för utekurs, respektive 150 för kurs i ridhus, har jag för mig. Ett förmiddagsridpass och ett eftermiddagsridpass. Man rider "så länge det behövs", kan pendla mellan 25 minuter och 45 minuter.

Fika under dagen ingår, men mat tillkommer. Numera har vi matlag som fixar mat och dryck lite billigare, förr åkte vi in till stan och tog en pizza. Men den tiden sparar vi in, på att vi har trivsamt teorisnack över mat och fikabordet i stället.

Teoripass på morgon o lunch med andra ord och så är det teori under hela dagen, med de olika ekipagen. Både ryttare och fotfolk är lika värda i diskussionerna och ingen fråga är för dum att ställas.

Senast ändrad:

Jag tänkte precis skriva detsamma. De flesta tänker nog inte på att man kan vara så laglig att man tar det vitt ;) Inte bara moms och skatt, man ska helst spara undan lite till sin pension och till försäkringar av olika slag. Då blir det inte mycket kvar av det ursprungliga. Speciellt inte heller nu när bensinpriset gått upp så mycket att nästan bara det uppgår till den avdragsgilla reseersättningen (vilken ju är tänkt att täcka även de andra kostnaderna som bilen ger av att köra den).

Fast det är ändå stoor skillnad på 200:- per timme och 1000:- per timme! :p
Så länge tränaren är värd pengarna tycker jag som sagt inte det är dyrt varken det ena eller det andra.
Men att betala 450:-/45minuter för att ta ut en av ridskolans instruktörer eller hyra transport för att kunna åka dit, det skulle jag inte göra trots att de *måste* ta så mycket betalt för att gå runt. Jag tycker helt enkelt inte att jag skulle få ut tillräckligt mycket av de 45 minuterna för att det ska vara värt det.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Kirre
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?