Kostnad för hingstlicens?

Sv: Kostnad för hingstlicens?

Är inte det bara för språngrulla? Jag vill ju ha gröna papper annars kan man ju likväl åka till tyskland och betäcka. :p

Jag har läst det och jag kan inte riktigt se hur det svarar på min fråga. :crazy:
Hingsten är godkänd i Holstein och dansk varmblod som jag vet tror han är godkänd även i frankrike. Men jag kan väl inte klassa honom i godkänd kategorin direkt?

Hur fungerar det med danmark? Hingsten är godkänd där men har ej löst licens där på ett par år.

Är inte det bara för språngrulla? Jag vill ju ha gröna papper annars kan man ju likväl åka till tyskland och betäcka. :p

Det du kan göra är att ansöka om godkännande för spermaimport i ASVH dock kostar det 5.000:- att ansöka, pengar som du förlorar om de säger nej. Till det så måste du skicka in röntgenplåtar på hingsten som skall godkännas (borde ju dock finnas iom att DV också kräver röntgen, dock röntgar de endast en av knälederna och inte båda som asvh kräver) + alla papper rörande resultat o dyl, i vissa fall skall även nämnden exteriörbesiktiga hingsten (vilket du får betala med resa osv) om de inte nöjer sig att godkänna den pappersvägen, så helt enkelt är det inte att "bara" lösa licens för en utländsk hingst. Har du som sagt sedan otur så säger de nej och då har du slängt pengarna i sjön. Så är det inte en hingst man är väldigt säker på att de säger ja till så hade i alla fall inte jag chansat utan lastat stoet och kört henne utomlands istället.

Hingsten har ju varit godkänd i dk innan eller ja han är väl det men däremot har han in löst licens där på några år men då borde han väl ha de plåtar som de kräver där? Tänkte om det fanns nått sätt att lösa där? Enklare än tyskland ;)

Jag har läst det och jag kan inte riktigt se hur det svarar på min fråga. :crazy:
Hingsten är godkänd i Holstein och dansk varmblod som jag vet tror han är godkänd även i frankrike. Men jag kan väl inte klassa honom i godkänd kategorin direkt?
Spinoff: Jag brukar börja med att kolla om hingsten är godkänd inom det förbund han är född i? Är dem inte det så försöker jag ta jag reda på varför? Därefter så kollar jag vilka förbund dem är godkända i för övrigt...

Han är godkänd i det förbund han är född i (holstein). Hittar tyvärr inte så mycket mer då hästen har ett människonamn och därmed är lite knepig att hitta information om :crazy:
Jag vet inte riktigt hur man får kontakt med hingsthållaren det enda jag har är ett namn i en ort hittar ingen mailadress eller hemsida med honom förutom holsteinerverband.

Han är godkänd i det förbund han är född i (holstein). Hittar tyvärr inte så mycket mer då hästen har ett människonamn och därmed är lite knepig att hitta information om :crazy:
Jag vet inte riktigt hur man får kontakt med hingsthållaren det enda jag har är ett namn i en ort hittar ingen mailadress eller hemsida med honom förutom holsteinerverband.
Om du PM:ar mig fakta så kan jag hjälpa dig att leta/göra research, i morgon när jag är ledig!

En annan viktig sak är om hingsten finns på en EU-station, gör han inte det måste du åka med stoet till Tyskland. Undantaget är om det finns fryst som är tappat på en EU-station.

Nu är ju hingsten född 89 och har sista reg.avkomma i DK 2002,så troligen är han död eller står på naturligbetäckning

Är han död blir det ju helt klart svårt! ;)

Jag tänkte skriva att det kanske är onödigt att betäcka med en så gammal hingst i vilket fall, tills jag kom på att jag har sto dräktigt med hingst född 89. Lätt att säga vad andra ska göra men svårt att göra det själv... :D

Nu är ju hingsten född 89 och har sista reg.avkomma i DK 2002,så troligen är han död eller står på naturligbetäckning

Då tror jag att jag vet vilken hingst det är, han står på station i allra sydligaste Tyskland och det är inte en EU-station.

Så dåligt för min del. Men åker man till tyskland och betäcker borde de väl. kunna skicka till en station närmare?
Jag skulle även kunna tänka mig att köpa mig ett avelssto efter honom men det är inte helt enkelt att finna verkar det som.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
644
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka