kostnad för foderhäst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Madam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 696
M

Madam

Hej! undrar över kostnaderna för foderhäst. Vi ska ha ett äldre halvblod på foder. Ägaren har berättat att hästen behöver komma till veterinär, (på djursjukhuset)för raspning av tänderna då det tydligen är lite komplicerat. Denna kostnad tycker hon att vi ska ta, är det riktigt? Vi har ännu kontrakt men diskuterat att vi står för kostnaderna,alltsåfoder,stallplats mm, hon för försäkringen.(raspningen ovan går inte på försäkringen).Ska vi då verkligen betala denna raspning när hon redan nu vet att han måste iväg om några månader för detta? Möjligen kan jag tänka mig halva kostnaden. Vad anser ni?

Sv: kostnad för foderhäst

När man har hästen på foder står man för alla hästens kostnader, jag hade betalat försäkringen med så att jag visste att den fanns om hästen blev sjuk eller skadad och att livförsäkring finns om hästen skulle behöva avlivas eller dör så du slipper betala allt själv.
Om du hade köpt en häst hade du fått stå för tandfixningen och det bör du göra som fodervärd med.
Var istället glad att ägaren berättar om problemet så att du kan välja en annan häst om du tycker att det är för dyrt eller krångligt.
Alla hästar ska kollas en gång per år oavsett om de har haft problem tidigare eller inte så den kostnaden kommer du inte undan om du ska ha på foder en längre tid.

Själv hade jag sett till så hästen jag lämnar ut på foder är tipptopp när den åker. Dvs hovlsgare, tandvård om det behövs, ja allt ska vara fixat. Men sen utgår jag ifrån att fodervärden sköter det under tiden den är där.
Visste jag att tänderna behövde fixas innan hästen åker, så hade jag sagt jag står för det när det blir gjort, men det är endast den gången.

Kostnaderna för att ha foderhäst borde ju rimligtvis vara samma som att ha egen häst. Självklar beror det på vad man har kommit överrens om. Det ÄR dyrt med häst.

Naturligvis förstår jag att man har samma kostnader som när man äger en häst. I detta fall ska vi ha hästen i 8 mån och det känns ändå rimligt att hästen är "fit for fight" när man tar sig an den . Vet besiktning blir det innan så varför inte också ordna tänderna. Jag är beredd att vet besikta innan återlämnandet förstås. Hästen är försäkrad men tandbehandlingen ingår inte i denna.:D

knapplån

Kan det inte vara så att ägaren nyligen raspat hästens tänder men att den pga några problem behöver tandvård oftare än "normalhästen" tycker ts första inlägg tyder på nåt sånt
"Ägaren har berättat att hästen behöver komma till veterinär, (på djursjukhuset)för raspning av tänderna då det tydligen är lite komplicerat."

Jag har tex en häst som i nuläget behöver raspa tänderna på klinik varannan månad. Senare i livet kanske det räcker med var /fjärde eller ett par ggr om året.

Jag tycker att fodervärden ska betala samt som nån tidigare skrev att ägaren verkar bra och seriös som informerade om problemet innan.

Jag tycker att fodervärd står för de kostnader.. Helst ska man ju kolla tänderna en gång varje år, du står som fodervärd och oxå för kostnaderna som behövs för hästen. annars skulle det ha skrivits upp i kontrakt.

Tycker att det är bra att hästägaren berättar extra tydligt om detta problem, så att ni enkelt vet vad ni måste kolla upp extra noga.

Klart att ni ska betala för detta, det är ju det som är poängen med foderhäst, man betalar ALLT själv men "slipper" det yttersta ansvaret då hästen har en ägare.

Häst ÄR dyrt! Skaffa inte ens foderhäst om du redan nu tvekar inför självklara kostnader! :cool:

(syftar på en annan tråd där stackars TS fått utstå mycket med sin häst just pga att fodervärden inte tog/tar sitt ansvar)

Senast ändrad:

Kontrakt finns ej skrivet ännu. Jag förstår att jag har samma ansvar/kostnader som när man äger hästen, men skulle själv aldrig lämna ifrån mig en häst som inte var "fit for fight". Eftersom fodervärdstiden är så kort så tycker jag väl ägaren kan stå för detta med tänder och vet besikt, liksom att jag står för vet besiktningen innan hästen återlämnas.

Vad kan man finna/köpa färdiga fodervärdskontrakt?
:D

Men det kan ju finnas orsaker till att raspningen inte sker NU (innan utlämnandet), så varför skulle då ägaren stå för raspningen som infaller under tiden ni har hästen? Det är ju samma sak som att veta att hästen behöver skos var 8 vecka, men när hästägaren berättar detta för fodervärden så kräver fodervärden att hästägaren ska betala skorna eftersom hästägaren vet att det kommer att behövas längre fram.

Om villkoret för att hästen ska lämnas på foder till er är att ni står för tandraspningen är det väl bara att välja - ta kostnaden eller hitta annan foderhäst?

Detta är ingen vanlig raspning vi talar om utan besök på djursjukhus eftersom hästen vad jag förstår har tandfickor

Vad jag förstår kommer raspningen inte behövas förrän längre fram? Vissa hästar behöver tandvård en gång i halvåret istället för en gång om året som är det vanliga. Då infaller ju en sådan gång under tiden ni har hästen, om ni ska ha den i 8 månader. Då är det förebyggande vård, precis som vaccinering t ex. Det ingår i hästlivet. Är det så ska du betala det. Jag hade inte funderat över det ens.

Skillnad om det är något som hästen behöver nu på en gång. Då kan jag tycka att ägaren borde stå för det. Jag hade gjort det ialla fall. :)

Senast ändrad:

Tack för alla svar/synpunkter. Ska tänka lite hur vi ska göra.

Hade jag ägt hästen hade jag självklart sett till att hästen var "fit for fight" när jag lämnar den ifrån mig. Hade känts bäst att göra så och vara ärlig med ev problem hos hästen för att senare slippa ev problem.

Tycker som dig,skule lämna en "fräsch" häst, varför måste tandvården göras om ett par månaderistället för nu, känns mer som ägaren är lite snål. Självklart ska vi som fodervärd stå för ev kostnader utöver foder, stallplats, hovslagare som ev kan dyka upp under kotraktstiden :laugh:

Men det kanske är så att hästen är bra nu men måste fixas om ett par månader och ägaren upplyser så att du skall vara extra medveten om detta?? :)

Men om hon säger att tänderna bör kollas om några månader, så ska den ju kollas om några månader, inte nu.

Oavsett vilket så lär du ju få ta hästen till kliniken för tandkoll (äldre hästar med problem bör kollas minst en gång/halvår.)
Dvs. Du kollar om ett par månader, sen nästa omgång är det ägarens tur eftersom ni bara ska ha hästen i 8...
Spelar det verkligen dig någon roll om du gör det nu eller i vår?

Eller så är det så att hästens mun behöver kollas ÄNNU oftare, kanske den nyss var hos tandläkaren och fick rekommenderat att kollas igen då och då.

Du som fodervärd är (oftast) skyldig att stå för kostnaderna kring hovvård, tandvård, ev vaccinationer osv.
Är du inte beredd att stå för dessa kostnader, så bör du leta efter en annan häst där ägaren går med på att stå för dom kostnaderna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Lovisa.E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 375
Gnägg Hej! Jag ville höra lite tankar.. jag ska ev ta en 5 åring på foder som inte är mkt mer än inriden och gått i alla gångarter. planen... 2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka