Kostnad för betäckning

Saigon

Trådstartare
Jag är helt novis på det här med betäckningar och skulle vilja få lite tips och råd från er med erfarenhet.

Framförallt så undrar jag lite över vilka kostnader man behöver räkna med vid en betäckning.

Om vi bortser från kostnaden för hingsten som ju varierar, samt avelsföreningens SH-avg, vilka omkostnader i övrigt får man räkna med?
Det kommer enbart bli aktuellt med AI el TAI, ej FAI.

Jag har tittat runt lite men tycker att det är så mga uppgifter som är oklara.

Jag bor tex så nära vår seminstation så att jag inte behöver uppstallning ngn längre period (men kan kanske bli aktuellt ändå?). Men jag tror att de brukar generellt stanna kvar över natten när det är rätt dag för att sprutas båda dagar, eller är det fel?

Är det mga besök man behöver göra på stationen (inkl "förundersökning" samt själva insemineringstillfället och dräktighetskontroll?)? Mitt sto kan generellt vara lite svår att se brunsten på så jag antar att jag inte kommer pricka in precis på dagen. Är det en fast kostnad eller blir man debiterad per gång?
Ungefär hur mkt brukar man räkna med i rena veterinärkostnader?

Vad innebär/ingår i "stationsavgift"?

Hur mkt på ett ungefär brukar skick av sperma kosta? Hur mga gånger i ett ungefärligt medeltal brukar behövas? (är det vanligt att de tar sig på första, om de inte gör det, hur mga gånger till på perioden brukar man försöka?)

Om inte brunsten kommer igång ordentligt, hur mkt brukar det kosta att spruta igång dem?

Tacksam för alla tips! :bow:

Sv: Kostnad för betäckning

Jag betäckte med Casir Ask för två år sedan.
Mitt sto stod uppstallad på stationen i tre veckor, nästan en månad totalt. Det blev två skick från Danmark då hon inte tog sig på fösta försöket. Hon var infekterad och blev sköljd och behandlad med Hippotrim. Före fosterförsäkring etc kostade detta ca 20 - 25 tkr, då inklusive språng och 90-dygnsavgiften.

Stationsavgift är de pengar stationen tar för arbetet med att göra ett föl. Ultraljud som görs en hel del för att kolla storleken på ägg, samt vid konstaterad dräktighet. Det är säkert olika mellan stationer vad som ingå, det bästa är att fråga den station du tänkt dig.

Mitt sto stod där i tre veckor men gick inte in i brunst, trots flera pg-sprutor. Så fort jag tog hem henne igen brunstade hon. När hon gick in i brunst fick hon vara kvar några dygn för att invänta rätt tillfälle att seminera.

Idag har jag ett ettårigt sto och är jättenöjd.

//granger

Senast ändrad:

Tack för svar!

Roligt att höra att det blev ett lyckat litet föl!

Jag har tagit till och räknar in 20-25000 i föltillverkningkostnader där hingstens bokning+språng+ 90dagaravgift uppgår till just över 11000 kr. Skicken kostar i mitt fall ca 2000 kr (apdyrt:( ) - använder du dig av en hingst stationerad i Sverige skulle jag tro att du kan komma undan betydligt billigare (kanske under 1000-lappen:confused: ?!).
Stationsavgift, vetrinärkostnader, igångsprutningar om det inte tar sig, baktsköljningar, transporteringar, extra foder, virusabortsprutor, fosterförsäkring m.m. lär säkert uppgå till en hel del så jag har försökt ta till i mina beräkningar. har man sådan tur att det tar på första försöket kommer man givetvis billigare undan!
Hälsningar Sar (också nybörjare!):bump:

Tack för svar! :bow:

Jag har också räknat med ca 25 000 då detta är den klumpsumma som de flesta brukar nämna.

Men jag skulle vilja veta lite mer i detalj vad varje sak i sig kostar och framförallt vilka poster man ska räkna med. Vad är det som kostar.

Som tex om hon inte tar sig på de första försöken, hur mga gånger till ska man då ge sig på innan man blir ruinerad ;) etc.

Så här har jag räknat:

Stationsavg 1200kr: Här ingår allt adminstrativt kan man säga, allt pappersarbete, telefonsamtal etc

Semin avgift TAI, 1500kr Ultraljud och annat som behövs göras för att få stoet dräktigt, stona brunar U-L varannan dag i brunst, här ingår även 16/45/90dygn U-L

Dygnsavgift 50kr/dygn för bete 100kr/dygn för uppstallning
Här är för tillsyn, vatten, bete och foder. Jag har valt att lämna mina i början av brunsten och hämta när de är färdiga dvs släppt ägget. Så nu sist stod de i 5 dygn.

Övrigt på stationen 1500kr Kan vara provtagning etc, min station har labb själva och behöver allstå inte skicka i väg, kan vara för antibiotika tur vid infektion etc

Sen till kommer:
Försäkring 1800-2000kr, 199kr/mån från 45dygn (räknar 60dygn för enkelhetens skull) 9-10mån* 199:- = ca 1800 - 2000kr

Bränsle till o från stationen, blir en del vändor (kostar mig 200kr t.o.r ungefär) så en 1400-1500kr blir det nog där.

Så 10000kr från man lätt räkna att det går åt för att få stoet dräktigt sen tillkommer ju hingstens avgifter och alltid nåt annat :angel:

Sen man man ju ha världens flax som jag hade ett år, lämnade stoet på em/kvällen och hämtade em/kväll dagen där på och då var hon dräktig så då slapp jag ju massa dygnsavg. Sen kom seminveterinären ut och U-L mitt sto på 16/90 daygn eftersom hon inte gick o lastna när hon var dräktig :smirk:
Det året blev väldigt billigt :angel: bättre att ta i i överkant

Som tex om hon inte tar sig på de första försöken, hur mga gånger till ska man då ge sig på innan man blir ruinerad ;) etc.

Det beror ju lite på vilken hingst man har valt = vilket betalningssätt den hingsten har. Är det en viss summa per språng blir det ju dyrare än en som tex har den summan vid 18 dygn. Ultraljuden ingår normalt.

Har man stoet uppstallad på stationen kostar ju förstås det om hon ska stå där brunst efter brunst, men bensin är ju inte heller gratis om man ska köra emellan.

Men nu blir jag lite förvirrad... Om det tex anges att det kostar 2500 kr vid 20 dagars dräktighet, innebär det då att man får inseminera om dem tills det tar sig? Kan det verkligen stämma?

Men i övrigt, låt oss säga att jag väljer en hingst som kostar 2.500 kr per språng och stationsavgiften är 1000 kr och seminavgiften 1600kr, kostar det då ngt ytterligare för den veterinära insatsen eller några andra ytterligare kostnader? (om ej upstallning är aktuellt)

Det jag annars funderade på är just om man betalar "stationsavgiften" var gång man gör en inseminering dvs betalar jag alla dessa posterna igen vid nästa brunst om hon inte tar sig på första försöket?

Jag tror att "standard" är 3 försök, och sen är det nog upp till stationen hur snälla de vill vara. Och stationsavgiften betalar man bara en gång.

På Flyinges hemsida finns det en "Vad kostar fölet"-sida, som man kan använda för att räkna ihop hela kalaset. Den brukar jag använda ibland, och den är inte specifik för just Flyinges hingstar. De har rätt bra förklaringar under "Villkor och avgifter" också, vad de olika avgifterna innebär.

Du menar på "20 dagars dräktighet" är det där som det är standard med 3 försök?

På övriga med "språngavgift" betalar man hela summan var gång man gör en inseminering va?

Tack för länken :bow: Ska genast kolla den!

Du betalar bara en språngavgift även om du behöver seminera flera gånger i flera brunster. Om första betalningen till hingsten är på 20 dygns dräktighet betalar du inget innan stoet faktiskt är dräktigt på 20 dygn (till hingsten alltså, stations och veterinäravgift får du så klart betala)

Det är bara då det handlar om fryts semin och Dosavgift du betalar för varje seminering.

Då är med andra ord formen "20 dygns-" ett väldigt förmånligt alternativ om man har ston som inte brukar ta sig direkt!

Hmm, enligt Trissa så behövde man bara betala stationsavgiften en gång men du tror alltså att man behöver betala den var gång man gör en inseminering?

Precis som bonzie skrev är det, luddigt av mig!
Jag tror bonzie menar att veterinärs- och stationsavgift får du betala oavsett om stoet blir dräktigt eller inte, och oavsett antal semineringar. Men bara en gång. Och använder du stationens egen hingst brukar man inte behöva betala stationsavgift heller.

Och visst är det ett bra alternativ med 20-dygnsavgift. Jag har i år två ston, ett äldre som hade föl i fjol men inte är ombetäckt, och ett äldre maidensto. Då är det ju jättebra att inte behöva betala förrän man vet att stoet är dräktigt. En hingst jag har tittat på betalar man hela avgiften vid 45 dagar, istället för tex 20-dygnsavgift och levande föl-avgift. Det finns alla varianter!

Senast ändrad:

Min sambo har seminerat sitt sto med Cairo och det hela kommer gå på cirka 15.000 totalt.

Jag pratade med hingstägaren och får betala vid 16 dygns dräktighet precis som flyinge har i år, Så men kan säkert komma överens med en del ägare om priserna.
Stationerna tar ju ut sina priser ändå, likaså veterinärena

Min situation är kanske lite speciell men jag betäcker mitt sto i år med min tränares hingst. Språng 6500:- och då ingår ombet. om stoet inte blir dräktig. Kommer inte betala ngn dygnsavgift eftersom stoet dessutom ska gå på bete hos tränaren i sommar, så "uppstallning" ingår i beteskostnaden. Sen tillkommer ultraljudsundersökning och att jag ska spruta igång stoet samt försäkringskostnader etc.
Men jag kommer med största sannolikhet att komma undan med under 15 tkr.

Så här har jag räknat:

Stationsavg 1200kr: Här ingår allt adminstrativt kan man säga, allt pappersarbete, telefonsamtal etc Betalas 1 gång/säsong per sto

Semin avgift TAI, 1500kr Ultraljud och annat som behövs göras för att få stoet dräktigt, stona brunar U-L varannan dag i brunst, här ingår även 16/45/90dygn U-L Betalas 1 gång/säsong per sto, detta är för AI och TAI, fryst brukar kostar mer ca 4000kr

Dygnsavgift 50kr/dygn för bete 100kr/dygn för uppstallning
Här är för tillsyn, vatten, bete och foder. Jag har valt att lämna mina i början av brunsten och hämta när de är färdiga dvs släppt ägget. Så nu sist stod de i 5 dygn. Jag har ca 8-9mil till min station och jag kör emellan på två av mina ston och det tredje får sto på stationen tills hon är konst. dräktig

Övrigt på stationen 1500kr Kan vara provtagning etc, min station har labb själva och behöver allstå inte skicka i väg, kan vara för antibiotika tur vid infektion etc

Sen till kommer:
Försäkring 1800-2000kr, 199kr/mån från 45dygn (räknar 60dygn för enkelhetens skull) 9-10mån* 199:- = ca 1800 - 2000kr

Bränsle till o från stationen, blir en del vändor (kostar mig 200kr t.o.r ungefär) så en 1400-1500kr blir det nog där.

Så 10000kr från man lätt räkna att det går åt för att få stoet dräktigt sen tillkommer ju hingstens avgifter och alltid nåt annat :angel:

Sen man man ju ha världens flax som jag hade ett år, lämnade stoet på em/kvällen och hämtade em/kväll dagen där på och då var hon dräktig så då slapp jag ju massa dygnsavg. Sen kom seminveterinären ut och U-L mitt sto på 16/90 daygn eftersom hon inte gick o lastna när hon var dräktig :smirk:
Det året blev väldigt billigt :angel: bättre att ta i i överkant

Förklarande av Hingstens avgifter:

Språngavgift Betalas 1 gång/ säsong per sto och betalas oftast i samband med första semineringen/brunsten

16/45/90 dygnsavgift Betalas när stoet är konstaterat dräktig på resp. dygn. Mitt ena sto har 16 dygnavg, nr två har 60 dygnsavg och sista stoet har 90dygnsavg

Levande föl avgift Betalas när fölet är fött och friskt, tror att avgiften ska betalas när fölet levt 5 eller 7 dagar.

:bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 207
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 279
Senast: Mumfie
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar