Kostnad för att grusa upp

Chili

Trådstartare
Är intresserad av vad ni betalat för att grusa områden runt stallet? Tex utanför stalldörren eller vid grindarna i hagen. Har ni grävt djupare och lagt på mer grus i hagen där hästarna kan stå och gräva och trampa runt mycket jämfört på de ytor där man bara leder hästarna?

Är intresserad av att veta både kostnad för material och även om någon betalat för att få jobbet utfört och alltså inte gjort det helt själv. Men främst materialkostnaden :)

Sv: Kostnad för att grusa upp

Materialet kostar inte mycket, om du nu menar kross och inte grus. Naturgrus är en naturresurs som vi bör spara på, och det är ganska mycket dyrare. Det är inte heller så genomsläppligt som kross, dvs det vi i vardagen kallar för stenmjöl.

Exempel, om du hämtar en bilsläp med 600-900 kg kross kostar det 150 spänn - och det är för att det är det de tar minst betalt. Säg att det kostar 80 spänn för ett ton, men det är ju helt beroende på vad du ska ha. En lastbil kross kostar inte heller mycket, det är transporten som kostar. Och eftersom jag inte vet var du bor, om du bor nära en täkt så är det skitsvårt att uppskatta. Ring ett åkeri och fråga vad de tar för transport + material.

En grävare med förare kostar från 700 i timmen och uppåt. Men är det inte så mycket kan du ju hyra en liten lastare/bobcat för typ 1500/helg och göra jobbet själv.

med andra ord, 5000-6000 kr per lass o utjämning borde vara rimligt såvida de inte är nån jättelastbil!

Tack för lite input :) det är inget som ska ske nu, är nyfiken och spånar runt lite så jag var intresserad av kostnaden bara. Sen blir det såklart att ringa runt till olika ställen för offert!

lady_vip: Jag är inte så insatt i vad materialen heter. Får sätta mig in lite mer i det!

Senast ändrad:

Jag har täkten ca 1 mil bort,gav 1200kr för ett lastbilslass med frakt.(kross)
Och 600 för ett lass med 16-30 (tror jag det hette,storlek med mindre ägg) sten,men det har åkaren själv så det behöver han inte hämta.

Hej
Vi har grusat en hel del och allt beror självklart på.

På leråker har vi anlagt grusgångar för att ta oss torrskodda ut till hagarna med hästar. Lade då 2m breda gångar, markduk klass 2 i botten och 20 cm av 0-32 ("bärlager"). Det funkar superbra! 1 dubbellass grus väger 36 ton och det räcker då till ca 55m grusad gång med 20cm och 2m bredd. Kostnad för mig för grus ca 5000kr. Hade en snäll grävkompis som lade ut det med en bobcat på några timmar. Är ganska enkelt jobb.

Och det är värt vartenda öre!

Har också lagt likadant vid grindhål, markduk, 20cm grus. Tänk bara på att göra ytan tillräckligt stor så hästarna får plats att vänta. Annars trampar de bara ned kanterna.

Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 709
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka