Kostnad för att bygga stall?

E

emmasandstrom

Jag går just nu i planeringstankar på att köpa mark och sedan bygga stall själv, skulle tycka det vore väldigt kul att få något som var "bara mitt". Jag vet med mig att jag vill ha det fint och hög kvalité så jag räknar med att det kan bli lite dyrare än om man gjorde billigast möjliga... Men hur mycket kostar det egentligen att bygga stall? Förstår att det är en omöjlig fråga men hur mycket la ni som nyligen byggt stall och vad ingick i det priset? Så här hade jag tänkt mig:

8-10 boxar, varav en fölbox. Foderkammare, sadelkammare, torkrum, förvaring, gödselförvaring. Glömt något?
Över stallet hoppas jag kunna bygga en lägenhet (det borde kunna bli riktigt snygg med snedtaket osv..). Tror ni att det funkar med ventilation och allt det där? Just nu är jag ung och utan barn så en lya över stallet vore precis lagom tills den dagen man har mer pengar och kan bygga ett hus. Lägenheten skulle ju kunna hyras ut sedan :)

Vad tror ni? Jag planerar som sagt bara nu, har möjlighet att bo hemma så jag jobbar så mkt jag kan för att bunkra pengar och slippa för höga lån! Jag tar gärna emot alla tips!

Sv: Kostnad för att bygga stall?

Håller på att planera för nytt stall. Bara materialet till själva stommen (golv, väggar och tak) kommer att ligga på mellan 300 000 - 500 000. Till detta kommer kostnader för VVS och el, inredning i stallet, fönster och dörrar och inte minst arbetet.
HAr inte fått alla offerter m m men beräknar att det hamnar mellan 1 till 1,5 miljoner. Om jag väljer billigast möjliga kanske jag kan pressa ner totalkostnaden till 500 000:- men då får vi göra allt arbete själv och inte råka ut för något oväntat.

Håller på att planera för nytt stall. Bara materialet till själva stommen (golv, väggar och tak) kommer att ligga på mellan 300 000 - 500 000. Till detta kommer kostnader för VVS och el, inredning i stallet, fönster och dörrar och inte minst arbetet.
HAr inte fått alla offerter m m men beräknar att det hamnar mellan 1 till 1,5 miljoner. Om jag väljer billigast möjliga kanske jag kan pressa ner totalkostnaden till 500 000:- men då får vi göra allt arbete själv och inte råka ut för något oväntat.

Hur stort blir ert stall? Antal boxar, sadelkammare, foderförvaring etc... Vad använder ni för material?
Tack!

Och då hade ni marken från början. Den måste ju i TS fall plussas på.

Precis som mizz skriver så har vi marken redan att bygga det på och t ex gödselplatta finns redan.

Stallet är ritat för 10 fölningsboxar, 1 storbox för avvanda föl, 15 - 16 vanliga boxar, skötsel plats för 3 - 5 hästar med tvättmöjligheter, sadelkammare, personalutrymmen och möjlighet att ha både grovfoder och halm inne + övrig foderhantering. Lite större än ditt men ändå inte så långt ifrån. Vi ska ju inte ha någon bodel bara lunch- o omklädningsrum och toalett.

Tack :) Tror ni att det ens går att göra en bodel ovanför stallet? Jag tänker dels ur stallets synvinkel att det ska funka med ventilation och liknande men sen ska det ju också vara bekvämt att bo ovanför med tanke på ljud, lukt och liknande. Vad tror ni?

Det går men det kommer att kräva bygglov och helt andra typer av ritningar än vad ett stall kräver. Även krav på bransäkerhet m m. Vet folk som gjort det. Men de har fått höga premier på försäkringen av fastigheten.

Hur skulle du kunne pressa ner kostanderna till 500 000 låter ju inte möjlig ?

Genom att inte bygga ett isolerat stall med fina fönster och dörrar m m. Utan istället ett kallstall med vindväv och mycket plåt i väggarna.

ok, då förstår jag.

Jag är väldigt nyfiken på ditt bygge, du har inge bilder/ritningar att delge oss ??

Nej tyvärr inte. Men jag kan försöka att beskriva det. Med reservation för måtten som jag inte kan utan till.

Det är i vinkel 45 m långt åt båda hållen. Och 12 m brett i bägge delarna.
Längs innersidan av vinkeln är fölningsboxarna placerade med fem stycken i var del. De är på 20kvm. Storboxen ligger i skarven mellan fölningsboxarna. Alla fölningsboxarna har egen utgång till gårdsplanen som ligger mitt i vinkeln (typ engelskt stall) och dörr till stallgången.
De övriga boxarna ligger längs yttersidorna och är "bara" vanliga med dörr ut till stallgången. Dessa är på 12 kvm.
I ändan på den ena längan finns utrymmet för foder och i änden på den andra finns skötselområdet och de andra utrymmena för sadlar, lunchrum mm.
Överlag är det öppet upp till nocken utom över skötselområdet där det är loft för att få plats med allt som ska finnas där.

Hoppas att du förstår.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 558
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama