Kostnad bortforsling häst

Maek

Trådstartare
Hej, är ny på detta forum. Vi har drabbats av det som inte får hända, vår häst dog under narkos på klinik. Kliniken ombesörjde bortforsling, men inte i samråd med oss utan det ordnades bara, jag borde varit på men chocken var enorm. Igår kom fakturan, företaget som anlitats ska ha dubbelt så mycket som alla andra som jag söker pris på (bl a svensk lantbrukstjänst). Normalintervallet är 4300-5000, jag har fått en faktura på nästan 9000 kr. Har någon annan varit med om samma sak? Jag ska såklart ringa idag och fråga om orsaken till den stora prisskillnaden, man har ju liksom inget val när man står inför fullbordat faktum och hästen inte är hemma på ytor jag bestämmer över. Tycker ni att det verkar vara en rimlig prissättning? Borde inte kliniken frågat mig om jag ville ombesörja detta eller har de rätt att tex forsla bort akut för att göra plats på kliniken och att jag då får betala någon sorts akutavgift?

Tacksam för att få ta del av andras erfarenheter och kunskap i frågan.
 
Jag tycker nog du borde ha fått lösa det själv om du hade velat, jag är ganska säker på att det är så på vår klinik. Praktiskt svårt kanske, men det kan ju till och med finnas möjlighet att ta hem och fixa det själv.

Jag minns att vi pratade om detta ifjol när jag var där med ett dåligt föl, men den togs med hem och avlivades där istället så ärligt talat minns jag inte riktigt vad vi kom fram till.
 
Jag har tvärtom varit med om att kliniken vägrat att ens hjälpa till med bortforslingen av en död häst. Inte min men jag var där med en egen häst och såg och hörde det. Man sa att det inte var deras problem och att hästägaren fick se till att ordna med det själv och så fort som möjligt.

Det jag kan tänka mig i TS fall har hänt är att ett sådant här ställe måste bli av med en avliden häst så fort som möjligt och man då får betala mer för detta. För normalt är det annars att djur som redan är döda hämtas enligt en geografiskrutt som körs varje vecka. Vilket innebär att djuret kan bli liggande så länge innan hämtning.
 
Det är rimligt att kliniken ombesörjer bortforsling av kadavret. Främst med hänvisning till att de inte kan låta det ligga kvar, med hänsyn till hälso- och miljöriskerna. De kan också ha särskilda bestämmelser om hur rutinen ska se ut, och därmed godkända entreprenörer.

Jag tror det kan bli svårt att bestrida kostnaden, men det går ju alltid att ifrågasätta den. Begär att få underlaget för deras kostnad t ex. Sedan kan ju informationen bli betydligt bättre, det måste de göra något åt.
 
Det är ju skillnad på att ta en "hel" häst mot att ta en häst som kanske är uppskuren på vissa ställen och full med kemikalier mm.
 
Hej alla och tack för svar!

Jag är helt på det klara att kroppen måste forslas bort och att jag ska betala. Men teoretiskt skulle transportföretaget i detta fall kunna ta hur mkt betalt som helst och det känns märkligt!

MEN, min klinik är helt fantastisk, jag ringde dem (vänligt) idag och de tyckte själva att det blev orimligt, och vet ni de tar kostnaden och gör upp med det transportföretaget! De har inte gjort något fel under operationen så det är inte därför!
 
Hej alla och tack för svar!

Jag är helt på det klara att kroppen måste forslas bort och att jag ska betala. Men teoretiskt skulle transportföretaget i detta fall kunna ta hur mkt betalt som helst och det känns märkligt!

MEN, min klinik är helt fantastisk, jag ringde dem (vänligt) idag och de tyckte själva att det blev orimligt, och vet ni de tar kostnaden och gör upp med det transportföretaget! De har inte gjort något fel under operationen så det är inte därför!

Bra, det är hopp för mänskligheten och medmänskligheten :). Vänlighet skadar alltså inte:up:
 
Hej alla och tack för svar!

Jag är helt på det klara att kroppen måste forslas bort och att jag ska betala. Men teoretiskt skulle transportföretaget i detta fall kunna ta hur mkt betalt som helst och det känns märkligt!

MEN, min klinik är helt fantastisk, jag ringde dem (vänligt) idag och de tyckte själva att det blev orimligt, och vet ni de tar kostnaden och gör upp med det transportföretaget! De har inte gjort något fel under operationen så det är inte därför!
Fick du fakturan från kliniken på transporten eller från transportföretaget ?
Ledsen att du miste din vän
 
Antar att dom menar att det är svårare att forsla bort en häst som dör under ex. bukoperation med buken öppen så tarmar och magen ramlar ut när den skall lyftas på kadaverbilen, kontra att lyfta en "hel" död häst som inte är uppskuren...?

Självklart tråcklar man ju i sådant fall ihop buken innan. Alternativt stjälper man över alla delar på en pressening och lyfter in.
 
Antar att dom menar att det är svårare att forsla bort en häst som dör under ex. bukoperation med buken öppen så tarmar och magen ramlar ut när den skall lyftas på kadaverbilen, kontra att lyfta en "hel" död häst som inte är uppskuren...?

Fast en häst som dör under buköppning sys ihop, dom lämnas absolut inte öppna. Ingen skillnad i kostnad för att hämta en häst som dött under operation/ "full med kemikalier"/ normalt avlivad.

9000 kr var väldigt saftigt, hade varit intressant att höra företagets motivering till det.

Beklagar :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp