Kostnad att bygga dörrkant(?)

FadeAway

Trådstartare
Har en korridor där vi vill sätta en dörr. Nån som vet ungefär vad det kan kosta att bygga så man kan sätta dit en dörr. Det är i en källare så det är ju lite lägre än standarddörren. Jag vill mest ha ett humm för som läget är nu så blir det svårt att ta in massa offerter ;)

Har en korridor där vi vill sätta en dörr. Nån som vet ungefär vad det kan kosta att bygga så man kan sätta dit en dörr. Det är i en källare så det är ju lite lägre än standarddörren. Jag vill mest ha ett humm för som läget är nu så blir det svårt att ta in massa offerter ;)
Fullständigt omöjligt att svara på då det inte finns några som helst uppgifter på förutsättningarna eller hur det ser ut. Du får nog lov att ta ut yrkesfolk för att bedöma på plats vad det kan kosta och om det är möjligt.

Fullständigt omöjligt att svara på då det inte finns några som helst uppgifter på förutsättningarna eller hur det ser ut. Du får nog lov att ta ut yrkesfolk för att bedöma på plats vad det kan kosta och om det är möjligt.

Problemet är att hantverkare inte har tid över att komma och lämna offerter nu ;)
Det är betongväggar.

ska ni sätta dörren i en vägg eller i själva korridoren? dvs riva eller bara bygga?
nr1 kan lätt skena iväg i både tid och priser, speciellt om det är en bärande vägg.
nr 2 kan mer eller mindre göras på en eller 2 dagar. dörr + karm får nog special beställas om det är så lågt i tak.

Det är inget som ska rivas utan det tanken är att det ska gå att stänga om sig nere i källaren. Det är liksom en korridor som går in i ett rum och där vill vi ha en dörr.

Det är inget som ska rivas utan det tanken är att det ska gå att stänga om sig nere i källaren. Det är liksom en korridor som går in i ett rum och där vill vi ha en dörr.
Aha, det är nog enkelt gjort. Lite reglar, en gipsskiva och en dörr med karm så är det enkelt ordnat. Största kostnaden är nog dörren då. Och hantverkaren om ni inte vill göra det själva :p. Kolla upp vad en dörr i lagom storlek kan kosta och materialet, se sen vad hantverkarna vill ha för alltihopa och bestäm sen om det är vettigt :)

Det är inte särskilt svårt att göra själv. Googla lite på innerdörrar för att hitta pris. Det är väldigt enkelt att korta ner en dörr (och karm) av massivt material om det behövs. Lite tålamod, en cirkelsåg och noggrannhet vid mätning är nödvändigt.

Det går att köpa begagnade dörrar också. T.ex. på blocket.

Kom ihåg att det finns dörrar byggda med ram runt en wellpappfyllning eller plastfyllning. Sådana dörrar kan inte sågas av.

Snabb beskrivning på hur man gör själv. Alltså sätta in en dörr i en korridor av betong

Behövs: tumstock, vinkelhake, borrskruvdragare med slag eller slagborr samt skruvdragare, diverse pluggar och skruvar (beroende på material i väggen) reglar 45x70 eller 90. Vattenpass. Såg och geringslåda till reglar och eventuella foder, cirkelsåg om dörren måste kapas. Karmskruv och lite kilar.Beroende på hur mycket bredare korridoren är än dörren, och hur stor bredd som behöver fyllas ut, endera enbart gipsskiva, eller osb-skiva + tunn gips, och lite isolering att sätta i det tomma utrymmet (annars riskerar det att bli som en resonanslåda där ljud forplantar sig och förstärks). Dörrfoder och eventuellt en färdig tröskel i rätt bredd. Tröskel är inte nödvändigt om det inte är väldigt viktigt att dämpa ljud och ljus.

Leta reda på en beskrivning av hur man monterar en dörr med karm i ett dörrhål på nätet. Skriv ut denna, titta och begrunda.

Skaffa en dörr med karm med passande mått. Är dörren med karm ungefär lika bred som korridoren så är det busenkelt, följ bara instruktionerna för hur man monterar en dörr i dörrhål, men använd skruv och plugg i väggen istället för karmskruv. Plugg och skruvval beror på om det är betong, puts på lecasten eller något annat. Dreva med isolering runt dörren, och sätt dit foder så är det klart. Jag antar då att karmen kan skruvas i taket, det var ju låg takhöjd.

Är dörren för hög, kapa den och karmen nertill så att den blir lagom hög. Mät noga, rita med blyerts var snittet ska vara.

Är dörren smalare än korridoren, så måste man bestämma sig för om man ska ha en liten vägg på ena sidan, eller om dörren ska sitta mitt i korridoren, och få lite vägg på båda sidor.
Mät ut var dörren ska vara, rita ett rakt streck från vägg till vägg där dörren ska vara,
En liten vägg på ena sidan gör man genom att först montera en regel från golv till tak jäms med strecket. Borra 4 hål (upptill, nertill och två på mitten), peta i en plugg av rätt typ (betong, lättbetong eller?) och skruva fast regeln. Ställ upp dörren med karm vid andra väggen jäms med strecket. som den ska stå när det är färdigt. Rita ett streck på golvet och taket där karmen hamnar. Mät hur långt det är mellan regeln på väggen och strecket på golvet respektive taket, och dra av 2 cm. Kapa till en "takregel" och en "golvregel" och skruva fast dem. Håll noggrann koll så att det blir rakt. Nu sitter det en regel i taket och på golvet. Mät ut och kapa till en regel som passar mellan dessa. Skruva fast den regeln mellan tak och golvregeln. Använd lite kraftigare hörnjärn, eller skruva på skrå.
Nu finns det en dörröppning att montera dörr med karm i, så gör som ovan för att montera dörren med sin karm.

Såga till och skruva dit en lagom stor osb-skiva på ena sidan av regelväggen.
Fyll hålet mellan reglarna (mitt antagande är att det handlar mindre än en (1) meters bredd) med en lagom bit isolering (gullfiber eller så), sätt på en osb-skiva på andra sidan, och avsluta med en 6 mm gipsskiva på varje sida. Måla eller sätt dit tapet, och så lite dörrfoder, golv- och takfoder.

Är väggen väldigt smal så kan man skippa osb-skivan och bara ha gips. Jag gillar inte väggar av enbart gips. De är stötkänsliga och svåra att sätta upp beslag i.

Lycka till med vägg och dörr montering!

Film finns på byggmax sida och 2 saker till,tänk på att det ska vara cc60 om du måste bygga mycket vägg och det ska vara 45x45 på reglarna för när man är klar med osb/spånskiva+gipsså har man bredden på normala dörrkarmar.

Dobbis som satt in 2 dörrar i går i befintligt hål och som byggt 2 nya hål med dörr idag och som ska montera den näst sista i morgon,pust!

Det går säkert att göra jättesnabbt om man är händig och har tid. Vi är inte händiga och har ungefär noll möjlighet att få barnvakt. Samt hur många andra mer prioriterade saker i renoveringen. Så rent tidsmässigt skulle det bli tidigast någon gång i vår och då väntar vi barn nummer tre så tyvärr går det inte.

Kan förstå att det känns motigt, men får man inte fatt i hantverkare som vill komma, så kan man ju prova att göra själv.

Barnvakt, behövs det? Jag/vi har byggt och fixat med barn i alla åldrar, barnen har oftast varit med och i olika grad hjälp till, så länge de kunnat koncentrera sig. Det är bara i undantagsfall man måste vara två samtidigt. I fallet med dörr i korridor, så behövs två personer när man manövrerar dörr/dörrkarm om man inte är lång och stark.

som sagt så är det inget större arbete, och barnvakt? kanske var ett lugnt barn men jag hade aldrig barnvakt som liten trots att föräldrarna renoverade huset själva + jobbade heltid utöver sköta om gården med får och jordbruk..

är bara roligt att bygga torn av spillbitar, klippa ut figurer av överbliven tapet och bygga barbie hus av murbruk och överblivna tegelstenar :p. (sistnämnda var kanske inget föräldrarna räknade med att jag skulle göra.. fick lite torra händer:rofl:)

som sagt så är det inget större arbete, och barnvakt? kanske var ett lugnt barn men jag hade aldrig barnvakt som liten trots att föräldrarna renoverade huset själva + jobbade heltid utöver sköta om gården med får och jordbruk..

är bara roligt att bygga torn av spillbitar, klippa ut figurer av överbliven tapet och bygga barbie hus av murbruk och överblivna tegelstenar :p. (sistnämnda var kanske inget föräldrarna räknade med att jag skulle göra.. fick lite torra händer:rofl:)

Vi har två barn på 1,5 och 3 år. Där dörren ska sättas är det rätt olämpligt att ha barnen. :)
Sedan har vi andra projekt som behöver slutföras som är prioritet innan detta som vi däremot kan göra själva. Så den tiden vi har går till annat i huset.

Men är ni inte två? Då kan man ju turas som att passa 1-åringen, och fixa/bygga. Om det inte finns farliga saker som t.ex. naken el, och konstiga hålor att ramla ner i, så vill väl antagligen 3 åringen hjälpa till, eller leka intill.

Jag har samma erfarenhet som Buck, jag var med när mina föräldrar byggde/gjorde saker och sorterade spikar eller byggde med spillbitar. Ibland blev det lite tokigt, när jag blev full av målarfärg t.ex. men för det mesta är det bra minnen, dessutom fyllda av familjegemenskap runt "projektet".

Mina barn hade jag med på samma sätt. Ingen har gjort sig illa, och jag lyckades göra en hel del tillsammans med små barn även som föräldraledig. Vissa saker fick jag göra medan den minsta sov, och så får man ha lite disciplin så att de farligaste, vassaste sakerna och sådant som inte ska stoppas i mun hålls lite lagom oåtkomligt.

Det är ju liksom ingen skillnad på att leka för lekens skull med barnen, eller att gör ett litet jobb på ett lekfullt sätt tillsammans med barnen.

Men är ni inte två? Då kan man ju turas som att passa 1-åringen, och fixa/bygga. Om det inte finns farliga saker som t.ex. naken el, och konstiga hålor att ramla ner i, så vill väl antagligen 3 åringen hjälpa till, eller leka intill.

Jag har samma erfarenhet som Buck, jag var med när mina föräldrar byggde/gjorde saker och sorterade spikar eller byggde med spillbitar. Ibland blev det lite tokigt, när jag blev full av målarfärg t.ex. men för det mesta är det bra minnen, dessutom fyllda av familjegemenskap runt "projektet".

Mina barn hade jag med på samma sätt. Ingen har gjort sig illa, och jag lyckades göra en hel del tillsammans med små barn även som föräldraledig. Vissa saker fick jag göra medan den minsta sov, och så får man ha lite disciplin så att de farligaste, vassaste sakerna och sådant som inte ska stoppas i mun hålls lite lagom oåtkomligt.

Det är ju liksom ingen skillnad på att leka för lekens skull med barnen, eller att gör ett litet jobb på ett lekfullt sätt tillsammans med barnen.

Vi är förvisso två men med miljarder andra projekt som är mer lämpade att barnen är med på. Att det inte är lämpligt att barnen är med är att ena rummet är fullt med prylar och jättespännande för en treåring men som han inte får leka med. Sambon har dessutom kort stubin om han ska koncentrera sig på byggande och samtidigt passa sonen. Vi väljer alltså inte projekt där det är nya saker och barnen är med. Att det fungerar för andra som familjeprojekt är ju jättefint men vi vet vad vi har för förutsättningar och därav så ska detta projekt lejas bort. Vi behöver inte fler förklaringar att det går utmärkt att bygga med barn och att ni är nostalgiska över hur kul det var som barn. Det är för barnens skulle de inte får vara med inte för att det skulle ha tråkigt utan för vi är helt enkelt inte trevliga när byggandet krånglar. Då anser vi att det är bättre att man får svära själv än att bli arg på barnen.

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 170
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka