L

Labell

VAd på ett ungefär kan det kosta per häst att vaccinera mot botulism?

Sv: Kostar?

Jag har nyss vaccinerat min häst mot boutulism. Det är tre sprutor som ska tas med en månads mellanrum, därefter en gång om året. Varje spruta kostar runt 200 kr men då läggs ju alla vet.kostnader på, t.ex resa, grundavgift moms osv. så det kan sluta på ganska höga summor. Jag brukar försöka ta ut samtidigt som någon annan så att man kan dela kostnader. Senast var vi två som delade och då landade det på drygt 400 kr per person.

Hej

Jag skulle aldrig vaccinera mot Botulism. Vetrinärerna skrattar sig lyckliga varje år på de pengar som de tjänar på dem som tror att det hjälper eller att hästen skulle få det om man inte vaccinerar. Stig H Johansson ger sina hästar hösilage och har aldrig vaccinerat sina hästar. Det är en bluff!!!

hmm... det där vet jag inte riktigt om jag tror på.
Jag hade iaf vacc. om jag gav silage..

bluff är det ju inte, men det är inget fullgott skydd ;) varje hästägare väljer ju själv vilka risker man bedömmer att man kan/vågar ta.

Jag har själv pratat med en vetrinär om det och han sa att han inte ens visste om det hjälpte. Men folk tror ju det och jag tjänar pengar på det... Men vill man vaccinera och känner sig trygg med det så kan man ju göra det. Men personligen så skulle jag inte göra det.

Hej

Jag skulle aldrig vaccinera mot Botulism. Vetrinärerna skrattar sig lyckliga varje år på de pengar som de tjänar på dem som tror att det hjälper eller att hästen skulle få det om man inte vaccinerar. Stig H Johansson ger sina hästar hösilage och har aldrig vaccinerat sina hästar. Det är en bluff!!!

Ta reda på fakta innan du snackar skit..:mad:

AM

att du personligen väljer att låta bli är ju ditt beslut. jag vacc. inte heller, men jag grundar inte mitt beslut på att det är en bluff. hästar kan få botulism, och vacc. ger ett visst skydd.

likaväl är det viktigt att veta hur hösilaget är skördat, för oavsett så skyddar inte vacc. mot alla typer av botulism. detta är information jag fått av veterinär.

på vilket vis tjänar du pengar på att folk vacc. sina hästar ?

Hej

Jag tjänar ju inga pengar, det har jag väl aldrig sagt men vetrinärerna och deras företag gör sig pengar på det.

Jag har bara köpt resonemanget vad min vetrinär sa till mig och dessutom visade bevis på att det är fler människor som dessutom är ansedda inom hästsport som också har köpt resonemanget.

Mvh Emma

Vet en dressyr-ryttare som även hon väljer att låta bli att vaccinera mt boutolism. Hon är duktig och har många fin-fina hästar och har heller aldrig vaccinerat mot detta, precis som Stig H.

Jag valde dock att vaccinera min pojke. Tre sprutor som sagt med en månads mellanrum. Jag betalade 550 kr/gång. Mycket pengar, men klart värt det. Jag vill ha min vaccinerad, någon funktion måste det ju öndå ha :p

Jag har själv pratat med en vetrinär om det och han sa att han inte ens visste om det hjälpte. Men folk tror ju det och jag tjänar pengar på det...

här står det att du tjänar pengar på det ;)

jag har oxå pratat med flera olika veterinärer/kliniker om behovet att vacc. samtliga har sagt att det GER skydd mot botulism, dock inte mot alla "sorter" det finns ju flera olika sorters botulism "bakterier". det absolut viktigaste om man ger hösilage är HUR det är skördat, det har samtliga veterinärer påtalat. jag lägger väldigt mkt. vikt på HUR det skördas och betalar även bra mycket för att få det hösilage jag vill ha, så jag tar den "risken" att låta bli att vacc.

det finns även många kända uppfödare på ridhästar (och även premierings domare) som inte bara låter bli att botulism vacc, utan även låter bli att stelkrampsvacc. av den enkla anledningen att det är så sällan en häst drabbas att det blir för dyrt att hålla alla hästar vacc. (ekonomiskare även om någon dör :crazy: :angel: ) jag vet att det även finns "travfolk" med många hästar som resonerar likadant (om dom hästarna som inte "tjänar" pengar utan bara kostar :crazy: )

Jag har valt att vaccinera min häst mot botulism. Jag har hört samma som hillevie, att vacc. ger ett visst skydd, men inte mot alla sorters botulism. Personligen tycker jag att det känns bäst att göra vad jag kan för att skydda min häst mot botulism. Skulle han bli sjuk och jag inte hade vaccinerat honom, skulle jag aldrig förlåta mig själv.... Jag betalade 300 kr per spruta till min häst, och det tycker jag det var värt.

JAg har kollat runt och pratat med flera olika veterinärer och även ett par forskare inom häst! Tydligen så kan dom få botulism även av hö,det har med att göra att om det ligger på marken längre tid,typ spill,som hästarna trampar ner och sedan äter och det frodas bakterier! Så det har egentligen inte med silage att göra.

risken att hästen får botulism är mångfallt större på hösilage/ensilage än med "vanligt" hö. men visst finns "risken" även på hö om man inte har en god foder hygien.

Jag har nyss vaccinerat min häst mot boutulism. Det är tre sprutor som ska tas med en månads mellanrum, därefter en gång om året. Varje spruta kostar runt 200 kr men då läggs ju alla vet.kostnader på, t.ex resa, grundavgift moms osv. så det kan sluta på ganska höga summor. Jag brukar försöka ta ut samtidigt som någon annan så att man kan dela kostnader. Senast var vi två som delade och då landade det på drygt 400 kr per person.

Det är vad jag har betalat också... och det är värt varenda krona även om det nu skulle vara en bluff så vill jag inte riskera mitt hjärta.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30