Kospark...

A

Aultmore

Hur i h*****e ska det gå att tvätta "juvret", plocka bort fästingar och raka hästen under magen när hon är så fruktansvärt kittlig så att man får en kospark mitt mellan ögonen när man typ bara tittar åt magens håll? Det är ett jätteproblem för det är ju saker man måste göra någon gång (iaf jag). Hålla i svansen går inte, hålla upp ett ben går inte vara jätte jätte jätte försiktig går inte,distrahera går inte, Bremsa GÖR JAG INTE! HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP någon????? :confused:

jag har exakt samma problem och min massör visade mej att om jag "klappar" hästen under magen istället för att smeka.. så går det jättebra! ja nästan jämt :)
Alltså klappa så som du gör på halsen.. under magen.. testa.. då kan du få chansen att få komma nära juvret..
jag har fått tagit på min pållas juver för första gången på 1år som jag haft henne och innan de så var det inte någon heller som fick ta henne under magen.. :)

Att vara "försiktig" med en kittlig häst är ju som bäddat för att få en kospark.
Nu menar jag inte att du ska vara brutal ;) men klappa hästen som vanligt, som du klappar den på halsen eller rumpan typ. För att vänja hästen... Försök komma närmare och närmare juvret varje dag. När jag fick min häst fick jag inte borsta honom på insidan av låren eller runt skapet.

En tränare berättade för mig att hästen inte behövde vara kittlig utan bakbenen är det enda försvaret hästen har om den inte kan fly.
Tar man bort flyktvägen för hästen (t ex ställer in den i en box/binder upp i stallgången) så tar den till nästa försvar, sparkar.

Min uppgift var att bli ledare över min häst och visa att det inte var någon fara. Som ledare ska jag få ta på min häst överallt och det kan jag idag, 1 år senare.

En annan sak bara.........
Varför vill du inte bremsa?
Vill du inte prova bremsa hästen så tycker jag du ska plegga den när du ska raka den. Det är en säkerhetsåtgärd.

haha detta med att bremsa och plegga funkade ialla fall inte på min häst! :cool: Jag passade på att försöka närma mej juvrena när hon var ner pleggad av vet, efter han hade tagit bort en tand, och hon var helt borta men så fort jag bara antydde till att jag skulle ta på juvret så blev hon skit sur.. :smirk: så det var bara att avsluta det man börjat på :)
Sedan så fick jag mitt tips av min massör och det har ju funkat perfekt! :)

hej!
såg titeln och tänkte genast på en bonde jag hälsade på lite förut för många åt sedan nu. han hade en ko som sparkade i spiltan, på honom när han böjt sig ned för att sätta fast mjölkmaskin-grejen. han gjorde en liten "snara", fast så klart som inte blir mindre ju mer man drar, som satt fast i en boxstolpe rakt bakom kon där hon stod i spiltan (band fast där nere så klart) och satte öglan runt kotleden när han skulle mjölka för att inte bli sparkad i huvudet (trots att han stod vid buken på sidan av kon) och svimma vilket hade hänt ett par gånger innan han började med "snaran".

jag tycker inte om sättet han hanterade det, men det var då det jag tänkte på när jag såg titeln "kospark". har inget med ämnet att göra :p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama