Kortsemester i Sverige (sommar)

stjarnfrugt

Trådstartare
Vad gör ni på era gemensamma semestrar med partnern?

I år har jag och pojkvännen semester samtidigt, vilket vi inte haft innan pga vårt jobb. Visst har det känts lite konstigt att ha olika semesterveckor, men samtidigt har det gett mig utrymme att göra precis vad jag vill på min semester :o Vi har inte samma intressen så det har varit sisådär lättsamt att komma överens om dels hur mkt pengar vi ska lägga samt vad vi ska göra.

Jag har häst och jag vill ju gärna vara i stallet extra mkt när jag väl har tid och ork över. Detta ska dessutom bli vårt första tävlingsår och jag ser inga problem alls att fylla dagarna, eller veta i vilka hål jag ska ösa min semesterkassa ...
Jag bor 100 mil från släkt och vänner och tillbringar 2 veckor där varje sommar. Det har varit vad jag tyckt känts okej att vara borta från hästen. Men min pojkvän vill såklart inte bara vara där, utan vill göra nån annan resa också. Eftersom jag sällan har så gott om tid med släkten och vännerna vill jag inte ha mindre än 2 veckor där, vilket ju då gör att jag måste se till att skaffa hästvakt samt vara borta från hästen mer än jag tycker är okej och roligt :crazy: :(

Jag har funderat på västkusten, Dalslands kanal, Värmland eller nåt annat trevligt ställe och gärna cykla eller nåt annat aktivt där. Jag vill inte bara sitta på ett hotell, badsemestrar går fetbort.
Förra året var vi på östkusten några dagar och året innan en weekend i Dalarna.

Någon med tips?
Inga dyra grejer och gärna lite vackra platser att se, nåt spännande museum eller sånt.

Sv: Kortsemester i Sverige (sommar)

Vi vandrar! Med hunden, tält,ryggsäckar,ballerinakex och punsch!Vi har båda haft en relation till att vara naturen men på ganska olika sätt. Vi har tillsammans hittat och utvecklat ettgemensamt intresse. I år ska vi till Kebnekaise,! Men vi.har gått olika delar av bohusleden, Jämtlandstriangeln osv

jag å min sambo brukar åka runt lite i sverige.. då vi gillar historia båda två så älskar vi att gå guidade(stavning?) turer på slott osv.. åker till olika kyrkor, klosterruiner å borgar. jag tycker de är hurmysigt som helst.. brukar antingen ha med tält å tälta där de passar eller så tar vi in på vandrarhem.. å de behöver inte bli så dyrt.. turer med guide kostar inte heller så mycket. men soms agt de beror ju på vad man är intresserad av.. vi tar helt enkelt "krumelur-semester" svänger in där de finns en kultur-krumelur å ser om de är nåt värt att se.. hur skoj som helst att åka i stort sett planlöst :D

Vi brukar åka på hundläger ihop, vi tycker båda det är kul plus att mycket i vårt liv kretsar kring hundarna :)

Skulle det kunna fungera att typ cykla längs med göta kanal? Det ska finnas hyrcyklar som en kan lämna på vissa ställen längs vägen istället för att behöva cykla tillbaka samma väg. :)

Eller kanske hyra kanot/kajak och paddla? Är ni intresserade av att cykla dressin finns det roliga paket som i typ Dals Långed som innebär en dag med dressincykling, övernattning på t.ex camping och sen paddling tillbaka med kanot eller kajak. På vägen till/från kan ni ju stanna och kolla på akvedukten i håverud eller andra intressanta/roliga ställen.

Annars kan jag rekommendera Ven, det är en lagom stor ö att vara på över en eller två nätter och väldigt trevlig. Det går dessutom att hyra cykel, både vanlig och tandem, eller golfbil för att ta sig runt på ön. :)

Skaffa ett gemensamt intresse?

Vi umgås med mina (våra) djur 3 hundar och 1 (2) hästar, åker motorcykel, badar, är ute på sjön med båtarna, umgås med vänner, träffar familjen osv.
Men vi har många gemensamma intressen så det blir ju liksom enkelt då.

Jag och sambon blev lika stormförtjusta i boken "Expeditionen - min kärlekshistoria" båda två, så vi planerar att åka till Andrémuseumet i Gränna någon gång i vår. Någon som har bra tips på ställen att vildcampa på med bil/tält i närheten av gränna/visingsö? Någon gång i april eller så?

Så läs böcker ihop och hitta något ni vill utforska är ett gott råd.

Värmland eller nåt annat trevligt ställe och gärna cykla eller nåt annat aktivt där.

Inga konkreta förslag, men kan i alla fall bekräfta att Värmland är jättefint att cykla i. Klarälvsbanan skulle jag i så fall utgå ifrån, extra plus att det är en gammal järnväg, så det är nästan helt plant nästan hela vägen (för att underlätta för dåtidens tåg) :up:

Vi brukar bila till Halmstad då dotterns farmor bor där. Så då bor vi hos henne vid Östra stranden. Helt ok bad!
I närheten finns nöjespark, halmstad stad som är en trevlig sommarstad, ok avstånd till tex göteborg mm. Och ullared :D

I sommar ska vi ev också bila upp till haparanda då det är släktträff på finska sidan. Får se om vi orkar åka så långt :p Men finns ju en del på vägen att se och uppleva gissar jag!

Förra året åkte vi till Astrid Lindgrens världs på hemvägen från Halmstad, underbart om man har barn!

Själv älskar jag gotland på sommaren!

Vi brukar hitta på saker tillsammans - köra på mc-semester (båda kör), åka och titta på häst- eller motortävlingar, flygdagar mm eftersom vi har många gemensamma intressen. Men man behöver ju inte nödvändigtvis fokusera på sina främsta intressen, det kanske går att hitta gemensamma nämnare? Annars kanske man kan turas om att följa med på något den andre gillar?

I år har vi börjat leka med tanken på att ta med hästarna på semestern. Reka ett urval ridleder, B&B, kompisar med hästar och liknande hållplatser att besöka/hyra in sig på. Köra bil kanske en halvdag och stanna på ett ställe en natt eller två, kanske tre. Kanske blir helfel, eller en jättekul upplevelse. Vi ger idén en chans iaf. :)

Det är superkul med hästsemester, har ridit långritter över några dagar flera gånger. Ni kommer definivt få en fin ridsemester :)

Gotland! :love: Där finns massor av olika grejer/platser att se och göra. Och himla massa lokalproducerad god mat och intressanta ställen att bo på. Cykla eller rida kan man göra mest var som helst över hela ön om man vill det.

Lasta hästen, åk till en ridled, vandra där och låt hästen bära packningen!

Dalslands kanal är rätt tråkig efter en timme eller så. Akvedukten i Håverud är förstås kul att ha sett och ett besök på Håveruds rökeri är inte heller fel om man gillar fisk, men annars... njae.

Jag rekommenderar norra Bohuslän, och då särskilt Sotenäs. Där har ni nära till Bohusläns Museum (Uddevalla), Havets Hus (Lysekil) och Nordens Ark (strax utanför Hunnebostrand).

Jag är partisk då jag har mina rötter och har spenderat halva mina somrar och mer därtill i vuxen ålder i Hunnebostrand, men kan ni få tag på något vettigt boende där så ta det! Mycket trevligare än Smögen och Kungshamn och de andra fiskelägena där intill.

Och om du vill ha hästen med dig brukar det finnas plats på den mycket välskötta Assleröds ridskola!

Senast ändrad:

Vet inte var du bor, men mitt förslag är att tänka lokalt, och göra många dagsutflykter, så kan du hänga med hästen emellan. Jag och sambon brukar t.ex. kolla upp en cykelrunda på en karta och så handlar vi lite goa grejer på vägen och har mysig picknick + bad i ett par olika sjöar (rekordet var när vi lyckades hoppa ner i 6 sjöar på samma dag). Eller så har vi köpt ett regionenruntkort för kollektivtrafik, och åkt till ett par småstäder vi aldrig varit i och kollat runt där, gått till turistinfon och sett om det finns nåt speciellt, kanske dragit vidare eftersom just denna stad råkat vara tråkigast i världen, och tagit en öl på nåt snnat ställe innan vi åkt hem igen. Det här förutsätter förstås att man kan tycka det är spännande att göra saker som inte är så spektakulära.

Vi har nog varit överallt i västsverige nu. Varberg är en favorit vi gärna återkommer till, superfin lång strandpromenad där.

*kl

Tack för alla superbra tips på vad man kan hitta på i Sverige :) Jag har fått en hel del bra ideer inför kommande kortresor. Hoppas fler hittat hit och tagit del av dem.

Att ta med hästen går bort - poängen är att min pojkvän vill umgås på tuman, ska jag vara i stallet flera timmar kan vi ju lika gärna vara hemma. Rida på tur med stabila hästar kan han nog tänka sig göra någon timme men han vill inte åka på rid- eller hästsemester. Tyvärr. Jag hade gärna åkt någonstans där man kan ha med hästen och passat på att göra nån tävling i annat distrikt, men det blir svårt då jag inte ens kan ha honom som groom :o

Vi har bestämt att åka till Höga Kusten. Det är vackert, jag har några bekanta där som vi kan hälsa på i samma veva, och dessutom ligger det på vägen till mina hemtrakter. Så möjligen kan jag korta av min bortavistelse från stallet lite då det sprar tid att vi slipper åka kors och tvärs genom landet.

Jag hade tänkt gå på tur i Skuleskogen (slottdalsskrevan) en dag, gå upp på Skuleberget en annan. Jag tror inte man hinner båda samma dag. Sen får vi se, kanske man åker ut i skärgården en dag.
Någon med andra tips i regionen? :)

Finns jättefina övernattningsstugor i Skuleskogens nationalpark (där slåttdalsskrevan är) gratis och mkt fräscha. Så sov en natt där är mitt tips. En dagstur till ulvön alt en natt på vandrarhemmet efter ni klättrat i Skuleberget. Så vackert längs hela höga kusten!

http://www.skuleskogen.se

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 784
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 703
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka