Kortison mot lymfangit

F

fight

Hej!

Min häst har sedan ett par dagar lymfangit. Hade vet ute (en annan vet än jag brukar ha) och fick utskrivet Finadyn. Hjälper inte ett dugg. Tidigare har jag fått tabletter med kortison utskrivet till honom (han blir extremt svullen) och det har hjälpt. Jag försökte säga det till vet, men hon visste inte vad jag menade.

Är det någon som kommer ihåg vad de tabletterna heter? En vit och ljusgrön förpackning receptbelagd, tabletterna ligget i kakor om ca 9-12 st folierade.

Då kanske jag kan ge henne namnet.

Snälla ni som vet jag kan för mitt liv inte komma ihåg.

Tack på förhand!

Sv: Kortison mot lymfangit

Opticort?

Sist fick jag Ethacilin och Metacam utskrivet för en sårskada som utvecklades till lymfangit...

Idag anses NSAID som bättre än kortison vid lymfangit det är svarare dags att kombinera med antibiotika än att byta till kortison.
PL

Jag har alltid när jag haft ut distriktare för lymfangit fått Metacam eller Finadyne och PenoVet utskrivet.

Men när jag tog hästen till klinik för att svullnaden inte gav med sig trots promenader, utevistelse och skötsel av sår enl. konstens alla regler så fick han cortison direkt och svullnaden försvann, hästen kunde röra sig igen och smärtan minskade givetvis.

Utan cortisonbehandling sitter svullnaden kvar länge och delvis upp till flera veckor även om hästen är färdigbehandlad och ohalt, något jag inte märkte efter cortisonbehandlingen.

Beror det på hur kraftig svullnad hästen har för att veterinären ska skriva ut cortison? eller är det en fråga om hur lång tid hästen varit svullen/behandlad? Eller är det beroende på vet.?

Min häst fick hippotrim, behandlade henne och skötte om såret och det läkte bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle göra en ny tråd. Men tänkte att jag inte skulle stöka till i VGV. Jag har fått uvi igen efter ett antal år...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 953
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 376
Senast: elfi
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 548
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka