Sv: korta vs. långa tyglar
Om du tänkte på hur jag gjorde med Kirre, så gjorde jag även med Geisha och jag tycker det har fungerat bra... Jag red in dem på lång tygel och lät dem söka sig nedåt själva och hitta balansen under ryttare först innan jag sakta sakta men säkert plockar upp kontakten med tygeln och munnen och succesivt tar mer och mer kontakt under lång tid i inridningsfasen. (Typ 1 år, olika beroende på häst).
Vilket leder till att jag när hästen börjar bli starkare och stabilare i sin kropp succesivt också kräver lite mer av hästen i och med att kontakten i munnen tas upp... Men mina hästar har länge fått gå i låg form innan jag börjat plocka upp dem i en arbets form där jag kräver lite mer (Kirre är inte där förrän nu stark och stabil, så jag kan kräva lite mer)
Det finns en super duper duktig kvinna som en gång i tiden lärde mig detta! (Hon red Kûr i dressyr bland annat). Och jag tycker att belöningen man får av att lugnt gå till väga på detta sätt är super!
Du får en häst som aldrig springer eller stressar och lägger sig på din hand, eftersom den lärt sig att balansera sig själv först och inte ta stöd i ryttarens hand!
Nickedockor blir de inte pga. att man går mjukt tillväga och vänjer dem vid kontakten succesivt i deras egen takt (en nickedocka visar ju att något inte är bekvämt och är därmed förmodligen inte bekväm med kontakten med hand/bett)...
Och när man sen ska rida på lösare kontakt i tygeln inbillar jag mig att grunden redan är lagd! (Återstår att utforska, har inte börjat med stång på Kirre... men vi får väl se...) Lös tygel funkar då utmärkt och enhandsfattning också utan stång så....
Det är detta sätt jag en gång blivit lärd och då fastnade för, för hästarna och jag trivdes vi har sedan praktiserat och övat och sett att det funkar så mkt. bättre än många andra sätt... Men det finns så många teorier och praktiker så man kan bli totalt yr i huvudet! Jag hoppas ni hittar det som passar er och er häst bäst!
Kan bara råda er att var försiktig med munnen, det verkar vara en fin och känslig liten dam ni har!!!
*kram*