korta vs. långa tyglar

_FiA_

Trådstartare
En lite undran bara:

Ni som har ridit in era hästar med mkt tygelkontakt, hur lär ni sen hästen att gå kvar på lös tygel?

Jag vet ju att endel rider in sina hästar genom att ta i tygeln och när hästen har ner huvudet så släpper man efter, men då får man enligt många jag pratat med en häst som går ostadigt med huvudet och upp och ner hela tiden.

Jag har fått tipset att rida med korta tyglar tills hon accepterar bettet och att gå kvar där, men sen då?

Sv: korta vs. långa tyglar

För min del har det handlat om att ge efter för tryck när hästen vill åt det håll jag vill, alltså jobba korrekt form. Och så fort hästen har höjt på sig så har jag gett stöd. Det har fungerat och jag har då aldrig fått "nickedockor" av det. men en period i början kan de gå och pröva sig fram en aning innan de kommer till rätt läge och stannar där.

Om du tänkte på hur jag gjorde med Kirre, så gjorde jag även med Geisha och jag tycker det har fungerat bra... Jag red in dem på lång tygel och lät dem söka sig nedåt själva och hitta balansen under ryttare först innan jag sakta sakta men säkert plockar upp kontakten med tygeln och munnen och succesivt tar mer och mer kontakt under lång tid i inridningsfasen. (Typ 1 år, olika beroende på häst).

Vilket leder till att jag när hästen börjar bli starkare och stabilare i sin kropp succesivt också kräver lite mer av hästen i och med att kontakten i munnen tas upp... Men mina hästar har länge fått gå i låg form innan jag börjat plocka upp dem i en arbets form där jag kräver lite mer (Kirre är inte där förrän nu stark och stabil, så jag kan kräva lite mer) ;)

Det finns en super duper duktig kvinna som en gång i tiden lärde mig detta! (Hon red Kûr i dressyr bland annat). Och jag tycker att belöningen man får av att lugnt gå till väga på detta sätt är super!

Du får en häst som aldrig springer eller stressar och lägger sig på din hand, eftersom den lärt sig att balansera sig själv först och inte ta stöd i ryttarens hand!

Nickedockor blir de inte pga. att man går mjukt tillväga och vänjer dem vid kontakten succesivt i deras egen takt (en nickedocka visar ju att något inte är bekvämt och är därmed förmodligen inte bekväm med kontakten med hand/bett)...

Och när man sen ska rida på lösare kontakt i tygeln inbillar jag mig att grunden redan är lagd! (Återstår att utforska, har inte börjat med stång på Kirre... men vi får väl se...) Lös tygel funkar då utmärkt och enhandsfattning också utan stång så.... ;)

Det är detta sätt jag en gång blivit lärd och då fastnade för, för hästarna och jag trivdes vi har sedan praktiserat och övat och sett att det funkar så mkt. bättre än många andra sätt... Men det finns så många teorier och praktiker så man kan bli totalt yr i huvudet! Jag hoppas ni hittar det som passar er och er häst bäst!

Kan bara råda er att var försiktig med munnen, det verkar vara en fin och känslig liten dam ni har!!! ;)

*kram*

Tack för svaret sandra! Jo hon är känslig, problemet är väl att hon inte riktigt accepterar bettet utan rycker osv som du kanske sett. jag brukar ofta få beröm för att jag är mjuk i handen så det är nog inte det som är problemet. Jag kan få henne att gå kvar rätt bra med lång tygel men jag tycker då att det inte känns som att bakkärran är med? men det kanske bara är en känsla.

p.s vi syns imorgon , såg att du skulle vara med för walle;D

Du har säkert rätt i att bakkärran inte är med om det känns så... (Men det behövs också lite styrka hos hästen för att få med sig rumpan). Hoppas du fått bra råd nu på clinicen ialf. :) Hon är ju föööör sööööt och fin din häst!

Men om jag inte är helt ute och cyklar så kan man få med bakkärran med mer drivning i ridningen utan att för den delen korta upp hals och huvud (på en gång på en ung häst)... Det var så jag fick lära mig när jag red in Geisha för hon dressyr kvinnan ialf. ;)

Effekten blev då på Geisha bara mer tramp (förmodligen pga. att tränaren tränat henne på detta vis i några veckor, medans jag var på semester) men risken för att det blir spring eller istället bara lufsa runt finns ju och allt är ju som oftast en fin balans gång för att få det rätt! (Men jag är nog ofta för mesig och föredrar lufset framför springet... och kräver heldre för lite än för mkt. på både gott och ont)... :angel:

hej!

har gått bättre med formen nu när jag ridit för valle 3 pass ;D . Så kör nog på hans metod tills vidare.

Så himla varmt, är lite bränd! :)
Hoppas du är nöjd med clinicen

_fia_ kan det möjligtvis vara du som var med på nån mia clinic i långshyttan?:D tycker jag känner igen hästen din!

hm tror nog inte du kommer ihåg mig, men jag red en arabkorsning där som var smått tokig. hade en del bilder på dig och kusen:)

Okej, nja jag kommer nog inte ihåg dej. Jaså har du? kan man få?:angel:

jaa:) fast dom e inter så värst bra eftersom du hela tiden var lääängst ner i ridhuset:P

Okej men det gör inget, alltid roligt att få bilder=) har du mejl eller msn ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka