Korta stigläder

the_connemara

Trådstartare
Det pratas ju en hel del om att ryttare har för långa stigläder i terrängen och sitter ner för mycket. Den skaran vill man ju helst inte tillhöra :angel: Men jag tillhör tyvärr den skaran som inte rider vidare bra med korta stigläder, där "rider" syftar till att arbeta hästen i form, sitta korrekt, kunna sitta ned i alla gångarter OCH inte få kramp/ont i benen. Stå upp, styra osv är det väl mindre problem med.

Men därför undrar jag, har ni kortare läder i terrängen än vid "normal" ridning hemma? Har ni kortare läder än i hoppningen? Eller viger ni vissa pass (ex temop/konditionsträning) till att rida med för ridningens skull "för korta" läder? Eller har ni inga problem alls att rida bra i riktigt korta läder :o

Jag kortade mina läder ännu mer för säkert 1 år sedan men har fortf inte vant mig. Ett hål längre och det går fint, men det där sista hålet gör att jag hellre rider ut i dressyrsadeln. Dock tror jag de är realtivt korta redan för att kunna rida vettigt men man vill ju alltid testa gränserna :angel:

Sv: Korta stigläder

Tror förresten, ni får gärna göra en gissning oxå. Bästa bilderna på stigläderlängden är tyvärr mindre bra :o Hästen är 155 och jag 168 med korta ben.

Skritt eller start eller stopp :p
DSC_0192.jpg

Trav lättridning
DSC_0008.jpg

Det är ju bara i terrägnen du behöver ha riktigt korta läder. Sitter man och trimmar i hoppsadeln kan man ju inte ha terrängläder, då kan inte jag rida ordentligt iaf. mina ben når inte nedanför sadeln då ;)
Jag höjer oftast upp ett hål om jag hoppar och ett till till terräng.

Övar då och då när jag galopperar hästarna på att rida med korta läder, annars har jag bara när jag rider terräng.
Men känner man att det inte funkar på tävling tex. kan man ju korta upp läderna vid uteritt och öva :)

Väldigt söt häst också förresten :laugh: Och ännu mer ot. men är det inte någon hästfilm som är inspelad i det ridhuset, typ Sherdill? Har för mig det såg typ växthus aktigt ut :D

Jag använder mig av fyra höjdnivåer på stiglädrena ungefär. Lägst upp är fälttävlan, eftersom min tränare inte tyckte att det var tillräckligt med mina hoppläder i terrängen, alltså hålet som kommer under, efter det är det mina "allround/uterittsläder", det hålet har jag oftast och har till lite allt möjligt när jag är för lat för att ändra, och sedan kommer de riktigt långa dressyrläderna :)
Ibland (mer sällan) tränar jag lite balans i jockeyläder men det sker inte nu i detta vinterland.

Häftigt ridhus förresten!

Men gud vad söt din Connemara är!:love::love: Vi har precis införskaffat ett litet Connemara sto, fast hon är svart, men lika söt som din!:D

Jag kortar två hål på mina hoppläder till terrängen. Och rider bara med så korta i terrängen o när jag rider intervaller hemma. Tycker inte det är nåt bekymmer med korta läder när man väl är igång.

På din bild tycker jag att du har hoppläder o bör korta dom 2 hål för att få terrängläder.

Det är ju bara i terrägnen du behöver ha riktigt korta läder. Sitter man och trimmar i hoppsadeln kan man ju inte ha terrängläder, då kan inte jag rida ordentligt iaf. mina ben når inte nedanför sadeln då ;)
Jag höjer oftast upp ett hål om jag hoppar och ett till till terräng.

Övar då och då när jag galopperar hästarna på att rida med korta läder, annars har jag bara när jag rider terräng.
Men känner man att det inte funkar på tävling tex. kan man ju korta upp läderna vid uteritt och öva :)

Väldigt söt häst också förresten :laugh: Och ännu mer ot. men är det inte någon hästfilm som är inspelad i det ridhuset, typ Sherdill? Har för mig det såg typ växthus aktigt ut :D

:o Då är det inte bara fel på mig då alltså :D

Tack :love:

Jag har ingen aning om vart Sherdilfilmen är inspelad, detta ridhuset ligger precis bredvid Slöinge Djursjukhus, typ mitt i Halland utmed motorvägen. Första gången jag red där duckade jag nästan av bevattningen, tills min tränare sa att de hade hoppat hinder på 140 på storhoppande häst, då insåg jag att jag inte skulle slå i huvudet även om ponnyhästen busade lite :D

Jag använder mig av fyra höjdnivåer på stiglädrena ungefär. Lägst upp är fälttävlan, eftersom min tränare inte tyckte att det var tillräckligt med mina hoppläder i terrängen, alltså hålet som kommer under, efter det är det mina "allround/uterittsläder", det hålet har jag oftast och har till lite allt möjligt när jag är för lat för att ändra, och sedan kommer de riktigt långa dressyrläderna :)
Ibland (mer sällan) tränar jag lite balans i jockeyläder men det sker inte nu i detta vinterland.

Häftigt ridhus förresten!

Ah, det lät ju vettigt med läderlängderna, jag ska annamma erat system tror jag!

Det är rätt varmt på sommaren, titta på denna bilden :p

DSC_0290.jpg

Men gud vad söt din Connemara är!:love::love: Vi har precis införskaffat ett litet Connemara sto, fast hon är svart, men lika söt som din!:D

Jag kortar två hål på mina hoppläder till terrängen. Och rider bara med så korta i terrängen o när jag rider intervaller hemma. Tycker inte det är nåt bekymmer med korta läder när man väl är igång.

På din bild tycker jag att du har hoppläder o bör korta dom 2 hål för att få terrängläder.

Tack :love: Vad roligt, kan du inte berätta lite mer om henne? Stam o ålder åtm :D blivande fltstjärna? Ponny?

Ojoj! Då måste jag kolla noga med nya sadeln, på bilderna tror jag att jag rider i kortaste, eller möjligvis ett längre. Kortare gick inte i den sadeln då fick man knäna utan på klossarna fram liksom.

*delvis kl*

Provade sadlar idag och fy vad häftigt det var att sitta i en sadel som låg still! Bara det var ju helcoolt, haha. Alla 4 första hon la på låg bra men jag kunde inte rida i 2, Versailles och Equipes nya (fråga mig inte vilken modell), jag höll ju på att trilla av kändes det som :o Albion k2 var åt andra hållet, jag kom inte upp och kunde inte korta lädren. Den som vi tog med hem (för det yttersta testet, låta Tiger tokgaloppera upp för klätterbackarna ;)) var en Lippo Fazzino, nåt nytt märke som är kopia av Pessoa fattade jag det som. Någon som känner till ngt om de? http://www.lillhastenistav.se/lippo.htm

Hon heter Liljegårdens Isadora och är 9 år. Endast lite hopptävlad o ligger rätt långt efter i sin utbildning av olika orsaker. Hon tillhör en flicka som hyr box hos mig och ja, visst satsas det åt FT-hållet men inte förrän till hösten när de ridit ihop sig lite mer.

Isa är e Viggen och u Liljegårdens Omega. Jag är ingen hejare på Connemara men känner igen stuteri namnen som sen förekommer i hennes härstamning.

Hon är en pigg o glad maxad D-ponny som är med på det mesta men har en bestämd uppfattning om hur saker ska göras....och hon är ljuvligt söt!:love:

Nej, jag vet inget om de sadlarna mer än att AMS är det senaste som billighetsmärken typ Knights mfl vill locka köpare. Men om sadeln passar dig o hästen så är det ju bara att slå till!

Men gud vad roligt :D

Ja vi får väl se hur den funkar hemma imon, vi har backar och en galoppgalen häst som kan testa rejält om sadeln ligger still eller inte om man säger så ;)

Nackdelen som jag ser det är ju att den inte har samma andrahandsvärde som kvalitetssadlar eller kända/"gamla" märken eller vad man ska säga. Fast att rida runt i en sadel man inte gillar (läs: inte kan rida i vettigt alls :o) bara för att kunna sälja den till ett högre pris är ju inte direkt ett trevligt alternativ :angel: Tack för inputen iaf, jag ska hålla koll lite extra!

Jag ska även leta upp de kortaste stiglädren vi äger o se om jag kan ha kortare läder pga din kommentar :D Känns ju inte kul att upptäcka på första galopprundan/terrängträningen att "ojda, det gick visst inte att rida med korta läder i den här sadeln", det reder jag gärna ut direkt.

Den största nackdelen som jag har känt med billliga sadlar är att de inte är så välbalanserade. Helt plötsligt känner man att man får ont i ryggslutet (eller nån annan stans) efter ett pass, eller att skänkeln känns lite halvkonstigt i traven, typ åker lite fram o tillbaka fast man normalt har ett stadig skänkelläge. Det innebär att den som konstruerat sadeln inte lagt så mycket krut på att den ska vara välbalanserad. Det gör ju de kända märkena desto mer.

Allt funkade bra idag förutom att jag tycker den ligger lite i bakvikt. Har näst bredaste järnet i, får se vad sadleprovaren säger imon. Blä, den var riktigt bra annars för mina korta ben, spec i riktigt korta läder, testing testing idag :D Men som den ligger nu kan jag inte rida i den. Hade jag varit lite mer van vid olika sadlar hade jag nog känt det igår men nu är det ju tyvärr inte så.

Din häst ser ju inte onormalt bred ut så om du har det näst vidaste järnet i så lär den inte funka för de är väl max 1 cm vidare? Nej, nöj dig inte med att den ligger lite i bakvikt för när den väl sen är inriden så kommer den att ligga ÄNNU mer i bakvikt.

Men du verkar ju inte ha provat jättemånga sadlar än eller? Ge inte upp utan prova varenda kompis sadel som du kan komma över! Bästa sättet för att lära sig vad som passar på ens egen häst!:idea:

Hjälp, ska man ha ännu kortare läder i terrängen?

Hur får man knäna att överleva det?

Insåg i helgen att jag har alldeles för dålig balans, så nu ska det ut och ridas med kort-korta läder!

Din häst ser ju inte onormalt bred ut så om du har det näst vidaste järnet i så lär den inte funka för de är väl max 1 cm vidare? Nej, nöj dig inte med att den ligger lite i bakvikt för när den väl sen är inriden så kommer den att ligga ÄNNU mer i bakvikt.

Men du verkar ju inte ha provat jättemånga sadlar än eller? Ge inte upp utan prova varenda kompis sadel som du kan komma över! Bästa sättet för att lära sig vad som passar på ens egen häst!:idea:

Nej han är snarare väldigt smal i bålen, benen hänger liksom rakt ner naturligt när man rider barbacka :D Över ryggen är han inte heller "platt-bred" utan har en väldigt normal rygg skulle jag vilja säga, välformad :D

Haha, jag har inga ambitioner att lära mig sådant tyvärr. Jag tycker de flestasadlar ser ut attl igga jätteilla när man bara lägger dem på ryggen, även sådana som passar. Jag har nog inte öga för sådant där ;)

Men jag har bra förtroende för min sadelprovare och kommer troligtvis åka dit igen om det inte genom ett mirakel blir jättebra med ett bredare i. Det var visserligen inte mycket bakvikt, jag kände bara av det i vissa igångsättningar och vissa bus men jag vill gärna sitta långt fram i sadeln och här satt jag ganska långt bak. Eller hur man nu ska säga :angel:

Mina knän tar bara stryk om jag rider i vanliga stigbyglar (har sprengers ledade i ska testa BB längre fram när jag ändå behöver två sadlar), i kyla utan benvärmare över (oavsett läng visserligen :angel:) eller om jag rider i riktigt korta läder "normala pass" där jag sitter ner mkt och om jag inte släpper stigbyglarna vid långa skrittpauser. Min knän är rätt klena annars så jag tycker inte det är så jättesvårt att stå ut faktiskt :laugh:

Jag har bara "kort-korta" läder i terrängen eller om jag bestämt mig för att bara ut och galoppera mycket.

Mina terrängläder har jag två hål kortare än hoppläder.

Men som sagt, ut och öva är en mycket bra grej, behövs speciellt med "min" häst då hon skuttar åt alla håll och kanter med jämna mellanrum så mantag är ett tips i mitt fall :p

Skönt, jag som försökte lära mig rida i sådär jättekorta (för mig alltså :angel:) läder eftersom jag trodde man behövde kunna det hemma oxå :D

Att stå upp o "rida" i lättsits har hittills inte varit ngt problem, det är just att kunna sitta ner och rida lite mer markarbete jag inte klarat av.

Ang sadeln så ska järnet bytas imon och jag ska rida i den i helgen igen för sadleprovaren upplevde inte att den hamnade i bakvikt på provningen. Ska se över min sadling petnoga oxå, jag är van vid att få lägga sadeln så långt fram som möjligt och dra åt gjorden för att öht kunna rida ju. Även om jag tycker och tror att jag la den rätt i går. Vi får sem annars var vi mycket välkomna tillbaka bara så fortsätter vi :)

Liknande trådar

Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 326
Senast: warg
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Vegetariskt julbord
  • Secret Santa 2024