Korta framben, långa bakben.

K

ketchup

Ja som sagt, min häst har korta framben och långa bakben. Gör det att hon belastar fram mer än bak? Det finns inga fördelar med det eller?

Hon är 5 år och kanske växer lite mer.
Har inga bilder där man ser så bra men här komemr några!

<B>under igångsättning, (omusklad.)</B>
12323592.jpg

15879811.jpg

16319380.jpg

Sv: Korta framben, långa bakben.

bilderna är dåliga. men utifrån dessa tycker jag inte att den ser så fel ut

min ser åxå ut så. aldrig några problem med frambenen. men hon kanske är ett undantag? sen gäller det ju åxå att rida rätt och se till att hästen inte blir framtung.

Nej det finns inga fördelar med att de är byggda så, snarare mer nackdelar då de får det jobbigare att sätta under sina bakben och jobba. Man får vara noga och akta så de inte går på bogarna, vilket d eju lättare gör eftersom d eär byggda neråt.

Nej det finns inga fördelar med att de är byggda så, snarare mer nackdelar då de får det jobbigare att sätta under sina bakben och jobba. Man får vara noga och akta så de inte går på bogarna, vilket de ju lättare gör eftersom de är byggda neråt.

Hon har haft knäledsinflamation i sommras. Då gick inte inte i "rätt" form vilket hon gör nu.

Det finns bara nackdelar med att hästen är byggd så, man får alltid passa sig för att de inte ska gå på bogarna + att de ofta har svårare för samling.

Om den är 5 växer den troligtvis mer. Men som i tidigare iinlägg, rider du h*n i rätt form är det inga problem. Men om hästen är lätt i handen, och kanske inte går i rätt form behöver det inte vara nån fara.

Visst, hästen får svårare för samling, men som hoppryttare ser jag fördelen med att när hästen är mer rutinerad och vet hur den ska använda sina bakben hoppar den bättre än hästar med korta bakben!

Om den är 5 växer den troligtvis mer. Men som i tidigare iinlägg, rider du h*n i rätt form är det inga problem. Men om hästen är lätt i handen, och kanske inte går i rätt form behöver det inte vara nån fara.

Visst, hästen får svårare för samling, men som hoppryttare ser jag fördelen med att när hästen är mer rutinerad och vet hur den ska använda sina bakben hoppar den bättre än hästar med korta bakben!

Hon är väldigt lätt i handen, hänger sig aldrig på bettet. Hon har ändå ganska lätt för att samla sig...

Hon skjuter ifrån ordentlig med bakbenen i hoppningen och har bra bakbensteknik :)

Min häst är oxå överbyggd!

något som jag verkligen inte för med sig något possetivt!

Det kräver mer av dej som ryttare, men många bra hopphästar är byggda mer så, förr sa nån t o m att en bra hopphäst har långa bakben:D

Det är sant som flera skriver att den kan bli lite svårare att få att arbeta i form, men är den mjuk o lösgjord och du väl fått den att muskla sig rätt så är det inte svårare heller.

Det är skillnad på en stel överbyggd häst och en smidig, välriden överbyggd häst.

Så håll den bara välriden så har du kanske en bra hopphäst:)

Så dystert som flera skriver är det inte alls:idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
23
· Visningar
1 175
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Jerseyite
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar