kort vd lång?

Sv: kort vd lång?

Ja det kan man, första tecknet på att hästen är på väg att korta/samla sig, är när man börjar känna kontakt med hela ryggen under sadeln. Man får helt enkelt känslan av att man har mer att sitta på, hästen reser då ryggen genom att den börjar vinkla bäckenet.

Fullskalig samling har man när hela bäckenet är vinklat, då börjar hästen bära mer vikt på sina bakben och kan samtidigt lyfta upp bogarna i fram. Det kommer man att känna genom att tygeln kommer att börja glappa lite i kontakten med munnen.

Då har hästen kortat sig rejält.

Här har du lite illustration.

http://www.landsbergaislandshastar.se/debatt.htm

Notera gärna bilderna längst ner på sidan.

http://www.landsbergaislandshastar.se/overlinje.htm

Jag är urkass på att se takt på stillbilder, så jag slänger ut frågan för den som har mer kött på benen. Är takten ren på bilderna en bit ner när under "Vad vill vi uppnå". Texten under bilderna kommenterar ju att det kändes bra för att takten var ren, men är den verkligen det? Eller är det ryttarens upplevelse? Frågar såklart för att jag själv tror att min häst är passtaktig när hon går så på bild.

Jag förstår inte vilken av bilderna du åsyftar på, faktiskt. Däremot kan det vara mycket svårt att se rätt takt på en stillbild beroende på när bilden är tagen så kan också takten se felaktig ut.

ja,det var lite det jag var inne på själv. Att det kanske ser så ut för att det är i ett annat moment än vad jag är van att ta sikte på så att säga. Det var två bilder precis under rubriken jag skrev. Jag tyckte det såg lite passigt ut på båda. Jag tycket det är jättesvårt att bedöma från bilder. Så det är alltid intressant att se på andra hästar. När jag tarkort på min så vet jag ju om hon hade pass eller travtakt. Så då är det ju lättare att se på bilderna sen.

På den högra bilden visas en piaff och den är diagonal, den vänstra ska visa en teoretiskt god form i tölt och har säkert inte lagt någon vikt vid själva hovnesättningen.

Det är inte piaff. Det är tölt.
Frodi_2.JPG

På din bild syns det att hästen har den mesta vikten på vänster bak, så ja här uppvisas en fyrtakt. Skulle säkert synas ännu tydligare med annat underlag än gräs.

På den högra bilden visas en piaff och den är diagonal, den vänstra ska visa en teoretiskt god form i tölt och har säkert inte lagt någon vikt vid själva hovnesättningen.

Nej, inte där uppe. Bilderna som står nedanför underrubriken "Vad vill vi uppnå?" De är inte numrerade men de ligger efter bild 3, så det borde ju vara bild 4 och 5. Em76 länkade till den ena bilden.

Det är ju tölt på bilden, men jag tyckte det såg "konstigt" ut, kan ju vara för att bilderna är tagna i moment som jag inte brukar titta på. Jag tycker det är lättare att så när något av frambenen är något så när mitt i rörelsen. På dessa bilderna så är ju benen antingen på väg ner eller upp.

Hade liknande bilder från förra tävlingen och då trodde jag att hon var passtaktig (vilket hon i och för sig stundtals va), men eftersom det står i texten nedanför att ryttaren upplevde tölten som ren så blev jag lite fundersam. Kanske har jag bedömt mina egna bilder helt fel.

Senast ändrad:

Jag tror att det kan bero på underlaget, hade det varit lite slätare så hade det också varit lättare att se hur benen var placerade. Nu är det gräs, vilket gör hovarna skyms lite.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Hemmet Eftersom vi på Buke har koll på livets bekvämligheter så undrar jag nu; -Bu och Bra reclinersoffor? Helst med skinnklädsel och...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama