Kort svans?

ZanMiguel

Trådstartare
Är det någon som har en häst med kort svans?
Min har jätte kort svans och den blir inte längre!:eek:
Hur mycket man antingen sköter om den eller inte sköter om den...
Har ni kanske något tips på vad man kan göra för att få den längre?
Och den är jätte tjock och fin upptil och ungefär tills svans roten börjar...:angel:

Här ser ni hur ful den är...

Sv: Kort svans?

nu har jag inte en häst som har en kort svans däremot har han väl haft ibland väldigt hårlösa partier p.g.a bus ihagen eller att han klia sig. Jag har hovfett som även ökar hårväxten, så man kan ha det även på andra ställen än bara hovarna. Pållen hade jätte stort bortbiten hårlösdel på svansen, så kladde på fettet och vips efter några dagar var det jätte fint.

Vet inte nu vad medlet hette, är i en röd burk, kan kolla lite senare om du vill.

Senast ändrad av en moderator:

Okej men kan det funka för att han ska få längre svans då? Han har absolut inge fel på härväxten förutom att svansen just inte blir längre:angel:

det medlet skulle jag också vilja veta namnet på:)

håret blir tätare och starkare, men naturligtvis vet jag inte om det kan hjälpa i ditt fall, men det är ju bara att du provar.
Har du provat att fläta svansen? Jag vet att en tjejkompis gjorde så, hade även fläta när hästen var ute.

Har du provat att klippa den så kort, så att topparna är fina? Kan ju vara så att topparna är dåliga då bryds håret bara av eftersom det har ingen stabilitet. Ett hårstrå är ju som ett litet rör, blir det delat så håller det inte. Kan man ju se på sig själv ibland, när topparna delar sig är det jätte lätt att " bryta" av en hårstrå.

Din hästs svans är inte alls kort om man jämnför med Krokodilens häst svans ...
Moose21.jpg

så jag tycker att du ska vara nöjd ;)

skriver lite senare vad medlet hette, ska ta in pållarna vid 9 så då kan jag kolla!

Okej ska nog hålla tyst!!:angel:

Japp har flätat och klippt av topparna..men icke..funka inte det heller..
Flera tips mottages!

Har själv haft en häst med samma problem...Det enda som hjälper tror jag är att helt "förbjuda" borstar i svansen. Om möjligt använd bara fingrarna till att reda ut...Går ett hårstrå av så tar det ju ungefär 8 år att växa ut igen!
Kanske inget riktigt tips men...:)

Min hästs svans va så förut. Jag har i en massa pälsglans så håller den sig fin nu! :)

Här syns det lite, men den är finare nu. ;)

Några tips från mig är:
Se till att svansen hålls ren, är den lerig och smutsig tvätta i stället för att borsta.
För att skydda hästenssvans i hagen kan man fläta och använda ett svansskydd, men var uppmärksam på att detta inte skaver eller sliter av mer svans.
När du tvättar svansen använd ett bra schampo och gärna balsam. (själv gillar jag mustangs produkter samt showsheen)
Snåla inte med pälsglans i svansen men använd ett riktigt märke då dessa även skyddar hårstråna.
Försök att reda ut hästens svans utan borste men om du behöver borsta (vilket inte ska behövas med en ren svans och rikligt med pälsglans) använd då en hårborste till människor som är gjord för att slita så lite som möjligt på håret.
Det finns även fodertillskott för snabbare hårväxt.
Det tar tid att rätta till svansen och tänk på att hästar är individer precis som människor vissa har mer hår andra mindre. . .
LYCKA TILL:rofl:

Vad äer det för ras? det kan ha med det att göra, ta knabstrupper som ett exempel liten manväxt, liten svansväxt dock så har man även tur att hovväxten inte är så stor, samt att mina behöver jag ialla fall bara klippa en gång på vintern, hehe tar lång tid att växa ut :rofl: så bra man kan ha det :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka