Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

J

jeslin

Ja som ni ser på rubriken har jag en hel del problem med "min" häst; en fd travare som jag försöker få lite ordning på.
Som gammal dressyrtant utan vana av icke-utbildade hästar står jag nu och stampar tycker jag och kommer ingen vart. Kommer naturligtvis ta hjälp av tränare men känner att jag skulle vilja komma något lite längre först - åtminstone få hästen lite avslappnad.
Ok, så här är läget - lite förkortat:

För några månader sen började jag rida honom någon gång / vecka i skogen. Han taktade 15 minuter och skummade av svett, kastade med huvudet, verkade mycket irriterad och stressad. Så småningom började jag rida ett par gånger / vecka i skritt och lite trav och nu fick jag honom att skritta med få taktinslag och så småningom även trava lugnt. Hade inga möjligheter att träna i paddock eller liknande och då inte heller tid att rida mer än ett par gånger / vecka.
Sedan några veckor är han på sommarbete och där har jag möjlighet att både träna på äng, i ridhus och i paddock. Så det är egentligen först nu jag börjat försöka "göra" något med honom (och nu jag börjat få tid att åka upp åtminstone 3-4 dagar/vecka)
Han är i sig själv oerhört hetsig och lite "hingstig" om andra hästar kommer i närheten (trots att han är valack) men han har ändå lugnat ner sig avsevärt.
Nu rider jag honom i skritt och trav, han är väldigt stel i sidorna och skjuter ut bogen mest hela tiden. Svårt att få till en ren trav då han gärna passar vilket jag antar beror på att han saknar styrkan?
När han väl travar lyfter han knappt på hovarna utan blir väldigt markbunden alternativt älgar iväg med sänkt rygg och huvudet i en underlig "travarställning", dvs försöker hänga sig på en käckrem som inte finns.
Han är väldigt kort steget, spänd osv.
Jag övar idag mest övergångar mellan skritt-trav-halt och mycket böjda spår/volter.
Försöker få honom att länga överlinjen och slappna av men det är som förgjort. Han blir stressad, kort och spänd hur jag än bär mig åt.
I skritten kan han ibland, på lite längre tyglar, slappna av lite mer och bli lite längre men så fort man begär någonting eller försöker med trav är det kört.
När han skjuter ut bogen i voltarbetet förstår han mig inte alls verkar det som när jag försöker flytta tillbaka honom eller leda in honom eller vad som helst - han bara glider iväg ännu mera.

Jag tränar honom lite från marken - vid hand och longering.

Finns det några snälla människor med goda tips om hur jag ska få honom avslappnad och lägre i formen osv?
Gärna också tips på stärkande övningar, övningar för att lära honom få koll på vart han har sina fötter (han snubblar mycket). Uteridning i skogen så klart, men mer då?
Skulle ridning över markbommar kunna vara till hjälp tror ni och hur ska jag i såfall lägga avståndet - lite längre än han idag travar för att försöka länga steget eller?

Tacksam för svar!
Jessica
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Bomövningar låter som en bra ide. Ett tips kan vara att rida i skogen, inte på vägen utan rakt in bland träden. Börja någon stans där det inte är jätteknöligt och öka svårighetsgraden efter hand. Klättra och kliva i oländig och gärna backig teräng stärker musklerna i rygg och rumpa. Dessutom måste hästen börja se sig för och hinner inte med att stressa lika mycket.

Jag talar endast av egna erfarenheter som jag fårr genom att rida på mina hästar. Ett varmblod som jag har tävlat i Dressyr och hoppning men gått över till distansritt med, och en arab/hbl korsning som ska bli distanshäst.
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Nackdelen med bommar är att de far iväg efter ett släpande steg och så kan du glömma allt vad dina avstånd gäller...Om du vill prova bom ta bara en till att börja med och i skritt först, litet senare i ridningen kan den vara en bra hjälp för hästen att hitta traven igen om den blir passaktig.

Vad du kan börja med är tempoförändringar i skritt, smygskritt sedan långskritt (tänk framoch ner) var noga att gå med i handen. Denna övning är ganska jobbig, skritten kan tas ned tills du kan flytta ett ben i taget med din mage, bli inte irriterad om det blir halt, fortsätt bara i lugn takt vidare. När du gör halt var noga med eftergiften så han får stå helt utan tygelkontakt det har du användning för sedan i träningen. Du kan även träna i skritt att böja sig men gå rakt fram.

Nåväl denna smygskritt- öka skritt kommer snart att leda till att du kan ta travfattningar ur dem, sitt i två takt, och hästen kommer att trava iväg lång och låg. (Du ska ju inte arbeta kvar för evigt i denna form) Nöj dig med några steg och bryt av till skritt igen...Glöm inte att berömma med rösten!!!

Att han passar kan även ha att göra med att han blir nervös och styvar till sig i sidorna- han förstår inte vad du vill riktigt och spänner sig. (Jag märker det på min häst nu när vi tränar galoppfattningar)

Ha så kul!
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Hur sitter du på honom? Hur tänker du med din sits och vad du gör på ryggen på honom? Vad försöker du påverka honom med för hjälper och för att få honom att göra exakt vad, och i vilken ordning? Jag har lite tankar om vad du skulle kunna göra annorlunda, men vill gärna ha lite mer upplysningar först...
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar att du vill veta, men...

Jag har fram till nu mest ridit lätt på honom eftersom han verkar ha lättare att hitta travtakten då än vid nedsittning. Han är ju dessutom inte så stark än så lättridning har känts skonsammare. Igår testade jag faktiskt att sitta ner lite på honom och fick då och då till en riktigt trevlig trav på volt. Överhuvudtaget gick det väldigt bra igår. Jag var helt ensam i paddocken, lugnt omkring och jag red honom på lite längre tyglar. Jag försöker i dagsläget ge honom så få signaler som möjligt. Det främsta målet är avslappning och låg form just nu.

Jag använder främst säte och röst för att få honom att göra det jag vill. Han är mycket känslig om man trycker med skänkel och jag vill gärna behålla den känsligheten då jag tror jag kommer kunna utnyttja den längre fram till att få honom att svara på mycket små hjälper. Jag håller givetvis om men väldigt lätt.
Jag tycker han svarar bra på både förhålling och drivning med säte och röst när han väl är avslappnad men ibland stimmar han upp sig så att han blir "blind och döv" för det mesta.

Det är idag svårt att hitta avvägningen mellan drivning, för att få fram en riktig trav, och förhållning för att han inte ska bara trava snabbare och snabbare därför försöker jag mest hitta riktigt trav och och så fort han är där saktar jag av. Igår märkte jag också väldigt tydligt att om man tillåter honom att trava på längre tyglar (då menar jag hängande tyglar i princip) så verkar det lugnande på honom, dvs han ökar inte tempot närmnvärt de flesta gångerna, men när man upptar kontakten i munnen blir han nervös, börjar passa och höjer huvudet, sänker ryggen.

Hoppas du fått svar på några av dina frågor och har några svar till mig.
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Kände själv att det blev luddigt, men jag fick reda på ungefär det jag tänkte mig :D

Just nordisar har rätt bra förutsättningar för att trampa under sig, men med sig från travet har de inga muskelminnen för att "höja" bakbenstrampet. De kan nog kliva långt in, men de gör det med relativt raka bakben och för snabbt för att egentligen behöva bära tyngd med det andra.

Du vill att hästen ska sänka huvudet, vila i steget och kröka bakbenen mer. För att åstadkomma detta måste ryggen få röras fritt. Jag upplever att jag snabbare får hästen att förstå vad jag är ute efter om jag står i lätt sits, så att jag öht inte rör hästen i ryggen. Sedan renodlar jag hjälperna, bromsar och tar ledande tygeltag i munnen när det behövs, och smackar och proar, ev m förstärkning av spö om det är nödvändigt. Rider ut på skogsvägarna i lugn trav och låter hästen upptäcka att den kan balansera med halsen istället för med bett/fart. Det brukar inte ta så lång tid innan den lärt sig tekniken, men man får inte bli hängande i tygeln och inte dunsa i ryggen. Sedan kan jag lägga några veckor på att trava omkring i skogen på detta sätt, omblandat med skritt på lång tygel, bara för att låta hästen bilda nya muskelminnen och nervreaktioner innan jag går vidare. När denna trav är stabil och lätt att lägga hästen i, går jag vidare med tempoväxlingar. Fortfarande med halvhalter i munnen och stående i lätt sits försöker jag påverka hästen att korta steget några steg för att sedan gå tillbaka i normaltrav. Detta gör jag flera gånger, hur tätt beror på om hästen är lugn eller inte. Blir hästen stirrig och hetsig är inte normaltraven etablerad och då går jag tillbaka till det. Parallellt med tempoväxlingarna blir jag aktiv med sätet kvar i sadeln i drivningen från skritt till trav, men inte annars.

Först när hästen svarar korrekt med att självmant höja formen och kliva in under sig när jag kortar stegen börjar jag lägga in lättridning och jobba på bana och med böjda spår, men jag är öht väldigt sen i grundridningen med att egentligen böja, eftersom jag anser att det kräver både styrka, smidighet och balans, vilket en travtränad nordis inte har så stor vana av från början. När jag tänker efter försöker jag nog rida som om jag tömkörde, men på det här sättet kan jag jobba i skogen utan att bli alldeles slut eller ifrånsprungen själv :D .

Ytterligare en sak som jag tyckt varit bra är "longering" med repgrimma och rep men inte bara rund volt utan parat med tagen framdel, man för alltså in framdelen mot mindre volt men pekar mot inner bak, så att hästen kliver in mot tyngdpunkten och inte gör volten mindre. Bara några steg och sedan släppa ut igen, och både du och häst ska sträva efter att göra det på hängande lina! Byt varv "hela tiden" och håll på kanske 10 min varje gång. Mitt nuvarande projekt som hellre töltar än travar, blir då lite mer taktmässig och bär sig/böjer bålen samtidigt som hon måste koncentrera sig. Nyttigt!

Samverkande hjälper skjuter jag upp längre och längre ju äldre jag blir! Försöker så länge som möjligt säga en sak i taget, men tätare och tätare. Istället för att rida ihop hästen som en kaviartub, vilket är en liknelse jag hyllade under många år, låter jag numera hästen jobba själv medan jag mer tänker att jag kanaliserar den kraften. Hästen ska bära sitt huvud själv, placerar det där den bäst tycker att den behöver det och sedan bestämmer styrkan hos hästen och hur väl den håller balansen hur ofta tygeln är aktiv.

Det roliga med det här är att jag får remontformen långt innan jag skulle kalla hästen inriden och behöver alltså inte rida in hästen innan jag får den att jobba rätt. Hoppas du får någon hjälp av detta långa inlägg, känns fortfarande som om jag "luddar" :crazy: !
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Att omskola en travare kan ta lång tid. Det beror ju mkt på hästens mentala hälsa redan som travhäst. Jag rider en travare som är helt stirrig i vagn, hon gör aldrig något dumt, men hon är het som bränd gröt och kan absolut inte stå still. Ju mer man tar henne i munnen desto hetare blir hon. På banan har kusken fått hålla henne ganska hårt. Hon hade problem med att gå över i passgång och förra ägaren sa att hon var lite rullig (dvs gärna tog galopp i loppen).
Idag har hon gått till avel och ridning. När jag började rida för 8 månader sen (hon var motionsriden innan, men kunde bara tyglarna och lite skänkel) gick det inte att sitta upp på henne själv. Hon snurrade bara runt och tyckte det var äckligt. Hon kunde inte stå still och vänta och långsamt trav blev kamelpass. Hon slog också på sig mkt på bakbenen när hon travade fort.
Nu skiljer sig hästar väldigt mkt individuellt, men idag står Gnista helt still när man sitter upp (jag använder trädgårdsbordet och sitter upp ifrån). Hon kan stå still en stund och vänta (även om hon tycker att det är tråkigt) Hon kan trava någolunda långsamt och tar galoppskänkel till 90%. I vagn är hon fortfarande lika het.
Ta kontakt med ridtravarföreningen, de är riktiga speciallister på att omskola travare.

Det jag tror om din häst är att den behöver massor av tålamod och lugnande klappar. (Det första jag lärde Gnista var att lång tygel=skritt) Ha inte bråttom med din häst utan låt den coola ner sig innan du ber den om nåt mer. Gnista blir också markbunden när vi travar men jag har märkt att det blir bättre när hästen får lite mer muskler och orkar hålla ihop sig. Det kanske aldrig blir riktigt snyggt med höga, luftiga travsteg men det har iaf blivit mkt bättre. Ibland åker huvudet ner så att hon går bakom hand, men jag bråkar inte överdrivet mkt med henne om det, hon tänker iaf åt rätt håll! Och så fort hon hamnar i rätt läge ger jag henne MASSOR av beröm. Man kan ALDRIG överdriva BERÖM till sin häst.
Jag önskar dig lycka till med din nya kompis!

//Lillan
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar Asa_S. Det gav många idéer och tankeställare. En sak bara... min är ingen nordis utan en varmblodstravare :smirk:

Faktum är att han kommer upp med ryggen och är mycket mer avslappnad vid uteridning... eller kanske jag ska säga "rakt-fram-ridning" överhuvudtaget. Då sänker han huvudet, kommer upp med ryggen och skjuter på där bak. Men så fort man försöker komma in på böjt spår åker ryggen ner och huvudet upp.
Men jag är också inne på att det är en styrkefråga eftersom han nu töltar och passar mindre samt enstaka steg även på böjt spår slappnar av. Det går iallafall framåt!

Tack för tipset om longeringen. Det ska jag testa. Fast än så länge har jag longerat utan pisk eftersom han blir mer stressad om den är med, men vi har en hängande kontakt och när jag tar i honom kommer framdelen in ett par steg - oftast. Jag övar ju också en del vid hand och försöker få inner bak att träda innanför tyngdpunkten några steg. Det går fortfarande lite knackigt eftersom han ännu inte förstått att han (efter att jag äntligen lärt honom att jag är ledaren som han inte får gå förbi) plötsligt ska gå brevid mig... så han stannar hela tiden. Men snart greppar han nog det också. Övar också böjning vid hand men han böjer sig gärna bara i halsen och inte i kroppen.

Jag har också märkt vid uteridning att i traven känns det mycket olika beroende på vilket sittben jag sitter i. Hänger det ihop med att han är stelare i en sida tror du? Kommer det ge med sig med träning?
 
Sv: Kort i steget, ihoptryckt, hetsig, passar mm (långt inlägg!)

Tack Lillan_tuff för ditt svar. Jo, tålamod behöver han absolut och jag försöker ge honom tid... men ibland vill jag bara skrika när det inte går framåt :devil:

Hoppas du har rätt i att markbundenheten blir bättre när styrkan kommer för han har en fantastisk trav när han visar upp sig för damerna i hagen ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp