Kort i bak

J

Jennifer80

Min pålle har haft problem med bakknän, men det har blivit bättre, får börja rida igen. Men idag när jag var ute så tog han korta steg med bak vid nedförsbacke och på asfalten, kan han vara lite stel?:confused: . Eller gör vissa pållar så? har inte haft han så länge!

Sv: Kort i bak

Min häst tar oxå ett kortare steg med ena bakbenet. (unghäst)
Har läst att detta kan bero på många olika orsaker. Dels att dom är ojämt musklade, alltså starkare på ena sidan. Eller att dom kan ha ryggproblem, man ska helst kontakta veterinär för att kolla så att hästen inta har ont innan man fortsätter att träna dom. Det har jag inte dock gjort, men ska göra det så snart som möjligt...
Vad som gäller din häst vet jag inte då han tog kortare steg med båda bakbenen. men det var ju i nerförsbacke, han kanske bara var extra försiktig. Han kanske har ont i hovarna? Är han skodd?

Min häst tar oxå ett kortare steg med ena bakbenet. (unghäst)
Har läst att detta kan bero på många olika orsaker. Dels att dom är ojämt musklade, alltså starkare på ena sidan. Eller att dom kan ha ryggproblem, man ska helst kontakta veterinär för att kolla så att hästen inta har ont innan man fortsätter att träna dom. Det har jag inte dock gjort, men ska göra det så snart som möjligt...
Vad som gäller din häst vet jag inte då han tog kortare steg med båda bakbenen. men det var ju i nerförsbacke, han kanske bara var extra försiktig. Han kanske har ont i hovarna? Är han skodd?

Ja, han är skodd, kanske han tycker det är lite läskigt med broddarna? har nämligen brodd på, då det rätt så halt vissa ställen här.
har pratat med veterinär, massör m.m. det var ju höger bakknä förut som han hae problem med. men sedan fick han behandling för 4 veckor sedan och blir bättre och bättre.

På Chico syntes det att han släppade höger mer i marken, typ lyfte inte riktigt hoven och att han trampade lite kortare på denna sida. Men det var länge sedan han gjorde nu så!

Ingen knäledsinflammation (gonit) då?
Eller patellaupphakning? Då får ju hästar bl.a svårt att gå i backar och snäva cirklar. Fast det kanske inte är riktigt så illa. Patella upphakning kan man ju inte räta tillbaka bakbenen till normalt läge, kika på morgonen när du kommer till stallet om hästen legat ner och sovit. Kan ju ha ryggproblem som sagt också. .Inte ordentligt musklad och så. Nu är det ju svårt å säga något eftersom man inte ser hästen. Men, det du kan göra är ju att se till att hästen blir bättre musklad runt knäleder och rygg, det är väl det du kan göra själv. Tillkalla veterinär är ju det säkraste. Så det inte är något du inte tänkt på å så blir allt värre. :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka