Kort gräs som bete

mahlmt

Trådstartare
Hur bra/dåligt är det med extremt kort gräs som enda grovfoder på betet?
Jag tänker på fiberinnehållet som inte kan vara högt.
Näringsinnehållet är ju högt men bukfyllan dålig eftersom de äter lite.

Vad anser ni om kort bete som enda grovfoder?
// Linda

Sv: Kort gräs som bete

Vi har en hage med högt gräs bredvid som dom får gå i 1-2 timmar varje dag just för fiberinnehållets skull.

Våra hästar var hungriga när de gick på kortkort gräs, så jag tycker inte det räckte så här i efterhand. MEN, hullmässigt var de perfekta på det betet! Man kan ju ge halm och sly med.

Jag har haft en ponny på kort bete utan problem. Men jag hade gett halm för säkerhets skull. Om hästen inte äter av halmen så är det säkert tillräckligt med fibrer i gräset.

Jag tycker man märker på träcken att det fattas fibrer.
Hästarna är grymt hungriga på ridturer.
Men det är inte så lätt när man är inackorderad.
// Linda

Ja, jag märker det definitivt på min som får lösare och lösare träck ju mer hagen betas ner.
Han står inne på natten och får äta så mycket hö han vill, men petar bara i sig runt 4 kg. Tyvärr har vi rätt mkt bladväxter också istället för gräs, och vad jag förstått är det mindre fibrer i dessa.
Vi kommer dock byta hage snart och då hoppas jag på bättre mage också.

Till skillnad från många andra så ser jag bara kort gräs som positivt. Ngt lösare mage på några av ponnysarna andra inte alls. Det positiva under de två somrar de nu gått på mycket kort bete har varit, inga bukiga magar, lagom i hull och fett, pigga och glada. Inte mer hungriga utanför hagen än om de gått på långt bete.

De går dygnet runt på detta bete och pendlar mellan några hagar, inget grovfoder extra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 158
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022