Korsningsraser hos hamster?

S

Stallflicka

Jag har en guldhamster hona.
Syrran har en dvärghamster kille.

Jag tänker inte para dem. :crazy: Är bara nyfiken på om det hade kunnat gå? Har nog aldrig sett eller hört om korningar hos hamstrar..

Sv: Korsningsraser hos hamster?

Nej, det kan jag inte tänka mig skulle fungera. är tveksam till att guldhamstern skulle se dvärghamstern som en artfrände ens en gång, och därmed skulle dvärghamstern ligga riktigt risigt till...

Och om de nu mot all vett och förmodan skulle para sig så blir det nog inga ungar.

Har hört talas om att någon har försökt korsa olika dvärghamsterraser (Campbells och Vintervit tror jag att det var) och att det faktiskt blev ungar men att ungarna varken var speciellt livskraftiga eller i sin tur fertila. Men jag vet faktiskt inte om det är sant.

Senast ändrad:

tackar för svar! Okej.. Du kan mycket väl ha rätt. kan föreställa mig hur konstig korsning det hade blivit om det gått. :crazy:
ja, fast det låter mer troligt att de skulle kunna gå mellan olika dvärghamster raser.. för båda är ju rätt små.. guldhamstern har ju en helt annan byggnad än de små dvärgarna!

Går alldeles utmärkt att korsa campbell med vintervit. Det är bara myt att dom skulle vara sterila odyl. Oftast sådana som säljs i zooaffärer. Jag har haft några sådana kullar efter sådana föräldrar.
Dom är tillräckligt nära genetiskt helt enkelt. Det handlare alltså om genetik och även biologi till viss del. För att djur skall vilja para brukar både honan och hannen uppvisa parningbeteenden. Uppträder inte dom blir det inga ungar gjorda. Är dom genetiskt för olika så blir där heller ingen befruktning.
Robbe eller kines går enbart att "renavlas".

Korsa dvärghamster med guldhamster är lika troligt som att korsa människa med apa.
Guldhamster är solitära och enbart i sällsynta fall så tolererar dom "burkompis" efter 8 veckors ålder. Vill man ha levande djur så håller man dom alltså isär. Guldhamstrarna handparade jag för att inte riskera hannen.

Alltså svar till båda ;)
Orkar inte göra två enskilda inlägg.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder