Korsningsavel - Arab/Welch & NF/Fullblod eller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolcevita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 546
D

dolcevita

Jeg har diskutert norsk sportsponniavl og da kom det frem ulike meninger om akkurat dette. Jeg synes jeg har sett at araber/welch-blandinger og NF/fullblod-blandinger har gitt bedre resultat enn motsatt blanding (altså araber/nf), men motparten var uenig i dette.

Er det i det hele tatt noen som har hatt suksess med araber i sportsponniavl (og da spiller det ingen rolle i hvilket avlsforbund, jeg forstår at dere har flere?)? NF er ikke veldig populært i sportsponniavl har jeg forstått, er det noen spesielle grunner for dette?

Noen som vil ytre sine meninger?

Sv: Korsningsavel - Arab/Welch & NF/Fullblod eller?

Jag har haft en NF-XX korsning där fullblodet kom från pappans sida, Lane Court xx. Nu blev detta inte en ponny utan en liten stor häst men var hur suverän som helst både vad gällde gångarter och hoppning.
En annan häst jag haft tillgång till hade fullblodspappa och vad man antar NF-XX på mödernet. Även detta var en superb individ om än återigen en liten stor häst. Han var som en gummiboll (på alla sätt och vis:angel: ) och hade en super-galopp och i kombination med scoop i hoppningen. Med rätt ägare hade den kunnat gå långt.

Utan att vara insatt i ponnyavel så misstänker jag att en arab-NF korsning lätt skulle kunna bli en ännu burkigare minityrkopia av Peter Erikssons gamla tävlingshäst Electro.

Vad gäller araber så har Sapphire Crown ox spelat en stor roll i Sverige, men det var ju ett tag sedan.

Danskarna använder ganska mycket arab/NF samt anglo/NF i sin avel, bla a är den duktiga hopponnyn Queen av denna mix. I Sverige är det inte fullt så vanligt. Själv föredrar jag welsh/XX.

Russ-Arab är ju annars en härlig kombination :angel: minns du Busen????:D

Russ-Arab är ju annars en härlig kombination :angel:

Precis vad jag tänkte..Har ridit en som har russets storlkek och kropp, arabens huvud och det negativa tempramentet som vissa araber har.
Och ovanpå allt russets envishet:devil:

Jag blir tokig på den hästen:D

//Gilly

Han var ju ascool:p hoppade småhus OM ryttaren satt kvar så länge:D

Hvorfor? Litt mer utfyllende takk ;)

Jag gillar welsharna (då främst sek. B) - utstrålningen, gångarterna, skönheten & tempramentet. Det är trevliga, intelligenta och oftast allround ponnyer som både kan hoppa och gå dressyr. Korsat med fullblod får man upp storleken, oftast en bra galopp och uthållighet. Resultatet brukar bli snygga, kvicktänkta individer som lämpar sig för tävling i samtliga grenar.

Tyvärr är jag ingen stor fan av NF och tycker inte att de lämpar sig lika bra i ridponnyavel som welsharna.

En erfaren engelsk uppfödare har sagt mig att det är bra med en liten "skvätt" arab i ridponnyerna då det ger vänlighet och det kan jag hålla med om. Personligen vill jag dock inte ha så mycket arab i mina, men 12,5 - 6,25% är helt OK.

De arab/welsh jag har sett har sett trevliga ut - som små araber alt. stora welshar.

Jag har sett ett flertal NF/xx som har varit lite lustigt ihopkomna - bra bål & ben, men smala & lågt ansatta halsar och stora oädla huvuden. Detta motsäger ju inte att de kan vara goda sportponnyer för den skull.

Jag har ingen erfarenhet av ox-korsningar, men jag och min syster har haft en NF/xx-korsning. e: Sweet Reclaim xx. Maxad d-ponny. Vi sålde honom till Norge som 5-åring och han tävlade både NM (fälttävlan) och EM (hoppning) om jag inte minns helt fel! Otroligt trevlig ponny!

Bild:
blixtenutstallning.jpg

Valet av ponnyras som grund för ridponnyavel är lite olika i olika länder och avelsföreningar.

I länder som Frankrike/Belgien/Holland (NRPS, krav på minst 12,5% Arabblod) avlas mycket ridponnyer på NF bakggrund förädlat med Arabblod(engelskt fullblod) och dom har framförallt visat kapacitet i hoppning.

Tyskland är lite delat men ridponnyer på welsbakgrund har allt mer tagit över, deras ponnyer både hoppar och går dressyr men dom är som mest kända som att ha prenumererat på EM medaljer i Dressyr under många år.
I Holland finns förutom deras ridponnyförening även en ren welshridponnyförening (NWR, krav på minst 25% welshblod) som förstås endast tillåter welsh som ponnyras.

Arab--Engelskt fullbold ??? Jo det har används både och men om man generaliserar så används Araber i NF korsningar och till welshkorsningar i tidig ridponnyavel Araber/Shagya och nu de senaste tio åren allt mer Engelskt fullblod.

Utmärkande är att avelsföreningar som haft tillgång till någon hingst som förvärvt starkt sportegenskaper så har det inte så mycket berott på om det varit ett ARABISKT/ENGELSK/ANGLO/SHAGYA utan mer på individen.

De få fullblods individer som har fungerat bra i ridponnyavel är lätträknade--så det är snarare att hitta rätt individ än ras på fullblodet.

Som exempel skall jag ge länkar till två olika stuterier som avlar int. meriterade hopponnyer ett i Tyskland som bygger sin avel på welshblod och ett i Holland som bygger sin avel på NF blod.

Hoppande ridponnyer i Tyskland. (översatt till Engelska)
I botten Shagya Arab (engelskt fullblod/halvblod) och welsh.

http://translate.google.com/transla...=/search?q=%22manfred+hansen%22+gestuet&hl=en

Hoppande ridponyer i Holland. (holländska)
I botten Arabblod (engelskt fullblod) och New Forrest.
http://www.toppony.nl/net-book.php?op=cms&pageid=3

peråke

Liknande trådar

S
  • Låst
Foder & Strö Hei hei! Fikk meg islandshest i juni, men det er ingen andre islandshester i stallen, og dette er litt problematisk av og til. Mistenker...
Svar
6
· Visningar
2 096
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka