korsning..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 912
P

_paniiik_

Är inte så inne i avel,
men är det någon som vet om ardenner-halvblodskorsning är något ganska vanligt om an korsar?

Sv: korsning..

Nej, det är tackochlov inte så vanligt att man korsar två raser med så vitt skilda användningsområden.

Jag har dock ridit en sådan, som stod på den ridskola där jag "växte upp". Tjocka Bärta... :D (Hon hette faktiskt Berta, vill jag minnas)

Har haft flera kallblod/halvblodskorsningar på ridskolan jag växte upp på. Väldigt bra lektionshästar. Har väl iofs mest varit med nordsvensk och inte ardenner. De har hållt bättre än rena halvblod, varit lagom höga för att även passa barn samtidigt tillräckligt viktbärande för att bära vuxna och mer ridbarhet än rent kallblod. Detta på en ridskolan med 50/50 barn/vuxna och bara 12-13 hästar, dvs nästan alla hästar måste kunna ridas av alla elever.

Sen är väl just den korsningen inte det man väljer om man nu ska avla men det kan bli riktigt trevliga och användbara hästar om det nu "råkar" bli den korsningen. ;)

Nej, det är tackochlov inte så vanligt att man korsar två raser med så vitt skilda användningsområden.

Jag har dock ridit en sådan, som stod på den ridskola där jag "växte upp". Tjocka Bärta... :D (Hon hette faktiskt Berta, vill jag minnas)

Berta fick en son med ej godkända hingsten MaCoCo (e.Hertigen) som sen såldes till Schweiz och där gick svår dressyr under flera år.

Ah, kul att höra om Bertil (fast han fick säkert något annat namn när han såldes??), som faktiskt också fanns uppstallad på ridskolan ifråga ett tag (utlånad till fodervärd). Även MaCoCo har jag ju sett (och hanterat) där...

Det har faktiskat hänt att halvblodsston som inte tagit sig på flera år, får rådet av veterinären att prova med en kallblodshingst som stoet får gå på fribetäckning med.

Vet ett antal "infertila" ston som tagit sig på detta vis. Men det handlar ju inte om korsningsavel (även om flera har varit posotivt överskade av akommorna)

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
878
Senast: Ketrawzc
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka