Korsning blir renrasig

Trissa

Trådstartare
Hur lång tid tar det innan en korsning blir renrasig? Om jag har tex en "stor häst" som betäcks med godkänd halvblodshingst, avkomman betäcks med godkänd halvblodshingst och så vidare och så vidare.... I vilket led blir det ett renrasigt halvblod? Är det olika för olika raser?

Sv: Korsning blir renrasig

3 led godkänd stam ska det vara. För att få en hingst avelsgodkänd behövs 4 led eftersom mamman måste stambokföras (dvs ha 3 led själv).

Trissa skrev:
Hur lång tid tar det innan en korsning blir renrasig? Om jag har tex en "stor häst" som betäcks med godkänd halvblodshingst, avkomman betäcks med godkänd halvblodshingst och så vidare och så vidare.... I vilket led blir det ett renrasigt halvblod? Är det olika för olika raser?

Vad gäller araber kan en Partbred Arab (=arabkorsning) ALDRIG bli renrasig.
Stamboken för Arabiska Fullblod är stängd och kommer alltid att förbli så...
Så hur mycket arabblod Du än "slänger in" i en Partbred Arab genom att bara avla med ren arab, så blir den ALDRIG renrasigt Arabiskt Fullblod.

mvh
Carina

Många raser har stängd stambok och godkänner inga korsningar ex Shetlandsponny och Gotlandsruss.
Så dessa raser kan du inte få godkända efter några generationers korsande.

Vilka mer raser än Ridponny och Halvblod har fortfarande så att de tar in korsningar i stamboken???

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp