Korsgalopp

Teilani

Trådstartare
Hej! Jag har en unghäst som inte kommit så långt i sin utbilning ännu, vi rider mest ut för att få lite muskler och kondis innan vi går vidare med mer avancerade grejer. Tränar en del från marken i paddock, men inte så mycket uppsuttet än.

Ute försöker vi rida i varierad terräng och olika tempon. Men hennes galopp är horribel! Värsta sortens korsgalopp.

Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska tänka.
Ska vi strunta i galoppen tills hon blir starkare?
Var sitter obalansen när det blir korsgalopp? Vilka övningar kan vi göra för att stärka upp henne?
Finns det risk att hon alltid kommer att välja korsgalopp i första hand?

Hej! Jag har en unghäst som inte kommit så långt i sin utbilning ännu, vi rider mest ut för att få lite muskler och kondis innan vi går vidare med mer avancerade grejer. Tränar en del från marken i paddock, men inte så mycket uppsuttet än.

Ute försöker vi rida i varierad terräng och olika tempon. Men hennes galopp är horribel! Värsta sortens korsgalopp.

Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska tänka.
Ska vi strunta i galoppen tills hon blir starkare?
Var sitter obalansen när det blir korsgalopp? Vilka övningar kan vi göra för att stärka upp henne?
Finns det risk att hon alltid kommer att välja korsgalopp i första hand?

Kolla om hon springer i korsgalopp även i hagen. Hon kan ha en låsning som gör att hon har svårt att galoppera. Annars handlar det ofta om balansen för unghästar och då måste man ju träna den. Men jag har nog först kollat så allt är ok och bett om träningstips av t ex equiterapeut eller sjukgymnast.

Liknande trådar

Ridning mitt snart 20åriga d-ponny sto blev felriden ganska tidigt i sin karriär och har sedan dess inte gått korrekt i markarbete och pressar...
Svar
8
· Visningar
1 706
Senast: Adolfine
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar