Korsgalopp vid longering, varför?

alenchik

Trådstartare
Hästen byter till korsgalopp lite då och då vid longering, har ingen smärta i rygg eller liknande, helt frisk och välmusklad. Kanske något svagare i vänster galopp vid hoppning då han gärna byter till höger precis innan hindret, men det märks främst vid longering, i båda varven, hästen byter från rätt galopp till korsgalopp i några språng för att sedan byta tillbaka och sedan byta igen, och då enbart med bakbenen.'

Någon som har tips?

Låter helt klart som du ska kolla upp det. Kan vara problem med bakknäna tex. Mkt vanligt med korsgalopp då.

Han är som sagt genomkollad och får ut ET två gånger i månaden då han haft en operation i kotan för flera år sedan, men det har läkt och han är frisk idag. När man rider så har han fin galopp, byter enkelt och kan både länga och samla sig i alla gångarter utan motstånd. Jag brukar inte galoppera honom på lina vanligtvis, men märkte det nu i veckan under longering då han även fick galoppera, sen byter han som sagt galopp innan hinder mellan varven. Sista språnget innan avhopp. Fler förslag?

Behåller han sin galopp helt om du galopperar på en lika stor volt som du har när du longerar?
Ja det gör han. Han kan även göra felfria piruetter i båda varven. Hittar inget fel, förutom att han är aningen svagare och lite öm ibland i höger bog, men det är så lite att det inte borde ha någon betydelse.

ATT den byter i hoppningen skulle jag ta som ett rejält varningstecken.
Hade det varit min häst hade jag bokat tid på klinik.

Att den är kollad tidigare är ju ingen garanti att den är frisk nu.

Kollad av ET är för mig samma sak som inte kollad alls, de är inga veterinärer

Att han byter i hoppningen innebär ju att han inte vill sätta vikten på det ena bakbenet i avsprånget.
Hade definitivt kollat upp det där på klinik!

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 203
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 042
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V